سریال «سرزمین کهن» کمال تبریزی سرانجام بعد از سال‌ها وقفه در پخش، از روز جمعه (۱۴ مهر ماه) به صورت هفتگی روی آنتن می‌رود.

چارسو پرس: بر اساس آنچه هم‌اکنون در سایت تلوبیون قابل مشاهده است، سریال «سرزمین کهن» با عنوان «سرزمین مادری» از روز جمعه (۱۴ مهر ماه) در جدول پخش شبکه سه قرار می‌گیرد.

همچنین حسین محجوب از بازیگران سریال «سرزمین مادری»، با انتشار ویدئویی از این سریال از آغاز پخش آن خبر داده و نوشته است: «سریال «سرزمین مادری» به کارگردانی «کمال تبریزی» که پیش از این «سرزمین کهن» نام داشت، از ۱۴ مهر هر جمعه ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود. امیدوارم دیگر دچار حاشیه نشود و بتوانیم این سریال زیبا را تماشا کنیم.»

زمان آغاز پخش سریال «سرزمین مادری» هرچند هنوز به صورت کاملا رسمی اعلام نشده است، اما با توجه به قرار گرفتن نام این سریال در میان مجموعه‌هایی که پیشتر رییس سیمافیلم از پخش آنها در سال ۱۴۰۲ خبر داده بود، این اتفاق چندان دور از ذهن هم به نظر نمی‌رسد.

هرچند کمال تبریزی در گفت‌وگویی با ایسنا پیشتر نسبت به این مساله ابراز بی‌اطلاعی کرده بود و محمد مسعود، تهیه‌کننده هم اخیرا در گفت‌وگویی با ایسنا با بیان اینکه سریال را به تلویزیون تحویل داده‌اند، درخصوص تصمیم‌گیری برای پخش و نحوه‌ی تدوین، ابراز بی‌اطلاعی کرده است. 

«سرزمین مادری» با نام اولیه «سرزمین کهن»، به بررسی وقایع سیاسی ایران از سال ۱۳۲۰ خورشیدی تا پیروزی انقلاب اسلامی در بستر زندگی پسری نوجوان می‌پردازد. سریال تاریخی سرزمین کهن در سال ۱۳۹۲ به روی آنتن تلویزیون رفت اما پس از پخش تنها چهار قسمت متوقف شد و پس از آن هم هرگز به آنتن نرسید.

حاشیه‌های سریال تبریزی در آن زمان آنقدر بالا گرفت که سیدعزت‌الله ضرغامی، رییس وقت سازمان صداوسیما را به پوشیدن لباس قوم بختیاری و سفر به این مناطق وادار کرد. چند مدیر وقت در صداوسیما برکنار شدند اما قائله «سرزمین کهن» در آن زمان ختم به خیر نشد و تنها راه حل حذف از آنتن تشخیص داده شد. 

در این سال‌ها با آمدن هر کدام از روسای جدید سازمان صداوسیما، تلاش‌هایی مبنی بر پخش سریال صورت گرفت؛ حتی یک پژوهشگر تاریخ بختیاری با حضور در یک برنامه تلویزیونی اینگونه اظهار کرد که ما بختیاری‌ها زود قضاوت کردیم و فقط چند قسمت از این سریال را دیدیم در حالی که قهرمان داستان شخصیتی لر و بختیاری است و گفته‌اند اواسط داستان از این قوم ایرانی خیلی تعریف و تمجید می‌شود. این پژوهشگر همچنین عنوان کرد که قرار است چند تن از بزرگان قوم بختیاری سریال «سرزمین مادری» را تا انتها تماشا کنند و با مذاکره آنان با صداوسیما این سریال به پخش برسد.

«سرزمین مادری» از جمله پروژه‌های پربازیگر و پرهزینه صداوسیما محسوب می‌شود و بازیگران شناخته شده‌ای همچون: شهاب حسینی، نیکی کریمی، محمدرضا فروتن، محسن تنابنده، مرحوم پرویز پورحسینی و... در آن ایفای نقش کرده‌اند.

ویدئویی از سریال «سرزمین مادری» را مشاهده می‌کنید: