کارگردان فیلم توقیف شده کاباره با رد اظهارات معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، خبر از شکایت از او به اتهام نشر اکاذیب داد و از تداوم روند توقیف فیلم، اموال و وسایل گروه و ممنوع الخروجی آنان انتقاد کرد.

چارسو پرس: کارگردان فیلم توقیف شده کاباره با رد اظهارات معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، خبر از شکایت از او به اتهام نشر اکاذیب داد و از تداوم روند توقیف فیلم، اموال و وسایل گروه و ممنوع الخروجی آنان انتقاد کرد.

حدود 2 ماه پیش بود که اولین اخبار درباره توقیف فیلم «کاباره» منتشر شد. 22 مرداد، کارگردان این فیلم در گفت‌وگو با «شبکه شرق» به رد ادعاهای مطروحه درباره فیلم‌اش پرداخت اما هنوز این ماجرا ادامه داد.

مژگان خالقی در گفت‌وگو با «شبکه شرق» درباره آخرین وضعیت فیلم توقیف شده‌اش گفت: «حدود 50 روز از توقیف کار ما گذشته است و ما در این مدت، تقریبا هر روز به دادسرای اوین مراجعه کردیم ولی خبری از تحویل وسایل ما نیست. همچنین تمام عوامل کار هم ممنوع الخروج شده‌اند و مشخص نیست چه زمانی این ممنوع الخروجی برطرف خواهد شد.»

او درباره تلاش‌های خود و دیگر دست اندرکاران این فیلم برای حل و فصل ماجرا و رفع توقیف فیلم کاباره بیان کرد: «در این مدت، ما چندین بار از راه‌های مختلف به آقایان ایل بیگی و خزایی پیام دادیم تا بتوانیم ملاقات داشته باشیم و از طریق گفت‌وگو مشکل ایجاد شده برای فیلم کاباره را حل کنیم ولی این اجازه به ما داده نشد.

هنوز هم، من و آقای جمالی، به عنوان کارگردان و تهیه کننده فیلم کاباره به ساختمان وزارت ارشاد ممنوع الورود هستیم. در این مدت حتی یکبار به وزارت ارشاد رفتیم ولی به ما گفتند که شما دیگر اجازه ورود ندارید و نگهبان ما را بیرون کرد و زمان ملاقات دیگری هم به ما داده نشد.»

تهیه کننده فیلم کاباره: به جای پاسخگویی، ممنوع الورودمان کردند

سیاوش جمالی، تهیه کننده فیلم «کاباره» در گفت‌وگو با «شبکه شرق» ضمن تایید اظهارات مژگان خالقی، با انتقاد از مقامات وزارت ارشاد، گفت: «آقای حبشی به خانم خالقی گفتند که فیلمنامه شما تایید شده، برو از روی سایت مجوزش را  بردار اما آقایان می‎‌گویند این موضوع کذب است و واقعیت ندارد.

ما روز 21 مرداد به دفتر آقای ایل بیگی رفتیم و خواستیم تا آقای حبشی را صدا کنند تا او بگوید حرف ما درست است ایشان هم از اقای حبشی، هم از حراست خواستند که به دفتر ایشان  بیایند، مسئولین حراست آمدند ولی آقا حبشی نیامدند و نخواستند با ما و خانم خالقی مواجه شوند آیا در این عدم حضور و روبه رو نشدن نشانه ای وجود ندارد؟

بعد از این موضوع هم ما را به وزارت ارشاد ممنوع الورود کردند. معنای این اقدام، آن است که پاسخگو نیستند. مگر می‌شود در فرهنگی‌ترین جای کشور، به جای گفت‌وگو برای حل مشکل، ما را ممنوع الورود کنند؟»

شکایت از معاون ارزشیابی سازمان سینمایی به اتهام نشر اکاذیب

مژگان خالقی، کارگردان فیلم کاباره در ادامه گفت‌وگوی خود با «شبکه شرق» با بیان اینکه «ما خواستار صحبت شدیم تا مشکل حل شود ولی قبول نکردند»، گفت: «در طول 50 روز گذشته ما به معنای واقعی صبوری کردیم. اما آقایان هربار که حرف حرف زدند، به کار ما اشاره کردند و نکاتی را گفتند که واقعیت نداشت. کسی هم از ما مستنداتی برای رد صحبت‌های آنان نخواست.»

او ادامه داد: «ما در مرداد سال گذشته فیلمنامه خودمان را در خانه سینما ثبت کردیم ولی آقایان می‌گویند بعد از اتفاقات سال قبل فیلم به سفارش افرادی در خارج از کشور نوشته شده، اگر اینطور است، چطور ما یک ماه پیش از شروع اعتراضات، فیلمنامه را ثبت کرده بودیم؟ این حرف‌ها شبیه به پرونده‌سازی است اما از قرار معلوم هزینه‌ای برای آنان ندارند.»

خالقی در ادامه خبر از ثبت شکایت خود از معاون ارزشیابی سازمان سینمایی به اتهام نشر اکاذیب داد و گفت: «ما امکان و دسترسی لازم برای پاسخ به ادعاها و اظهارات کذب آقایان را نداشتیم، حتی خبرگزاری‌ها برخلاف قانون مطبوعات، جوابیه ما را منتشر نمی‌کردند بنابراین ما تصمیم گرفتیم از اقای ایل بیگی به اتهام رونده به طور قانونی رسیدگی شود.»

ایل بیگی: سند داریم که بدون حجاب فیلم‌برداری کردند

حبیب ایل بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در همین زمینه در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگار «شبکه شرق»، از شکایت مژگان خالقی استقبال کرد و گفت: «ایشان شکایت کرده‌اند و ما هم در دادگاه پاسخگو خواهیم بود.» او در پاسخ به سوالی درباره چند و چون اظهاراتش درباره فیلم برداری فیلم کاباره «بدون رعایت حجاب» هم بیان کرد: «در این زمینه هم ما مستندات داریم ضمن اینکه خانم خالقی هم در جلسه‌ای، این موضوع را تایید کرد.»

مژگان خالقی، کارگردان فیلم کاباره در بخش پایانی اظهاراتش با بیان اینکه «اختلافات ایجاد شده درباره فیلم کاباره از طریق گفت‌وگو قابل حل بود»، گفت: «همه اختلافات قابل حل بود ولی مشغول پیچیده کردن موضوع هستند.

این در حالیست که بسیاری از موضوعات، تخلف نیست ولی سعی دارند به نام «استاندارد سازی»، سد درست کنند. نامش سانسور باشد یا استانداردسازی، مهم نیست ولی ما برای حرف‌هایمان سند داریم.

شما ببینید بیشتر از 50 روز است که نیروی امنیتی به سر صحنه فیلم برداری ریخته و وسایل ما را با خود برده ولی تا امروز حتی یکبار هم من را نخواسته‌اند که به سوالی پاسخ دهیم. این روند باعث شده تا ما شکایت کنیم تا شاید مشکل حل شود.»


منبع: شبکه شرق