ما در این مطلب به بازیگران و چهره‌های شاخصی از مهران مدیری تا مهران غفوریان که هم در عرصه کمدی و هم در عرصه فیلم‌های جدی خودی نشان داده‌اند پرداخته‌ایم.

چارسو پرس: بازیگرانی در سینما هستند که شاید در مقاطع ابتدایی حضور خود رد صحنه یا در مقابل دوربین نقش‌هایی جدی هم ایفا کرده باشند، اما نقطه عطف و در واقع معرفی آنها به مخاطبان در قالب آثار کمدی بوده و به نوعی مردم آنها را به عنوان کمدین‌های سینما یا تلویزیون شناخته‌اند تا اینکه در ادامه فعالیت خود توانسته‌اند شانس خود را در آثار و درام‌های اجتماعی جدی هم محک بزنند و برخی از آنها به شکل شگفت‌انگیزی در این جابجایی موفق بوده‌اند و برخی دیگر هم نتوانسته‌اند آنچنان که باید حضوری پررنگ داشته باشند.

ما در این مطلب به بازیگران و چهره‌های شاخصی که هم در عرصه کمدی و هم در عرصه فیلم‌های جدی خودی نشان داده‌اند پرداخته‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید.

کمدین‌ها و بازی در نقش‌های جدی سینما

مهران مدیری

آثار جدی: «همیشه پای یک زن در میان است»، «پل چوبی»، «قلب یخی3»، «ساعت پنج عصر»، «درخت گردو» و «خائن کشی» و «پدر گواردیولا» که این دو از جمله آثار اخیر این بازیگر است که در آنها در نقشی جدی ظاهر شده است.

مهران مدیری پیدا در تمام این سال‌های فعالیت در سینما و تلویزیون، با وجود فراز و فرودهای بسیار، یکی از کسانی است که مهم‌ترین مجموعه‌های کمدی‌های تاریخ تلویزیون را ساخته و بازی کرده است. مدیری با اینکه به جز آثار خود، در فیلم و سریال‌های کمی بازی کرده است، اما نقش‌های جدی خوبی در کارنامه او دیده می‌شود که در برخی از آنها حضور خوبی داشته و در برخی هم با توجه به شخصیت و فیلمنامه، نتوانسته آنچنان که باید در قالب شخصیت مورد نظر، ایفای نقش اثرگذاری داشته باشد.

کمدین‌ها و بازی در نقش‌های جدی سینما

امیر جعفری

آثار جدی: «میوه ممنوعه»، «زیر هشت»، «تعبیر وارونه یک رویا»، «شهرزاد»، «پستچی سه بار در نمی‌زند»، «کیفر»، «نفوذی»، «جیران»، «قهوه ترک»، «یاغی» و…

امیر جعفری از همان روزهایی که با تکیه کلام «خوب چیزیه آقا، خووب» در مجموعه طنز «بدون شرح» و در کنار شخصیت آقای کاووسی با بازی زنده‌یاد فتحعلی اویسی دیده شد، خودش را به عنوان بازیگری توانمند در عرصه کمدی اثبات کرد. همکاری او با مهدی مظلومی و سایر آثار کمدی ادامه پیدا کرد و کم کم با «کمربندها را ببندیم» و «من یک مستاجرم» به جایی رسید که او را در هر کاری می‌دیدیم، متوجه می‌شدیم سریال یا فیلم مذکور اثری کمدی است.

اما در سال 1386 حسن فتحی با ریسکی بزرگ ناگهان امیر جعفری را با گریمی متفاوت در نقش پسر حاج یونس فتوحی در درامی جذاب در کنار علی نصیریان قرار داد تا همه با دیدن آن با وجه دیگر بازیگری امیر جعفری شوکه شوند. این نقش و موفقیت جعفری در آن، سرآغاز نقش های جدی و حتی خشن و منفی همچون عطا در سریال «زیر هشت» و ابی بن‌بست در «کیفر» بود. حالا دیگر با وجود بازی‌های درخشان کمدی، کارگردان‌ها با خیال راحت نقش‌های جدی فیلم و سریال‌های خود را به امیر جعفری می‌سپارند. از جمله آثار اخیری که امیر جعفری را در نقشی جدی دیده‌ایم، می‌توان به سریال‌های «جیران»، «یاغی» و «قهوه ترک» اشاره کرد که از شبکه نمایش خانگی پخش شده است.

