دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان گفت: جایزه ویژه ابونصر فارابی، جایزه شهید بهنام محمدی، جایزه صنایع خلاق فرهنگی هنری، جایزه گوهرشاد و جایزه ویژه خانواده، ۵ جایزه‌ای است که به بخش های مختلف این دوره از جشنواره اضافه شده است.

چارسو پرس: مجید زین العابدین، در ابتدای نشست خبری این دوره از جشنواره که امروز چهارشنبه (۱۲ مهرماه) در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد، با ابراز خرسندی از برگزاری دوبارۀ جشنواره در اصفهان به‌عنوان شهر زندگی، اظهار کرد: جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان اصفهان از جشنواره‌های معتبر سینمایی جهان و دارای رتبه (الف) است و از این جهت بین فیلمسازان مطرح دنیا به ویژه فیلمسازان سینمای کودک و نوجوان، جشنواره معتبر و شناخته شده است.

او افزود: علاوه بر اعتبار این جشنواره به لحاظ حرفه‌ای و سینمایی، فیلمسازان سینمای کودک و نوجوان ایران و دنیا این جشنواره را به نام اصفهان زیبا می شناسند. جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان تاکنون ۳۴ دوره برگزار شده و بیست و سومین دورۀ آن در اصفهان برگزار می‌شود و از این لحاظ، جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بخشی از هویت فرهنگی و هنری اصفهان به شمار می‌رود.

زین العابدین گفت: بسیار انگیزه‌مند بودیم که جشنواره بار دیگر در اصفهان برگزار شود که خوشبختانه شهردار اصفهان، با انگیزه و با برنامه‌ریزی دقیق شرایط را فراهم کردند تا برگزاری جشنواره بار دیگر برای مردم فرهنگ و هنردوست اصفهان فراهم شود. از برنامه‌ریزی و همکاری و هم‌افزایی مدیریت شهری و اعضای شورای شهر اصفهان و مدیران ارشد و مدیران فرهنگی استان اصفهان در بخش‌های مختلف ازجمله صدا و سیما و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی و نیز از هنرمندان اصفهانی برای برگزاری باشکوه جشنواره سپاسگزای می‌کنم؛ همچنین از همراهی و همدلی خبرنگاران اصفهان تشکر می کنم که برای برگزاری پرشکوه جشنواره دریغی نکردند.

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان ادامه داد: جشنواره امسال با شعار «بچه‌ها به سمت قله» علاوه بر رویکرد سینمایی و فرهنگی، رویکرد محتوایی دارد، چراکه وقتی بچه‌ها به آرمان‌های خود، کمال، تعالی، رشد و پیشرفت خود فکر و والدین نیز برای این موضوع تلاش کنند، زمینه پیشرفت در کشور و تعالی در همه عرصه به دست بچه‌های ایران زمین رقم خواهد خورد که کودکان و نوجوانان ما در اصفهان پیشتاز آن خواهند بود.

او با بیان اینکه تعداد ۵۵۹ اثر به دبیرخانه سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان ارسال شد که متقاضی شرکت در این دوره از جشنوار بودند. تعداد ۳۵۹ اثر از فیلمسازان داخل کشور و ۲۰۰ اثر از فیلمسازان در خارج از کشور دریافت شد؛ علاوه بر ایران نیز ۳۹ کشور در این دوره از جشنواره حضور دارند. بخش رقابتی جشنواره شامل دو بخش ملی و بین‌الملل است که در بخش ملی ۱۴ فیلم سینمایی بلند به بخش رقابتی جشنواره وارد شد، ۱۲ فیلم کوتاه داستانی در بخش رقابتی ملی و ۱۲ فیلم کوتاه پویانمایی را در بخش ملی خواهیم داشت. در بخش بین‌الملل ۱۳ اثر بلند داستانی از کشورهای مختلف حضور دارند که ۱۲ فیلم در بخش بلند رقابت می‌کنند و یک فیلم نیز به جهت محتوا و کیفیت مناسبِ آن در بخش خارج از مسابقه نمایش داده خواهد شد؛ ضمن اینکه ۱۲ فیلم کوتاه داستانی و پویانمایی در بخش کوتاه بین الملل حضور دارند و در مجموع در بخش رقابتی ۶۹ فیلم در بخش حضور خواهند داشت.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به موضوع داوری‌ها در این دوره از جشنواره، توضیح داد: در مورد داوری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان اصفهان، ۸۳۵ کودک و نوجوان اصفهانی و ۲۸ نفر از هنرمندان و سینماگران به‌عنوان داوران آثار برای اهدای پروان زرین حضور خواهند داشت. فیلم‌ها در ۲ پردیس سینمایی ساحل و چهارباغ نمایش داده خواهد شد و برای اولین بار برای رفاه کودکان و نوجوانان یک پردیس به داوران دختر نوجوان و یک پردیس به داوران کودک و نوجوان پسر تعلق دارد.

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان اصفهان تصریح کرد: سینمای سوره نیز روزانه ۴ نوبت نمایش برای هنرمندان و اهالی رسانه و مهمانان جشنواره خواهد داشت، ضمن اینکه پردیس‌های سینمایی برای دانش‌آموزان روزانه ۵ نوبت نمایش خواهند داشت. سینماهای جشنواره نوبتهای عصر نیز اکران دارند تا خانواده های اصفهانی بعد از تعطیلی در سینماهای خانه جشنواره شرکت کنند.

زین‌العابدین سپس به اسامی داوران بخش های مختلف سی و پنجمین جشنواره بین المللی کودکان و نوجوانان اصفهان اشاره کرد و گفت: رسول صدرعاملی، حامد جعفری، جهانبخش سلطانی، عبدالله احمدجو و پوران درخشنده، داوران بخش بلند سینمایی خواهند بود. بخش کوتاه ملی و پویانمایی توسط محمدرضا عرب, روانبخش صادقی و مریم اسمی خانی داوری خواهند شد. مرضیه برومند، علیرضا خمسه، مونیکا واهی از هندوستان، یرژی موسیکوویچ از لهستان، دراگان میلینکویچ فیمون از صربستان، ملیکا رعیزی از فرانسه، و جو خو آنگ از چین، ۷ داور بخش بلند داستانی را خواهند بود و داوری بخش کوتاه و پویانمایی بین‌المللی نیز به عهده هادی محمدیان، حکمت مُطشر مجید البیدان از عراق، آتیلا ریکاکی از یونان، خِتام سیدعبدالقادر از عمان، و ماریا بِزن کووا از روسیه است.

او اشاره کرد: جایزه ویژه ابونصر فارابی، جایزه شهید بهنام محمدی، جایزه صنایع خلاق فرهنگی هنری، جایزه گوهرشاد، و جایزه ویژه خانواده، ۵ جایزه‌ای است که به بخش های مختلف سی و پنجمین جشنواره بین المللی کودکان و نوجوانان اصفهان اضافه شده است. امسال همچنین بزرگداشت استاد منوچهر والی‌زاده، صداپیشه و بازیگر، همچنین بزرگداشت بهرام دهقان‌یار، آهنگساز نیز برگزار می‌شود و در بخش نکوداشت نیز یاد مرحوم استاد ایرج تقی‌پور و مرحوم آرش میراحمدی را گرامی خواهیم داشت.

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان اصفهان اشاره کرد که نحوه اختصاص بلیت‌ها، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های آموزشی و برنامه های سینما روی سایت جشنواره به نشانی https://icff.ir/ اعلام می‌شود.