به نظر می‌رسد فهمیدن اینکه پیمان جبلی موافق بازگشت کدام سلبریتی است کار ساده‌ای نیست. در گزارش پیش‌رو اظهارات پیمان جبلی درخصوص بازگشت سلبریتی‌ها به تلویزیون را بازخوانی کردیم.

چارسو پرس: یکشنبه 26 شهریورماه، اظهارنظر جدیدی از سوی رئیس سازمان صداوسیما منتشر شد که دوباره از مذاکره برای بازگشت برخی از چهره‌های مشهور به تلویزیون خبر داد. این کش‌وقوس درباره بازگشت سلبریتی‌ها به تلویزیون از سال اولی که پیمان جبلی، ریاست سازمان صداوسیما را پذیرفت شروع و اوج آن را باید در زمانی بدانیم که خبر بازگشت رضا رشیدپور و محمدرضا گلزار به تلویزیون مطرح شد و یکی از مجریان فعلی سازمان به این بازگشت اعتراض کرد و رضا رشیدپور هم از حضور دوباره در تلویزیون انصراف داد.

دعوا بر سر بازگشت چهره‌های مشهور به تلویزیون، بین مدیران سازمان صداوسیما آنقدر بالا گرفت که حتی مدیر سابق گروه اجتماعی شبکه سه، به‌خاطر این موضوع استعفا داد. جالب است که همین مدیر اخراج‌شده در روزهای اخیر اظهارات جالبی از همین اختلاف‌نظرها بین مدیران صداوسیما مطرح کرده است. او در صفحه اینستاگرام خود در پاسخ به این سوال که «چرا بدون اجازه سراغ بازگشت سلبریتی‌ها رفتید؟» نوشت: «افرادی که در دوره اخیر با تلویزیون کار کرده‌ باشند می‌دانند در برخی برنامه‌ها، حتی میهمان‌ها را هم با رئیس سازمان چک می‌کنیم یا حتی بالاتر آیتم یا خود برنامه اگر ضبطی باشد را رئیس سازمان می‌بیند. پس فرض اینکه رئیس سازمان و... بی‌خبر بودند اساسا اشتباه است.

مساله این است که چرا این‌طور قلمداد شد؟» این پاسخ نجارزاده تلویحا به این موضوع اشاره دارد که رئیس سازمان صداوسیما، موافق بازگشت رضارشیدپور و محمدرضا گلزار به تلویزیون بوده است. درحالی‌که تصور عمومی بر حمایت جبلی از اظهارات مجری قهرکرده بدون توقف است به‌خصوص که در همان ایام گفته بود: «هر زمان رسانه ملی تصمیم به استفاده از چهره‌ها بگیرد، امکان فرصت و ظرفیت دیده‌شدن را در اختیار کسانی قرار می‌دهد که هنجارها را رعایت کرده باشند.» او همچنین در حساب کاربری‌اش در پیام‌رسان ایرانی ویراستی نیز تاکید کرد: «در رسانه ملی مسیر تحولی بازگشت‌پذیر نیست. یک سال اخیر و تحول مشهود در محتوا و رویکرد بهترین دلیل است. در این دوره تحولی، مدیریت باج‌بگیر و باج‌بده به تاریخ می‌پیوندد! جای نگرانی نیست ان‌شاءالله.» به نظر می‌رسد فهمیدن اینکه پیمان جبلی موافق بازگشت کدام سلبریتی است کار ساده‌ای نیست. در گزارش پیش‌رو اظهارات پیمان جبلی درخصوص بازگشت سلبریتی‌ها به تلویزیون را بازخوانی کردیم. 

10 مهرماه 1400

پیمان جبلی که خوزستان را به‌عنوان اولین مقصد سفر خود پس از انتصابش انتخاب کرده بود دهم مهرماه در این استان در پاسخ به هوادار فوتبال خوزستانی برای بازگشت عادل فردوسی‌پور به برنامه‌ «نود» به تلویزیون، گفت: «عادل فردوسی‌پور می‌تواند دوباره در تلویزیون فعالیت کند و از نظر ما منعی ندارد.» این اولین اظهارنظر رئیس سازمان صداوسیما درخصوص بازگشت یک چهره مشهور به تلویزیون بود.

