سخنگوی شورای شهر تهران گفت دستفروشان باید در روزبازارها و بازارچه‌های فصلی ساماندهی شوند و نمی‌توان به آن‌ها مکان جایگزین داد.

چارسو پرس: علیرضا نادعلی سخنگوی شهر تهران در گفت‌وگویی با اشاره به این که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل امور نمایشی و مدیریت تئاتر شهر مطالباتی برای ساماندهی محدوده تئاترشهر وجود داشت، گفت: پاکسازی خوبی در اطراف این محدوده اتفاق افتاد اما به دلایل مختلف پایداری نداشت.

وی ادامه داد: پیش بینی هم همین بود که اگر جایگزینی برای محدوده فعلی نشود دوباره به شکل گذشته بازخواهد گشت چون عده‌ای در آنجا منفعتی دارند و نمی‌توانند این منافع را از دست بدهند. عده‌ای هم در آنجا یک ارتزاق حداقلی دارند و طبیعی است که آن‌ها هم میل‌شان این است که در آن نقطه به هیچ‌کدام از حرف‌هایی که می‌گوییم توجه نداشته باشند و ارتزاق حداقلی‌ برای‌شان مهم باشد و ما این را درک می‌کنیم.

نادعلی اضافه کرد: حرف ما این است که این ارتزاق باید در نقطه دیگری اتفاق بیفتد که به دلیل محدودیت زمین و… جایگزین کردن مکان جدید هم آسان نیست و از طرفی نمی‌توانیم اجازه دهیم دستفروشان در هر نقطه‌ای بساط کنند و بدون هیچ نظارتی کسب و کارشان را انجام دهند و بعد به آن‌ها بگوییم همه را به جای دیگری منتقل می‌کنیم. شهرداری نمی‌تواند این کار را بکند و اگر هم می‌گوید واقعا شدنی نیست و چند بار هم تا به حال این برنامه را امتحان کرده‌اند.

این عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران معتقد است: بنیان و پایه کسب و کار بر این است که پروانه کسب گرفته شود، مکان اجاره شود و یک‌سری قاعده و قانون دیگر مورد تبعیت قرار گیرد. دستفروشان هم باید در سامان‌بازارها و بازارهای موقتی یا در بازارچه‌های فصلی کار کنند. در بحث سد معبر و بساط گستران در تهران نیز باید یک اقدام جامع داشته باشیم که در حال حاضر این گونه نیست.

نادعلی اضافه کرد: درباره تئاترشهر، شهرداری تهران با محوریت معاونت اجتماعی در حال تلاش است که این نقطه شادمان، با نشاط، پر تردد و در عین حال متناسب با فضای فرهنگی چهارراه ولیعصر بماند.

سخنگوی شورای شهر تهران در پایان درباره فعالیت‌های قرارگاه اجتماعی و افزایش آسیب‌های اجتماعی در سطح شهر هم توضیح داد: کاهش آسیب‌های اجتماعی به همکاری دستگاه‌های مختلف نیاز دارد، دست کم چهار باردر جلسات مختلف صحن درخواست کردم که معاونت اجتماعی و به ویژه سازمان رفاه اجتماعی گزارشی از قرارگاه اجتماعی که دستگاه‌های مختلف تهران در آن حضور دارند، ارائه دهند تا خدمات متعددی که برای کاهش آسیب‌ها انجام شده و هم موانع و مشکلاتی که وجود دارد مشخص شود و به این برسیم که این موانع از کجا می‌آید و کدام دستگاه‌ها همکاری نمی‌کنند.


منبع: پانا