کمدین‌ها و بازی در نقش‌های جدی سینما

محسن تنابنده

آثار جدی: «استشهادی برای خدا»، «هفت دقیقه تا پاییز»، «ندارها»، «لامپ 100»، «محمد رسول الله»، «فراری»، «شکستن همزمان بیست استخوان»، «سه کام حبس»، «عنکبوت» و در آخر هم سریال نمایش خانگی «رهایم کن» که با بازی او و هوتن شکیبا مورد توجه مخاطبان نیز قرار گرفت.

محسن تنابنده را واقعا می‌توان یک بازیگر خارق‌العاده نامید. او که علاوه بر بازیگری، در نویسندگی و حتی کارگردانی خود را بسیار زبردست نشان داده، پس از بازی در چندین اثر سینمایی و ایفای نقش‌هایی جدی، با نقش‌های کمدی و به خصوص با شاه نقش کارنامه‌اش «نقی معمولی» خود را به عنوان یک کمدین درجه یک به مردم معرفی کرد. تنابنده در کنار بازی در آثار طنز، نقش‌های جدی فوق‌العاده‌ای هم خلق کرده است. بازی‌های او در «ندارها»، «لامپ صد»، «فراری»، «هفت دقیقه تا پاییز» و «محمد رسول الله» از این دسته‌اند! جدیدترین آثار محسن تنابنده دو فیلم «سه کام حبس» و «عنکبوت»، «قهرمان» و همچنین سریال نمایش خانگی «رهایم کن» هستند که در همه این آثار نقش‌هایی کاملا جدی دارد.

کمدین‌ها و بازی در نقش‌های جدی سینما

رضا عطاران

آثار جدی: «اسب حیوان نجیبی است»، «بی‌خود و بی‌جهت»، «استراحت مطلق»، «دهلیز»، «آبنبات چوبی»

رضا عطاران سوپراستار گیشه سینمای کمدی و خالق تعدادی از ماندگارترین نقش‌ها و آثار کمدی در سینما و تلویزیون هم با ورود به دنیای نقش‌های جدی توانست طعم سیمرغ بلورین و جوایز مختلف را بچشد. عطاران برای اولین بار در فیلم عبدالرضا کاهانی به نام «اسب حیوان نجیبی است»، نقش یک مامور نیرو انتظامی قلابی را به طرز خیره‌کننده و باورپذیری ارائه داد. با اینکه این فیلم با رگه‌هایی از کمدی همراه بود، اما بازی عطاران در آن کاملا کنترل شده و خارج از قالب تیپ‌های معمولی بود که در سایر آثار ایفا کرده بود.

این همکاری آنقدر درخشان بود و مورد توجه قرار گرفت که کاهانی نقش اول دو فیلم بعدی خودش را هم به عطاران سپرد تا با یک رضا عطاران عصبی و تلخ روبه‌رو شویم. «دهلیز» متفاوت‌ترین فیلم رضا عطاران در کارنامه‌اش محسوب می‌شود. او در این فیلم در نقش یک معلم آرام و درونگرا که مرتکب قتل غیرعمد شده و حالا در انتظار اعدام است، عالی بازی کرد. یکی دیگر از درخشان‌ترین حضورهای جدی رضا عطاران در آثار غیرکمدی، ایفای نقش او در فیلم سینمایی «روشن» به کارگردانی سیدروح‌الله حجازی بود که سال ۱۳۹۹ در سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای رضا عطاران به همراه داشت.

کمدین‌ها و بازی در نقش‌های جدی سینما

سعید آقاخانی

آثار جدی: «خداحافظی طولانی»، «آباجان»، «پیلوت»، «کامیون»، «یک کیلو و بیست و یک گرم» و «خون شد»

سعید آقاخانی نیز از آن دسته از بازیگرانی است که با ساعت خوش و مهران مدیری کارش را شروع کرد. او سال‌ها در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی نقش‌های کمدی ایفا می‌کرد و پس از آن بود که تصمیم گرفت شروع به ساخت سریال‌های کمدی در تلویزیون کند. اما چند سال قبل فرزاد موتمن در فیلم «خداحافظی طولانی» برای اولین بار از آقاخانی در نقش یک کارگر راه‌آهن استفاده کرد و همین نقش جدی علاوه بر توجه ویژه منتقدان و مخاطبان سینما، شروع کار آقاخانی در آثار جدی سینمای ایران بود. البته او قبلا به عنوان اولین اثر سینمایی خود، فیلم متفاوت و تلخ «لامپ صد» را با بازی تماشایی محسن تنابنده ساخته بود تا توانایی‌های خود را در خارج از عرصه کمدی بیشتر از پیش به رخ بکشد.

