آیا در خارج بلیت کنسرت‌ها گران است؟ برای شنیدن جواب این سوال باید به مولفه‌های زیادی توجه کرد. کدام خواننده یا گروه؟ کدام سالن با چه میزان صندلی؟ کدام شهر؟ کدام اسپانسر؟ 

چارسو پرس: سیستم بلیت‌فروشی در دنیا، بر این مبنا کار می‌کند که حداکثر سود ممکن را کسب کند اما با دید آینده‌نگرانه. به عبارت دیگر، در کنار اینکه به سود لحظه‌ای فکر می‌کنند، حواس‌شان هست که قیمت را طوری بگذارند که مخاطبان بتوانند باز هم در کنسرت‌های بعدی این شرکت یا این خواننده حضور داشته باشند. این امکان وجود دارد که در یک شب، در یک شهر، شما با صدها فرصت موسیقایی طرف باشید. مثلا در سه سالن شهر، سه کنسرت برگزار شود. در یکی از پارک‌های بزرگ شهر، کنسرت رایگان یا کم‌قیمت شهرداری برگزار شود. در بسیاری از رستوران‌های بزرگ، کافه‌ها، بارهای بزرگ دارای پیست موسیقی هم خوانندگان و دی‌جی‌های مختلف اجرایی دارند که با دادن ورودی قابل استفاده است. هرکدام از این فرصت‌ها قیمتی دارند. از 200 دلار برای یک بلیت درجه یک تا چند دلار ورودی برای کنسرت شهرداری. بماند که در تمام شهر نیز خوانندگان و نوازندگان جوان در گوشه و کنار شهر، با کمک آمپلی‌فایرهای متحرک و شارژی، اجراهای خیابانی برگزار می‌کنند و تازه خیلی از آنها به علت فعالیت در فضای مجازی، اتفاقا پربیننده و پرطرفدار هم هستند و حتی برنامه حضورشان را هم از قبل اعلام می‌کنند. 
برای درک کردن سیستم فروش بلیت در دنیا، به این موارد توجه کنید. 
1. تعدد باورنکردنی مکان مناسب
یک شهر بزرگ و توسعه‌یافته را انتخاب کنید و تصمیم بگیرید داخلش کنسرتی برگزار کنید. مشکل اول شما انتخاب مکان مناسب برای کنسرت است. علاوه‌بر سالن‌های خصوصی کنسرت، سالن‌های در اختیار شهرداری، پارک‌های بزرگ و همچنین ورزشگاه‌ها می‌توانند مکان مناسبی برای کنسرت شما باشند. شما برای برگزاری کنسرت مشکل انتخاب مکان ندارید. 
2. تعدد اسپانسر
یکی دیگر از بزرگ‌ترین عوامل تسریع‌کننده کنسرت در خارج این است که اسپانسرهای فراوانی برای حمایت مالی از این کنسرت‌ها داوطلب می‌شوند و حتی رقابت سنگین و فشرده دارند. 
3. تعدد خواننده
جهان‌وطنی بودن متروپلتین‌ها یا ابرشهرهای بزرگ سبب می‌شود که ظرفیت کنسرت‌های بین‌فرهنگی بسیار افزایش پیدا کند. مثلا یک خواننده ایرانی یا سوری یا ترکی یا عرب‌زبان به‌راحتی می‌تواند در هرکدام از ابرشهرهای بزرگ دنیا، بلیت کنسرتش را با ارقام بالا به فروش کامل برساند. نکته دیگری که در ایران فاقدش هستیم چندزبانی است. یک خواننده لاتین‌تبار یا انگلیسی یا فرانسوی یا عرب‌زبان، دایره گسترده‌تری از مخاطبان را می‌تواند به کنسرت‌های خود بکشاند. در فصل کنسرت‌ها در یک ابرشهر، شما می‌توانید در یک بازه زمانی یکی دو هفته‌ای با انبوهی از کنسرت‌های همزمان طرف شوید که از چند ملیت مختلف باشند و همه هم بین‌المللی و شناخته شده. این قصه نیز خود در ایجاد تنوع و حفظ توازن در بازار مناسب است. 
4. تعدد سبک
یادمان باشد تعدد سبک اجرا را هم به تعدد مکان‌های برگزاری کنسرت و خوانندگان اضافه کنیم. برای نمونه باید به سبک‌هایی مثل رپ یا متال یا موسیقی دیجیتال یا رگه یا آر‌اندبی‌ اشاره کنیم. اگر بازار داخلی فقط موسیقی سنتی یا موسیقی پاپ را برای عرضه دارد، در عرصه بین‌الملل سبک‌های بیشتری را شاهدیم. 
5. سیستم شناور
می‌رسیم به بزرگ‌ترین طرح حامی مصرف‌کننده. قیمت شناور. قیمت همه صندلی‌ها طبیعتا در یک سالن یک اندازه نیست و میزان نزدیکی یا دوری شما از سن روی قیمت اثر دارد. منتها در طرح شناور، شما این فرصت را در اختیار شرکت‌کنندگان کم‌درآمدتر قرار می‌دهید که با تخفیف بیشتری بلیت کنسرت را تهیه کنند. معمولا نرخ بلیت به این صورت در نظر گرفته می‌شود که یک منطقه برای افراد کم‌درآمد و یک منطقه ویژه برای افراد پردرآمد فراهم شود. جایی مثل وی‌آی‌پی! به این ترتیب، افرادی که در وی‌آی‌پی می‌نشینند، گاه ده‌ها برابر بلیت افراد عادی را پرداخت می‌کنند. با تهمیداتی از این دست، کنسرت‌گذاران می‌کوشند تا هم فرصتی ایجاد کنند تا همه به کنسرت‌ها بیایند و هم برای سلبریتی‌ها و میهمانان ویژه نیز، جایگاه پرزرق‌وبرقی ایجاد می‌کنند که برایشان افزایش وجهه اجتماعی دارد. 
همه این موارد که عرض کردیم در قیمت‌گذاری بلیت‌های کنسرت موثر است. طبیعتا باید در فرصتی مناسب‌تر به بررسی بیشتر این موارد پرداخت. 


منبع: روزنامه فرهیختگان