اول آذرماه 1400

پیمان جبلی درمورد درخواست مخاطبان برای بازگشت چهره‌های مشهور به رسانه ملی گفت: «از ضوابط حرفه‌ای و قانونی رسانه ملی است که از تمام ظرفیت‌ها و قدرت آنتن برای جلب اعتماد و جذب نظر مخاطبان استفاده کند و هیچ‌گونه ظرفیتی را نباید نادیده بگیرد.» او همچنین تاکید کرد: «استفاده بهینه از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها از ضوابط و معیارهای اساسی سازمان است، در دوره جدید ما سعی می‌کنیم از هیچ ظرفیتی در حوزه توانمندی، استعداد، محتوا، ژانرهای برنامه‌سازی در حوزه نیروی انسانی غافل نشویم و همه را به رسمیت شناخته و از تک‌تک آنها صیانت کنیم.» جبلی همچنین در پاسخ به خانه ملت درمورد بازگشت چهره‌هایی همچون عادل فردوسی‌پور به آنتن رسانه ملی هم یادآور شد که پاسخ همان است که از قبل اعلام کرده‌ام.

25 اسفند1400

جبلی در اسفندماه همان سال در گفت‌وگویی با سالنامه «همشهری» گفت: «متاسفانه همچنان در فضای بلاتکلیفی به سر می‌بریم که البته این هم جزء کارهای جدیدی است که در دوره تحولی، ما یک نظام‌دهی و یک سازماندهی به مدیریت چهره‌ها باید داشته باشیم؛ نه از موضع سلبی بلکه از موضع ایجابی. شاید شما مدنظرتان آقای فردوسی‌پور هم باشد. در مصاحبه‌هایم گفتم. ایشان نیروی سازمان است و هیچ منعی وجود ندارد. حالا چرا هنوز اتفاق نیفتاده، بالاخره باید یا از خودشان سوال شود که به چه دلیل؟ گاهی اوقات یک موانع ساختگی‌ای وجود دارد که این موانع باید برطرف شود. از نظر ما به‌عنوان صداوسیما هیچ مشکلی وجود ندارد که وی برگردد، بیاید کارش را انجام دهد. گاهی این تلقی پیش می‌آید که این هنرمندان طرد شده‌اند، یا رفته‌اند. درصورتی‌که این‌گونه نیست.»

19 اردیبهشت‌ماه 1401

جبلی در حاشیه مراسم یادبود زنده‌یاد نادر طالب‌زاده در پاسخ به مهر درباره تردیدها درباره حضور سروش صحت در فصل جدید «کتاب‌باز» و اینکه این گمانه‌زنی‌ها شائبه ممنوع‌الکاری وی را ایجاد کرده است، گفت: «چیزی به نام ممنوع‌الکاری در صداوسیما وجود ندارد، برنامه‌ها تغییر می‌کند، تهیه‌کننده تشخیص می‌دهد که با تیم جدید کار کند. تهیه‌کننده این برنامه در فصل قبل و در دوره‌ای پیش از اینکه من (رئیس صداوسیما) باشم برنامه‌اش تمام شده بود. من وقتی آمدم مطلع شدم. حالا هم تهیه‌کننده، مدیرگروه و مدیر شبکه تصمیم خواهند گرفت که فصل جدید را چگونه شروع کنند.»

3خردادماه 1401

رئیس سازمان صداوسیما سه‌شنبه سوم خردادماه در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی‌شریف حاضر شد. وی درباره عملکرد این رسانه در برخورد با برخی چهره‌های مشهور گفت: «مساله عادل فردوسی‌پور در دوره من اتفاق نیفتاد زیرا اگر بود تمام تلاشم را می‌کردم که ایشان نرود و از ظرفیت او حداکثر استفاده شود. میراث‌دار وضعیتی هستم که همه می‌خواهند من درستش کنم و با یک امضا همه‌چیز حل شود. ما باید قدر سرمایه‌های خود را بدانیم ولی مطالبه دوطرفه است و فقط بحث اراده ما نیست و او هم باید قوانین این بازی تیمی را بپذیرد. این مساله فقط درباره آقای فردوسی‌پور نیست اما اگر به شما بگویم یک چهره برای اجرای یک برنامه چندصد میلیون دستمزد می‌گیرد شما چه فکری نسبت به من می‌کنید که پول بیت‌المال را این‌گونه خرج می‌کنیم؟حال اگر به این افراد بی‌توجهی کنیم از صداوسیما می‌روند و بعد مردم خواستار حضور آنها می‌شوند.»

20مهرماه1401

اواخر شهریورماه 1401 اتفاقاتی کف خیابان رخ داد که دامنه‌اش به رسانه‌ها و فضای مجازی کشیده شد. اظهارنظر عجولانه برخی از هنرمندان هم برایشان بدون عارضه نبود. مثلا مهران مدیری با انتشار یک پست اینستاگرامی خطاب به مدیران تلویزیون گفت: «نمی‌خواهد هیچ فریمی از او و به هر بهانه‌ای و از هر شبکه‌ای، پخش شود.» البته او در فاصله کوتاهی حرفش را پس گرفت و در ویدئوی دیگری گفت: «هر اثری را که برای تلویزیون ساخته‌ام، خالقش هستم ولی مالکش نیستم. مالکیت هر اثری در تلویزیون با سازمان صداوسیماست و تصمیم برای پخش یا عدم پخش آن هم با همین سازمان است.» با این حال فصل جدید «دورهمی» تا به امروز امکان پخش نیافته است.  پیمان جبلی در 20 مهرماه 1401، پس از نشست مشترک خود با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درخصوص اینکه برخی از مجریان صدا و سیما از رسانه ملی خداحافظی کردند، گفت: «کار با صدا و سیما افتخاری برای همکاران ماست و همکارانی که کار در صداوسیما را برای خود یک سرمایه و ارزش ملی می‌دانند، با ما کار می‌کنند. اگر کسی متناسب با این میل و تمایل واقعی نخواهد حرکت کند، ما مانع آنها نخواهیم شد.» جلبی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص ادامه پخش برنامه‌ دورهمی که سازمان هزینه آنها را پرداخت کرده است، گفت: «برنامه‌هایی که برای آنها هزینه می‌کنیم باید متناسب با ذائقه جامعه، نیازها و اولویت‌های فرهنگی و اجتماعی مخاطبان باشد، هرگاه برنامه‌ای از این شکل و زاویه خارج شود، طبیعتا مورد استقبال و علاقه مخاطبان ما واقع نمی‌شود و ما هم از آنها استفاده نمی‌کنیم.»

2آبان‌ماه1401

دوم آبان‌ماه، پیمان جبلی پس از مراسم طرح تحولی مدرسه تلویزیونی ایران، در پاسخ به این سوال که آیا رویکرد سازمان درقبال مهران مدیری تغییر خواهد کرد، گفته بود: «کار کردن در رسانه ملی خدمت به مردم و جامعه است. به‌دلیل نقش‌های متنوعی که سازمان در سرگرمی و آموزش دارد کسی که بتواند برای این نقش‌ها کاری کند باعث افتخار است. اگر کسی برای این فرصتی که برایش فراهم شده آماده باشد قدمش روی چشم است و با تمام وجود از او استقبال می‌کنیم. اما اگر کسی قدر این فرصت را نداند یا نخواهد استفاده کند استعدادهای موجود در جامعه زیادند. طبیعت کار در رسانه اقتضا می‌کند استعدادهای جدید دائم شناسایی شوند و به نیروهای تازه نفس میدان داده شود و در این مرحله محدود و فریز (منجمد) نشویم.»