پس از «خداحافظی طولانی»، کارگردان‌های دیگر هم برای نقش‌های جدی فیلم‌هایشان سراغ آقاخانی آمدند. فیلم متفاوت «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی یکی از آخرین آثاری است که آقاخانی در آن کاملا در قالب قهرمان‌های دنیای کیمیایی فرو رفته و بازی خوبی به نمایش گذاشته است.

نکته دیگر اینکه آقاخانی در چند سال گذشته باز هم سراغ ساخت مجموعه کمدی برای تلویزیون رفت و توانست سریال پرطرفدار «نون.خ» را در فضایی متفاوت کارگردانی کند و خود نیز با ایفای نقش نورالدین خانزاده بار دیگر استعدادهای خود را در زمینه کمدی نمایان ساخت.

کمدین‌ها و بازی در نقش‌های جدی سینما

جواد عزتی

آثار جدی: «طلا و مس»، «ماجرای نیمروز»، «فرشته‌ها با هم می‌آیند»، ماجرای نیمروز(رد خون)، «تنگه ابوقریب»، «لاتاری»، «جان‌دار»، «آتابای»، «شنای پروانه» و «کت چرمی» که در ماه‌های گذشته در سینماهای کشور اکران شد.

در لیست کمدین هایی با نقش‌های جدی، جواد عزتی را می‌توان یکی از موفق‌ترین بازیگران این عرصه به شمار آورد.. او در هر فیلم یا سریالی که ظاهر می‌شود، ابعاد جدیدی از توانمندی‌های خود را ارائه می‌کند و تمام سینما دوستان معتقدند سینما و تلویزیون ایران، چندین جایزه به ویژه سیمرغ بلورین به وی بدهکار است. عزتی که کشف سعید آقاخانی است و سال‌ها قبل کارش را با بازی در نقش‌های کوتاه سریال‌های کمدی تلویزیون شروع کرد، پس از بازی در آثار مهران مدیری بیش از پیش دیده شد.

او به موازات بازی در آثار کمدی، برای اولین بار در فیلم سینمایی «طلا و مس» در نقش یک روحانی شوخ‌طبع ظاهر شد و خیلی‌ها بازی متفاوتش را پسندیدند. سکوی پرتاب جواد عزتی، سریال «قهوه تلخ» و نقش ماندگار بابا اتی بود. این شخصیت آنقدر دیده و محبوب شد که هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد عزتی بتواند از زیر سایه این نقش بیرون بیاید، اما او با حضور در فیلم‌های «ماجرای نیمروز 1 و 2»، «تنگه ابوقریب»، «لاتاری»، «جان‌دار» و «شنای پروانه» آنقدر وجه‌های متفاوتی از بازی خود ارائه داد که حالا با قاطعیت می‌توان جواد عزتی را یکی از چند مرد هزارچهره سینمای ایران نامید.

عزتی در نمایش خانگی هم توانست با حضور در سریال «زخم کاری» مخاطبان را بیش از پیش به سمت خود جذب کند و این تجربه او و بازی در نقش مالک، در بهترین بخش از کارنامه بازیگری او قرار گرفت، تا جایی که در حال حاضر بسیاری معتقد هستند که دلیل استقبال نه چندان خوب مخاطبان از سریال «زخم کاری2-بازگشت» حضور منفعل این بازیگر و کاراکتر محبوب مالک در قسمت‌های ابتدایی سریال است.

کمدین‌ها و بازی در نقش‌های جدی سینما

مجید صالحی

آثار جدی: «استراحت مطلق»، «مدینه»، «چراغ‌های ناتمام»، «شاه‌کش» و «صحنه‌زنی»

مجید صالحی در میان کمدین‌هایی با نقش های جدی، جزو آخرین بازیگرانی است که حضورش در فیلم‌های جدی استارت خورده و کارگردان‌ها نقش‌های جدی را به او پیشنهاد می‌کنند. شروع این کار باز هم به عبدالرضا کاهانی برمی‌گردد.

در «استراحت مطلق»، مجید صالحی کاملا از قالب شوخ و بامزه و طنز خود درآمد و نقش یک کارگر عصبی را بازی کرد. بازی او در این فیلم بسیار مورد توجه قرار گرفت و همین زمینه‌ساز خلق کاراکترهای کاملا جدی در آثاری چون «مدینه»، «چراغ‌های ناتمام» و «شاه‌کش» شد. صالحی در مدینه نقش یک معتاد در آستانه ترک اعتیاد و در «شاه‌کش» نقش یک مامور پلیس را بازی کرد. یکی از مهم‌ترین بازی‌ها و  تجربه‌های او در سینما، همکاری‌اش با بهرام افشاری در «صحنه‌زنی» است که در این اثر هم توانسته باورپذیر و خوب به ایفای نقش بپردازد. یکی دیگر از موفق‌ترین نقش‌های جدی مجید صالحی در فیلم «برف آخر» به کارگردانی امیرحسین عسگری رقم خورد و در نهایت او با بازی در فیلم سینمایی «شماره 10» توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را از چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر از آن خود کند.

