رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه همیشه فیلم‌های ما یا در حوزه اقتصاد قابل اعتنا بوده یا محتواگرا بودند و پیوند این دو در جشنواره‌ امسال به معنای کسب موفقیت برای سینمای ایران است، گفت: میزبان جشنواره‌ فیلم‌های کودکان و نوجوانان سال بعد نیز اصفهان خواهد بود.

چارسو پرس: محمد خزاعی در آئین اختتامیه سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان که پنجشنبه (۲۰ مهرماه) در سالن کوثر اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: قطعاً در این دوره از جشنواره اتفاقات بسیار خوبی افتاد که شاهد بازتاب آن توسط رسانه‌ها بودیم.

او ادامه داد: اگر ما علاقه‌مند به آینده کودکان و نوجوانان خود هستیم باید از امروز به فکر سینمای کودک و نوجوان باشیم. این سینمای کودک و زبان تصویر است که می‌تواند آینده بسیار خوبی را برای آنها رقم بزند و این وظیفه تنها بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سازمان سینمایی نیست، بلکه همه نهادهای فرهنگی، خصوصی، دولتی، دستگاه‌ها، کانون پرورشی، وزارت آموزش و پرورش، بنیاد شهید، سازمان‌ها و شهرداری‌ها باید دست به دست هم داده و برای اعتلای سینمای کودک تلاش کنند که ان‌شاءالله سال بعد شاهد ساخت آثار بهتر و متنوع تر در حوزه سینمای کودک و نوجوان باشیم.

رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: این دوره از جشنواره خصوصیات خوبی داشت و من از دیروز که وارد اصفهان شدم به‌صورت میدانی به سینماها سر زده و در کنار مردم و در میان داوران دانش‌آموز، داوران حوزه بین‌الملل و داوران ایران بودم و نقاط مثبت و قوت این دوره از جشنواره را یاداشت کردم که در جلسه‌ای بعد از جشنواره تحلیل خواهد شد و برای سال بعد برنامه ریزی گسترده تری خواهیم داشت. ‌حضور جوانان و خصوصاً بچه‌های شهرستان و افرادی که ما آن ها را نمی‌شناسیم در حوزه سینمای حرفه‌ای نیز نویددهنده آینده بسیار خوبی است که در آثار امسال نیز قابل اعتنا بود.

خزاعی خاطرنشان کرد: به اعتراف داوران در بخش ملی، شاهد فیلم‌هایی بودم که امسال هم در اقتصاد و هم محتوا موفق خواهند شد. همیشه فیلم های ما یا در حوزه اقتصاد قابل اعتنا بودند و یا محتواگرا بودند و پیوند این دو نیز به معنای کسب موفقیت برای سینمای ایران است که در برخی آثار امسال کاملاً مشهود بود که ان‌شاءالله در اکران‌های دانش‌آموزی شاهد آن خواهیم بود. امسال استقبال خوب کشورهای خارجی، رکورد جدیدی را رقم زد و به اذعان دبیر جشنواره و ستاد برگزاری، کشورهای زیادی بودند که امسال خواهان حضور در جشنواه بوده و آثار قابل اعتنایی را نیز ارسال کرده بودند.

او در خصوص شرح وظایف سارمان سینمایی برای برنامه‌ریزی سال آینده یادآور شد: اول اینکه، بنیاد ملی پویانمایی که در شورای عالی سینما مصوب شده بود، هفته گذشته در شورای هنر مطرح و کلیت آن نیز مصوب شد و ما نیز سال بعد شاهد شکل گیری بنیاد ملی پویانمایی برای تقویت سینمای کودک و نوجوان خواهیم بود. دوم اینکه زنگ مدرسه سینما که در مصوبات شورای عالی سینما بود با همکاری آموزش پرورش و معاونت و کانون پرورشی برنامه‌ریزی خواهد شد به این صورت که دانش‌آموزان سراسر کشور بتوانند صبح‌ها از سینما دیدن کنند که سبب تقویت و رونق سینمای کودک و نوجوان خواهد شد.

خزاعی ادامه داد: سومین مورد، شکل گیری صندوق سرمایه‌گذاری کودک و نوجوان است که ان شالله شهرداری و استانداری اصفهان، بیناد سینمایی فارابی، کانون پرورشی فکری، آموزش و پرورش، صدا وسیما و بیناد شهید در کنار هم سرمایه گذاری خواهند کرد که این آثار بهتر در سال آینده تولید شود و مورد آخر نیز حمایت بهتر برای تولید آثار در سال آینده خواهد بود.

رئیس سازمان سینمایی کشور بیان کرد: من دیشب در فضای مجازی فیلم‌ها و کلیپ‌هایی در خصوص وقایع غزه و جنایاتی که این روزها خصوصاً در حوزه کودکان و نوجوانان در حال شکل‌گیری است را دیدم و فیلمی را دیدم که به‌شدت من را متأثر کرد که خاطره‌گویی مادری بود که با فریاد و فغان، خاطره خود و فرزندانش هنگام جنگ را روایت می‌کرد.

خزاعی اضافه کرد: امروز در غزه نسل‌کشی بزرگی در حال شکل‌گیری است و جنایتی که در رسانه‌های خارجی به شکل وارونه جلوه داده می‌شود به دلیل این است که قدرت و امپراتوری رسانه‌ها در دست آن‌ها است. امروز وظیفه ما فیلم‌سازان است که روایت کننده حقایق مادران و این نسل باشیم. مردم غزه در محاصره و کودکان درخطر هستند و وظیفه یونیسف و سایر دستگاه‌های بین‌المللی نیز این است که سریع‌تر وارد عمل شوند. وظیفه ما هنرمندان نیز ثبت و ضبط این خاطرات است که در تاریخ تحریف نشود.

او در پایان گفت: میزبان جشنواره سال بعد نیز اصفهان خواهد بود و دبیر سی و ششمین دوره جشنواره نیز مجید زین‌العابدین خواهد بود که از امروز آغاز به کارکرده است. در آخر هم روزهای بهتری را برای سینمای کودک و نوجوانان آرزومندم.