آروند دشت‌آرای که به تازگی اجرای نمایش «پدر» را آغاز کرده است، از آتیلا پسیانی به عنوان پدر تئاتری خود یاد کرد و رشد و فعالیت خود و کارگردان‌های هم‌نسلش را مدیون جریان‌سازی و حمایت‌های این چهره فقید تئاتر ایران دانست.

چارسو پرس: عصر روز دوشنبه ۱۷ مهر همزمان با اولین شب اجرای نمایش «پدر»، تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر پذیرای یاد و خاطره هنرمندی شد که بارها و بارها میزبان آثار و نقش‌آفرینی‌های او بود و همچنان هم به واسطه میراث تئاتری به جای مانده‌اش، هست و خواهد بود.

در این روز نمایش «پدر» به کارگردانی آروند دشت‌آرای با ادای دین به آتیلا پسیانی از چهره‌های مطرح و تأثیرگذار تئاتر ایران روی صحنه رفت. دشت‌آرای که سال‌های متمادی تجربه دوستی و همکاری با آتیلا پسیانی را داشت، با تأثر روی صحنه حضور پیدا و از چهره‌ای یاد کرد که زندگی تئاتری و حرفه‌ای‌ وی و بسیاری از کارگردان‌های هم‌نسلش را دگرگون کرد.

وی در جمع مخاطبانی که در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر حضور پیدا کرده بودند، یادآور شد: هفته گذشته ما یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین هنرمندان تئاتر، سینما و تلویزیون را از دست دادیم. آتیلا پسیانی خصوصا در تئاتر یکی از مهم‌ترین پشتوانه‌های تئاتر تجربی و تئاتری که امروز به ما منتقل شده، بود.

دشت‌آرای با بیان اینکه آتیلا پسیانی پدر تئاتری خود من بود، تأکید کرد: چیزهایی که در تئاتر آموختم، این‌که توانستم در تئاتر رشد کنم، توانستم دیده شوم و توانستم ادامه دهم، همه را مدیون آتیلا پسیانی هستم. من و تمام هم‌نسلان من و کارگردان‌های جوان تئاتر به واسطه آتیلا پسیانی بود که توانستند قد علم کنند و جریان نوینی از تئاتر را در ایران پایه‌گذاری کنند.

کارگردان نمایش «باغبان مرگ» که آتیلا پسیانی یکی از نقش‌آفرینی‌های به یادماندنی خود بر صحنه تئاتر را در آن ایفا کرد، ابراز تاسف کرد: ما همگی از فقدان آتیلا غمگین هستیم اما همانطور که خودش همیشه می‌گفت، آتیلا هرگز نمی‌میرد زیرا اندیشه‌اش زنده خواهد بود.

وی با بیان اینکه آتیلا پدر خیلی از ما بود، افزود: به همین دلیل نمایش «پدر» با افتخار به آتیلا پسیانی تقدیم می‌شود.

در ادامه آروند دشت‌آرای از مخاطبان حاضر در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر خواست تا به احترام آتیلا پسیانی بایستند و یک دقیقه سکوت کنند. طبق تصمیم گروه نمایش «پدر» قرار است هر شب پیش از اجرای نمایش، مراسم یادبود کوتاهی برای آتیلا پسیانی با حضور هنرمندان و دوستان وی برگزار و یاد و خاطره این چهره تئاتر ایران گرامی داشته شود.