گرچه نمایش ˝ کابوس شب نیمه آذر˝ بیشتر دیالوگ محور است، اما ریتم و همچنین تمپو و ضرباهنگ درونی نمایش، تماشاگر را در اضطراب کابوس شب نیمه آذر سهیم می‌کند.

 

سایت خبری تئاتر/هنرآنلاین/سارا سالک: نمایش "کابوس شب نیمه آذر" نوشته ایوب آقاخانی و به کارگردانی علی کشوری در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است.

نمایش آغاز شده است، قبل از آنکه تماشاگران پا به سالن نمایش بگذارند! در سالن انتظار حدود 15 دقیقه پیش از شروع نمایش ، گروهی از بازیگران پرفورمنسی را اجرا می‌کنند. تعدادی بازیگر که لباس خلبانی به تن دارند آرام و بی‌صدا در حالی که عینک‌های آفتابی سیاهشان مانع هر گونه برقراری ارتباط چشمی با تماشاگران می‌شود؛ گاهی دور هم جمع می‌شوند و گاهی بر زمین دراز می‌کشند.

تماشاگران وارد سالن جدید و تازه تعمیر شده سایه می‌شوند که تفاوت بسیاری با سالن سایه در تمام سال‌های گذشته دارد. چینش صندلی‌های جدید سالن به گونه‌ای است که سایه به یک بلک باکس سه سویه بزرگ تبدیل شده است. از این رو "‌کابوس شب نیمه آذر" در صحنه‌ای سه سویه اجرا می‌شود. سازه‌ای سکو مانند که متشکل از چند حجم هندسی کوتاه و بلند است در صحنه است و بازیگران به روی آن بازی می‌کنند. این کل دکور نمایش است و هیچ آکساسوار دیگری جز چند صندلی در طول نمایش در صحنه وجود ندارد. متریالی که صحنه از آن ساخته شده شبیه جنس هلیکوپترهای جنگی طراحی و رنگ شده، گویی بازیگران بر لاشه یک هلیکوپتر سقوط کرده بازی می‌کنند. در بالا و سقف، دو پرده بزرگ تعبیه شده که تصاویری در طول نمایش روی آن پخش می‌شود.

داستان درباره محمد (پویا امینی) پسر خلبان شهید، احمد کشوری است. پسری که هنوز پا به دنیا نگذاشته پدرش شهید می‌شود. پس از آن مادر محمد (الهام جعفرنژاد) با منصور (بهرام ابراهیمی) عموی محمد ازدواج می‌کند. منصور هم در طی دوران جنگ خلبان هلیکوپتر بوده و در روز شهادت برادرش و آخرین پرواز در عملیات به همراه او شرکت داشته است. منصور در هلیکوپتری دیگر برای پشتیبانی احمد حضور داشته است. هلیکوپتر احمد بوسیله دو میگ عراقی سرنگون می‌شود و احمد هم شهید می‌شود.
داستان از شک و تردید محمد شروع می‌شود. او هزار سئوال بی جواب درباره نحوه به شهادت رسیدن پدرش دارد. محمد هملت‌وار عمویش را به دزدیدن مادرش از او و پدرش متهم میکند. او به طعنه عمویش را در خانه فرمانده صدا می‌زند. چالش بین محمد و عمو فضای خانواده را در این سال‌ها متشنج کرده و مادر در این میان چون شمعی می‌سوزد. کابوس شب نیمه آذر کابوس مادر محمد است.

قبل از برگزاری مراسم سالگرد شهادت احمد ، محمد به اصرار از همرزم قدیمی پدرش (جلیل فرجاد) که در روز شهادت کمک خلبان بوده است می‌خواهد که به مراسم بیاید و حقایق و ناگفتنی‌هایی را که احمد فکر می‌کند در این سالها پنهان شده بیان کند. داستان این شهادت هر بار از زاویه دید یک نفر بیان شده که این داستانها هیچکدام به هم شبیه نیستند و این به تردید محمد دامن می‌زند. بازیگران نمایش هرکدام در بخشی از صحنه هستند همانطور که اشاره شد دکور و بازی‌ها رئالیستی نیست گویی خاطره‌ای در حال تعریف شدن است.

اگرچه اکت و عمل نمایشی چندانی در صحنه وجود ندارد و نمایش بیشتر دیالوگ‌محور است، اما ریتم و همچنین تمپو و ضرباهنگ درونی نمایش، تماشاگر را در اضطراب کابوس شب نیمه آذر سهیم می‌کند که البته بخشی از این انتقال حس مدیون بازی بسیار خوب الهام جعفر نژاد در نقش مادر است. بازیگری که دریافت و تحلیل درستی از شخصیت، فضا و اتمسفر نمایش بدست آورده است و آن را به خوبی به تماشگر انتقال می‌دهد.

"کابوس شب نیمه آذر" نگاهی نو و هنرمندانه به مقوله جنگ و شهادت دارد؛ نمایشی کاملا ایرانی که از تمام کلیشه‌های موجود در این زمینه فاصله گرفته است. علی کشوری کارگردان نمایش، فرزند خلبان شهید احمد کشوری است.او 80درصد این نمایش را برگرفته از واقعیت میداند. به جز حضور عمویش در آخرین عملیات که آن را هم برای افزایش بار دراماتیک اثر به داستان افزوده است.

در صحنه پایانی نمایش، تصاویر و صدای هزاران هلیکوپتر بر فراز صحنه به همراه نورپردازی و بازی رنگ، کابوسی می‌سازد از شبی در نیمه آذر ...

"کابوس شب نیمه آذر" تا 25 اسفند ماه هر شب بجز شنبه‌ها ساعت 19 در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود.

 

 

نمایش «کابوس شب نیمه آذر»

 

 

 

اخبار مرتبط:

فیلم‌تئاترهای جلال تهرانی اکران می‌شود + جدول نمایش

اجرای چهار هنرمند تئاتر در جشنواره «مونولوگ»

اجرای نمایش «فصل شیدایی» در ساحل خلیج فارس

اجرای ویژه اهالی رسانه نمایش «انسانم آرزوست»

عکس‌های کمتر دیده شده ازسعید پورصمیمی

فیلم تئاتر «مردی برای تمام فصول» به بازار می آید

«رابینسون کروزوئه» به تئاتر باران می‌آید

«اپرای سعدی» در شیراز رونمایی می شود

عکسهایی از تمرین نمایش «پرواز ایکار» به کارگردانی محمدحاتمی