کمدین‌ها و بازی در نقش‌های جدی سینما

پژمان جمشیدی

آثار جدی: «هزار تو»، «سوءتفاهم»، «ایده اصلی»، «خط فرضی»، «علفزار»، «بی‌مادر»، «یادگار جنوب»،

دیگر بیش از یک دهه از حضور جدی پژمان جمشیدی در عرصه بازیگری می‌گذرد و باید او را به‌عنوان یک بازیگر مهم در سینمای ایران در نظر گرفت. ده سال پیش با سریال کمدی «پژمان» به کارگردانی سروش صحت به شهرت رسید و با پشتکار و تلاش سال به سال فعالیتش را گسترش داد و حالا یکی از مهمترین بازیگران سینما به حساب می‌آید. پژمان جمشیدی بعد از تجربه بازی در نقش کوتاهی در سریال «ساختمان پزشکان» و فیلم تلویزیونی «شرف خانواده فاضل»، سال 1392 برای اولین بار به عنوان بازیگر نقش اصلی سریال کمدی «پژمان» که با نگاهی به شخصیت واقعی او ساخته شده بود، انتخاب شد. در ادامه «خوب، بد، جلف» به کارگردانی پیمان قاسم‌خانی و «50کیلو آلبالو» به کارگردانی مانی حقیقی، مهم‌ترین تجربیات سینمایی پژمان جمشیدی در سال 94 بودند. او در تمام این سال‌ها نتوانست آنچنان که باید در سینما بدرخشد، اما با حضور در صحنه تئاتر به تجریبات بازیگری خود افزود تا اینکه با فیلم سینمایی «سوء‌تفاهم» احمدرضا معتمدی، در جشنواره سی‌وششم مورد توجه قرار گرفت و نامزد سیمرغ شد. سپس اوباز هم سراغ کمدی رفت و در فیلم‌‌های «لونه زنبور» و «تگزاس1» بازی کرد که این دو فیلم کمدی در اکران سال 97 توانستند به فروش بالایی دست پیدا کنند و بیش از پیش او را به یکی از کمدین‌های گیشه‌ای سینما تبدیل کنند. جمشیدی در سال‌های بعد هم در کمدی‌های موفق دیگری حضور داشت و حتی با سریال «زیرخاکی» به یکی از چهره‌های مطرح تلویزیون نیز تبدیل گشت تا اینکه با حضور در فیلم سینمایی «علفزار» در سال 1400 برای بار دیگر نامزد سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره چهلم فیلم فجر شد.

کمدین‌ها و بازی در نقش‌های جدی سینما

مهران غفوریان

آثار جدی: «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا»، سریال «قورباغه»، سریال «زخم کاری2؛ بازگشت»

به نظر می‌رسد حالا دیگر باید مهران غفوریان را هم به عنوان کمدینی که توانسته در نقش‌های جدی هم خودی نشان دهد، جا داد. غفوریان هم اولین بازی متفاوت و جدی خود را در فیلم بحث‌برانگیز «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا» ایفا کرد که این فیلم پس از چندین سال توقیف در نهایت بصورت قاچاق عرضه شد و در آنجا بود که غفوریان در نقشی جدی، راضی‌کننده حضور داشت.

دومین نقش جدی مهران غفوریان هم مربوط به سریال پر سر و صدای «قورباغه» به کارگردانی هومن سیدی است که در آن غفوریان یکی از نقش‌های اصلی را در کنار نوید محمدزاده، صابر ابر، هومن سیدی و سحر دولتشاهی برعهده داشت و در این مجموعه هم توانست مخاطب خود را راضی نگه دارد.

اما شاید نقطه عطف بازی او در نقش‌های جدی، فصل جدید سریال نمایش خانگی «زخم کاری؛ بازگشت» باشد که غفوریان در کنار کامبیز دیرباز ایفای نقش یکی از کاراکترهای جدی و تاثیرگذار سریال را بر عهده دارد و به نظر این نقش‌آفرینی یک گام جدی برای او حساب می‌شود. اخیرا هم خبر فیلم سینمایی «بی سر و صدا» به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی منتشر شده که طبق اطلاعات به دست آمده، غفوریان در این فیلم در کنار پیمان معادی یکی از نقش‌های اصلی را بر عهده دارد.

///.


منبع: سینما اعتماد