کارگردان مستند «خاویار قم» در اعتراض به کپی‌برداری از فیلم خود به مدیران شبکه مستند اعتراض کرد.

چارسو پرس: محمدجواد رحیمی کارگردان مستند «خاویار قم» که در نهمین جشنواره فیلم عمار برنده لوح افتخار بخش «مستند جنگ اقتصادی» شده است، مستند «ماه و ماهی» که به تازگی روی آنتن شبکه مستند رفته را کپی فریم به فریم از مستند «خاویار قم» خواند.

وی افزود: حوالی سال ۱۳۹۴ طرح مستند «خاویار قم» را ارائه دادم و پس از تصویب طرح مشغول تولید آن شدم. این مستند دارای یک قصه جدیدی بود که حتی اکنون پس از گذشت چند سال از پخش این مستند افراد زیادی از این موضوع مطلع نیستند که خاویار قم اولین خاویار پرورشی در ایران است.

کارگردان مستند «خاویار قم» گفت: برای ساخت یک مستند تر و تمیز علاوه بر شهر قم به شهرهایی چون تهران و شهرهای شمالی کشور و مراکز پرورش ماهی خاویاری و شیلاتی سفر کردم. اینکه یک نفر با این پتانسیل، خاویار را که یکی از گران‌ترین خوراکی‌های جهان است، برای اولین بار پرورش داده از نظر من بزرگ‌ترین مفهوم اقتصاد مقاومتی بود.

وی ادامه داد: هفته گذشته در حال تماشای شبکه مستند بودم که ناگهان متوجه شدم افرادی‌ که در این مستند حضور دارند، برای من آشنا هستند. مستند را دنبال کردم و یک دفعه با پلان‌های مستند خودم مواجه شدم. من فریم به فریم مستند «خاویار قم» را می‌شناختم، برای تک تک آن پلان‌ها زحمت کشیده بودم و برای ساخت آن تمام مراکز مربوطه از جمله شیلات را بارها سر زده بودم. برای اولین‌بار تصاویری باکیفیت و زیر آب از فیل ماهی بزرگ‌ترین ماهی دریای خزر که خاویار از آن به دست می‌آید، با مشقت فراوان ثبت کردم. بعد از تماشای مستند «ماه و ماهی» متوجه شدم که در این مستند با استفاده از تمام راش‌های ما به‌عنوان تصاویر اینسرتی و بدون هیچ هماهنگی از روی فیلم اصلی برش زده و با افزودن چند مصاحبه سعی شده است، مستندی جدید ارائه دهند.

رحیمی در انتها بیان کرد: پس از پیگیری‌های فراوان متوجه شدم که مدیر تولید شبکه مستند سفارش این کار را داده است، با او تماس گرفتم و او  به کل منکر این قضیه شد و قول پیگیری داد. پس از آن از مدیران شبکه مستند پیگیری کردم، اما تا کنون کسی پاسخ درستی برای این اتفاق به من نداده است.