محمود گبرلو، منتقد سینما معتقد است: فیلم‌ها به ظاهر لو رفته، اما به نظرم به عمد در سیستم اینترنت قرار داده شده اند.

چارسو پرس: محمودگبرلو منتقد سینما درباره قاچاق اخیر فیلم ها می گوید: «ظاهرا بازی قرار بوده بُرد بُرد برای تهیه کننده و سازمان سینمایی باشد تا هر کدام نیازی به پاسخگویی معترضین و مخالفین نداشته باشند اما افزایش روزافزون آن، نشان از یک برنامه پشت پرده برای فرار به جلو سازمان سینمایی و تهیه کننده دارد. تهیه کننده با اپوزیسیون سازی به سرمایه‌اش می‌رسد و سازمان سینمایی هم دهان مخالفین خود را می‌بندد بدون آنکه آب در دل سیستمی تکان بخورد و داستان کی بود کی بود من نبودم تکرار می‌شود. اما این یک نقشه کهنه و منسوخ شده است که بارها در عالم سیاست و فرهنگ تکرار شده و همه اسرار آن برملا شده است.»

 او ادامه می‌دهد: «این سیاست دو پهلو و به ظاهر پنهان، به شدت، به استراتژی و سیاست گذاری سینمای ایران آسیب می‌زند ، قوانین و شوراها بی خاصیت می‌شوند و همه حرف‌های استراتژیک مورد تمسخر قرار میگیرد و راه برای تولید آثار متفاوت و یا به اصطلاح زیرزمینی، ساده و آسان می‌شود. دیگر دوران این سیاه بازی و دوگانگی پنهان و آشکار سیاست بازی سینمایی، گذشته است . شفاف سازی در ارائه استراتژی‌های درست سینمایی و بیرون آوردن سینماگران از بلاتکلیفی و سرگردانی، راه نجات سینمای ورشکسته فکری و اندیشه ای امروز ایران است .»

او درباره تفاوت ظاهر و باطن فیلم‌های لو رفته در سینما می‌گوید: «فیلم‌ها به ظاهر لو رفته، اما به نظرم به عمد در سیستم اینترنت قرار داده شده، فیلم‌های اجتماعی به قدری تلخ و انتقادی هستند که همیشه از همه طیف در سینمای ایران بودند و این ذات سینمای اجتماعی است. یا فیلمی مثل «تفریق» اصلاً تلخ و گزنده نبود بلکه سرگرمی و آموزشی بود اما بی‌جهت و بعد از موج سازی توقیف و ممنوعیت، در شبکه خانگی قرار گرفت، این حرکت‌ها نشان از ضعف استراتژی فکری مسئولین سینمایی دارد که نمی‌توانند با اقتدار، مخالفین خام خود را اقناع کنند و از سوی دیگر نمی‌خواهند سینماگرها در مقابلشان قرار بگیرند تا دورانشان تمام شود! نمی‌دانم چرا آقای خزاعی در سخنرانی‌ها و بیانیه‌ها، زیبا و امید آفرین سخن می‌گویند اما در عمل رفتار تندروهای ناپخته و نادان را دارند. در این میان سه گروه زیان کردند تماشاگری که علاقه به سالن‌های سینما دارد اما سالن سینما را از این فیلم‌های اجتماعی گزنده اما آموزنده خالی می‌بیند، اهالی سینما که هویت سینمایشان مخدوش شده و نظام جمهوری اسلامی که با این حرکت مسئولینش نشان از تهی و پوچ بودن اندیشه و تفکر درست در مقابل تکنولوژی مدرن سینما را دارد.»


منبع: خبرآنلاین