16دی‌ماه1401

گفت‌وگویی از رئیس سازمان صداوسیما در خبرگزاری خانه ملت منتشر شد که درمورد سرنوشت سریال‌هایی که بازیگران آن با ناآرامی‌های اخیر همراهی کردند، می‌گوید: «متناسب با نوع شخصیت، موضع‌گیری‌های آنها و همچنین نقش و تاثیری که داشتند در راستای کار تولیدی تصمیم گرفته می‌شود.» رئیس سازمان صداوسیما می‌افزاید: «هدف ما این است که از کارهای تولیدشده حداکثر استفاده را داشته باشیم، البته در ادامه مسیر و تداوم فعالیت چهره‌های تلویزیونی و سایر عوامل حتما این ملاک و معیارها را درنظر خواهیم گرفت.» جبلی تاکید می‌کند: «درمورد برنامه‌هایی که از قبل ساخت شده‌اند‌ و صداوسیما هزینه ساخت آن را پرداخته است باید گفت مالکیت‌شان در اختیار این سازمان قرار دارد و نه افرادی که در این برنامه‌ها در قالب‌های مختلف ایفای نقش کرده‌اند.» وی ادامه داد: «تلاش ما این است که کمیت و کیفیت تولیدات رسانه ملی متناسب با اقتضائات فرهنگی جامعه باشد و امیدواریم بتوانیم در رقابت نابرابر با سایر رسانه‌ها که فرهنگ ما را هدف قرار داده‌اند، موفق باشیم.»

21بهمن‌ماه1401

رئیس صداوسیما درباره بازگشت هنرمندان به تلویزیون با توجه به عفو عمومی رهبر انقلاب در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: «آغوش رسانه ملی برای تمام هنرمندانی که برای مردم و کشور می‌خواهند فعالیت کنند باز است، ما در صداوسیما تفکیک قائل می‌شویم بین چهره‌ها و درواقع هنرمندانی که از قسم دومند. به‌هرحال افرادی در جایگاه سردمداری یک حرکت اجتماعی یا رسانه‌ای قرار گرفتند. آغوش سازمان صداوسیما برای تمام هنرمندانی که برای مردم و کشور می‌خواهند فعالیت کنند، باز است و هیچ وقت ممنوعیتی را قائل نشده‌ایم. همین‌طور که می‌بینید در برنامه‌هایی که روی آنتن داریم، مجموعه‌هایی را که برای گذشته بوده پخش می‌کنیم و خیلی اعتنایی به اظهارنظرهایی که بسیار محدود بوده و گاهی اوقات بیشتر هم بوده، نکرده‌ایم. در آینده هم به همین ترتیب است.»  او همچنین درمورد سرنوشت فصل پنج دورهمی که صداوسیما هزینه ساختش را داده بود، می‌گوید: «به دلایل مختلف فعلا مجموعه دورهمی در دستور کار نیست، اینکه در آینده چه اتفاقی می‌افتد بحث دیگری است.»

