رئیس سازمان سینمایی به بیانیه «اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران» درباره راه‌اندازی سامانه «شناسا» واکنش نشان داد.

چارسو پرس:  چهارشنبه هفته گذشته آیین افتتاحیه «رونمایی از زیرساخت‌های نوین سینمای ایران» با حضور «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «محمد خزاعی» رئیس سازمان سینمایی، «هاشم میرزاخانی» مدیرعامل موسسه سینما شهر و جمعی از مدیران سینما‌های سراسرکشور و مدیران صنوف سینمایی برگزار شد.

یکی از این زیرساخت‌ها که توسط موسسه سینما شهر و به منظور بهبود سرعت و کیفیت اکران فیلم‌ها راه‌اندازی شده، شبکه نوین ارتباطات سینمای ایران (شناسا) است. در توضیح این شیوه باید گفت سینما‌های به روز جهان از فناوری فضای ابری (Cloud Storage) برای نمایش فیلم‌ها استفاده می‌کنند. با توجه به گسترش استفاده از فناوری‌های مختلف ارتباطی در سطح کشور و همچنین حمایت اپراتور همراه اول و با عنایت به به‌روزرسانی بخش اعظمی از تجهیزات موجود، امکان اتصال کلیه سینما‌ها به یکدیگر از طریق یک شبکه اختصاصی مهیا شده است.

طبق گفته مدیران موسسه سینما شهر، این سامانه امکان ارسال آثار سینمای در حال اکران را در یک روز به دورترین نقاط کشور فراهم می‌کند. از سوی دیگر دغدغه مفقود شدن هارد و خدشه‌دار شدن حقوق صاحب اثر برطرف خواهد شد و هر فیلم با فضای امن به صورت کدگذاری شده برای سینمای مدنظر ارسال می‌شود.

بلافاصله پس از انتشار خبر راه‌اندازی این سامانه و پیش از برگزاری مراسم رونمایی از آنها، «اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران» در بیانیه‌ای انتقادی راه‌اندازی این شبکه را عامل تبدیل سینما‌های کشور به یک شبکه تلویزیونی بزرگ دانست که اختیارش در دست دولت است.

در این بیانیه، این اتحادیه به‌عنوان تنها مرجع صنفی تخصصی در خصوص تجهیز سینما‌های کشور معرفی شده و در ادامه آن آمده است: «امنیت و صحت کارکرد این سیستم و سرور‌های مربوطه مورد سوال بوده و در بوته آزمایش قرار نگرفته‌اند و در صورت پیدا شدن هرگونه مشکل فنی، امنیت فیلم‌ها با خطر جدی روبرو خواهد شد... دولت با این اقدام عملاً پخش‌کنندگان سینما را که حرفه‌ای مهم و تخصصی است کنار زده و خود وارد تصدی‌گری این بخش می‌شود»

در پایان این بیانیه نیز آمده است: «از تشکل‌های همکار درخواست می‌شود با بررسی دقیق موضوع، اجازه تصاحب کامل صنعت سینما توسط دولت برخلاف سیاست‌های کلی کشور را نداده و در برابر هرگونه انحصار دولتی ایستادگی کنند.».

اما رئیس سازمان سینمایی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا نسبت به این موضع‌گیری که این سازمان را متهم به ایجاد انحصار و تلاش برای دولتی کردن سینما‌ها می‌کرد واکنش نشان داد.

محمد خزاعی با رد این اتهام گفت که شکل‌گیری این سامانه اتفاقاً عامل شکستن انحصار و بسترساز رقابت در این عرصه است. در ادامه، گفت‌وگوی رئیس سازمان سینمایی در این باره را مشاهده خواهید کرد.