مستند بلند «شماره ۵» با روایتی از سال‌های بحرانی مهم‌ترین بنگاه نساجی ایران، در قالب جشنواره تلویزیونی مستند روی آنتن می‌رود.

چارسو پرس: به نقل از روابط‌عمومی مستند، مستند بلند «شماره ۵» به کارگردانی دانیال رحیمی کاشانی روایتی از سرنوشت متفاوت پنجمین کارخانه ثبت شده و مهم‌ترین بنگاه نساجی ایران آماده نمایش شد.

رحیمی کاشانی درباره سوژه این مستند توضیح داد و گفت: تمدن باستانی سیَلک کاشان را می‌توان نخستین خاستگاه نساجی جهان به شمار آورد. هزاران سال پس از تمدن سیلک، مرحوم حسن تفضلی که به پدر صنعت نساجی ایران معروف است با سرمایه‌گذاری خود و تنی چند از تجار و بازرگانان خوشنام کاشان، در سال ۱۳۱۳ مجموعه کارخانه‌ها ریسندگی و بافندگی کاشان و سپس نساجی کاشان را بنا می‌نهد که در گذر زمان به یکی از مهم‌ترین بنگاه‌های صنعتی ایران تبدیل می‌شود.

وی افزود: این کارخانه‌ها از بدو تأسیس، سال‌های متمادی محل اشتغال و امرارمعاش بیش از ۲۰ هزار نفر از شهروندان کاشانی و شهرهای اطراف بوده است اما این مجموعه نیز مانند دیگر صنایع نساجی ایران در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ شمسی با بحران‌های شدیدی دست‌وپنجه نرم می‌کند و همانند سایر کارخانه‌ها مشابه، رو به نابودی کامل می‌رود ولی سرنوشت پنجمین کارخانه ثبت شده ایران متفاوت از سایرین رقم می‌خورد.

رحیمی کاشانی با تأکید بر اینکه مستند بلند «شماره ۵» نمایشی متفاوت از این کارخانه عظیم است، گفت: این فیلم تلاش می‌کند تا برای نخستین‌بار روایتی بی‌فاصله از درون این مجموعه عظیم در خصوص سال‌های بحرانش داشته باشد.

این مستندساز از پایان تولید این مستند ۷۲ دقیقه‌ای خبر داد و گفت: فرایند ساخت این فیلم مستند بلند که از آبان‌ماه ۱۴۰۱ در شهر کاشان آغاز شده بود، پس از ۲۵ جلسه تصویربرداری و ۴ ماه پروسه پس‌تولید، به پایان رسیده و هم اکنون آماده نمایش است. این اثر در هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و روز ۳۰ آبان ساعت ۲۱ از شبکه مستند سیما پخش خواهد شد. همچنین آن را به جشنواره «سینما حقیقت» نیز ارسال کرده‌ایم.

کارگردان و تدوینگر این مستند دانیال رحیمی کاشانی است و از دیگر عوامل آن می‌توان به مدیر تصویربرداری: امیرحسین شاکری، دستیاران تصویر: حسین‌خانی، محمدرضا سبزپوشانی، محمدحسین غلامی، امیرحسین توکلی و حمیدرضا زارع، دستیار کارگردان و صدابردار: علی‌اصغر جوی‌پا، دستیار کارگردان و مدیر تولید: الهام خراسانی، مدیر هماهنگی: محمدحسین حمصیان، صداگذار: محمدرضا امین‌آبادی، عکاس: وجیهه اقبالی، اصلاح رنگ و نور: ابوالفضل سهرابی، گرافیست: علی مهزیار معصومی، طراح صحنه: وحید صباغیان، تدارکات: غلامرضا زیلویی، مدیر تولید: سعید قربانی و تصویربردار هوایی: طرماح رزاقیان اشاره کرد، مؤسسه کِی‌آشیان هم تهیه‌کننده این فیلم است.

مستند «شماره ۵» در مراسمی در روزهای آینده با حضور مدیران و دست‌اندرکاران صنعت نساجی، عوامل ساخت این فیلم و جمعی از سینماگران، رونمایی خواهد شد.