10خردادماه1402

رئیس سازمان صداوسیما در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشگاه امام صادق(ع) می‌گوید: «در اغتشاشات اخیر تصویر دروغین برای بخش اعظمی از بازیگران و سلبریتی‌ها ساخته بودند که کار نظام فردا تمام است. یک کارگردان می‌گفت سر فیلمبرداری رفتم بازیگران گفتند اجازه بدهید دو سکانس بگیریم یک باحجاب و دو بی‌حجاب که اگر نظام سقوط کرد مشکلی پیش نیاید. سلبریتی واژه مطلقا منفی نیست. برخی سلبریتی‌ها رابطه خود را با فرهنگ و تاریخ ایران قطع کرده‌اند. ما هم باید رابطه خودمان را با آنها قطع کنیم. برخی سلبریتی‌ها به‌دلیل فشارهای سنگین علی‌رغم میلی باطنی مجبور شدند که یک حرف بزنند؛ ما در را روی آنها نبستیم. در صداوسیما روی کسی به مردم و فرهنگ کشور احترام می‌گذارد باز است. کسی که خودش همچنان در عالم هپروت و اوهام است، ما دنبالش نمی‌رویم، بگذارید در اوهام خودش باقی بماند.» او بدون اینکه نامی از کسی ببرد درخصوص بازگشت چهره‌ها به تلویزیون می‌گوید: «بالاخره وقتی فردی در برنامه‌ای ‌آمده برای خودش خیلی از مخاطبان را داشته است. اسمش ‌آمده برنامه با خودش مخاطب آورده. اسم آن آدم روی شبکه‌ای می‌آمد، آن شبکه خودش را بالا می‌کشید. حالا به نظام، مردم و اعتقادات خودش لگد زده است. لگد زده به نمکدان، نمک را ریخته و نمکدانی را شکسته است. آیا از من انتظار دارید برای اینکه من پرمخاطب بشوم بروم خواهش و التماس کنم که تو را به خدا بیا؟! حالا ما چشم‌مان را می‌گذاریم روی هم انگار ندیده‌ایم، اصلا شما (دانشجویان) و مردم اجازه می‌دهید ما این کار را کنیم؟ آیا ما می‌توانستیم برنامه‌هایی را بدون عجز و التماس و بدون پذیرش ذلت دربرابر افرادی که پشت‌پا زدند به اعتقادات‌شان، تاریخ‌شان، فرهنگ و مردم‌شان و نظامی که تابه‌حال از آن ارتزاق کرده و با آن تا اینجا رسیده بودند، بسازیم؟ پاسخ این است: نه، نمی‌توانستیم.»

25مردادماه1402

پیمان جبلی در حاشیه برگزاری جلسه هیات دولت، درباره حضور سلبریتی‌ها در صداوسیما می‌گوید: «ما در یک‌سال اخیر در برنامه‌هایی که در مناسبت‌های مختلف داشتیم مانند شب یلدا، شب تحویل سال نو، ایام ماه رمضان و ایام ماه محرم و سایر عرصه‌ها، اثبات کردیم که نیاز به چهره‌های هنجارشکن و عنود و لجباز نداریم و عملا برنامه‌های خود را با چهره‌هایی که از محبوبیت خوبی برخوردار شده‌اند، ادامه داده‌ایم. این سیاست مقطعی ما نیست، بلکه این یکی از سرفصل‌های ثابت سند تحول صدا‌وسیما بوده که ما به آن پایبندیم و به همین شکل نیز ادامه خواهیم داد. زمانی که رسانه ملی تصمیم بگیرد از چهره‌ها استفاده کند، حتما این دسته‌بندی را رعایت خواهد کرد و حتما توجه خواهد داشت که امکان، فرصت و ظرفیت دیده شدن را در اختیار کسانی قرار دهد که عناد، لجبازی و اصرار بر حرکت خلاف قواعد، ضوابط و هنجارهای جامعه را نداشته باشند. ما به چنین افرادی میدان و عرصه نخواهیم داد. شکی در این موضوع نیست.»

26شهریورماه1402

رئیس صداوسیما در پاسخ به سوالی درباره بازگشت ایرج طهماسب و ساخت سری جدید «مهمونی» که کماکان گمانه‌زنی‌هایش در فضای‌مجازی ادامه دارد به تسنیم می‌گوید: «درباره این موضوع خاص همکاران ما مذاکراتی داشته‌اند با خیلی از تهیه‌کنندگان یا مجریان یا برنامه‌سازانی که به استفاده از برندهای شناخته‌شده و همچنین برنامه‌ها، ساختارها و برندهای جدید علاقه‌مندند. همکاران ما در حوزه سیما درحال مذاکره‌اند.»

///.


منبع: روزنامه فرهیختگان