رسول صدرعاملی گفت: ملودارم سلطان سینماست؛ اگر می‌خواهید با مخاطب ارتباط بگیرید، این ژانر را بشناسید.

چارسو پرس: طبق گزارش رسیده، گفت‌وگو درباره فیلم‌های کوتاه ژانر مبتنی بر آموزه‌های اردوی فیلم‌سازی کاشان در محل پردیس ملت تهران در جشنواره فیلم کوتاه تهران با حضور حسن حسینی و رسول صدرعاملی برگزار شد.

در ابتدا، حسن حسینی با بیان اینکه در کلاس‌های آموزشی فیلم‌سازی حتما دیدن فیلم مهم و تاثیرگذار است، به‌تشریح ابعاد ژانرها پرداخت و گفت: روایت در طبقه‌بندی ژانرها مهم است؛ همه فیلم‌ها از یک نقطه‌ی ثبات اولیه الف به ب می‌رسند و این مسیر نوع ژانر را مشخص می‌کند.

او سپس با بیان اینکه ژانر علمی _تخیلی در گذشته خیلی سیاسی بوده‌ است، گفت: در این ژانر باید درباره زمان آینده سخن گفت؛ ویژگی تاریخ در فیلم علمی_تخیلی اتکای بر منطق و خرد است. 

در بخش دیگر این نشست، رسول صدرعاملی به استقبال فیلم‌سازان فیلم کوتاه از چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اشاره کرد و با بیان اینکه سال گذشته سال سختی برای جشنواره بود و ایستادگی کردیم و موفق شدیم، گفت: جشنواره امسال باشکوه‌ برگزار شده است و امیدوارم سال‌های آینده همچنان باشکوه‌ و بدون هیچ‌گونه حاشیه‌های بی‌مورد برگزار شود.

او چنین ادعایی را که ملودرام یک ژانر فرعی است، اشتباه دانست و بیان کرد: ملودرام واقعا فرعی نیست؛ هر فیلم در جهان یک قصه‌ی «یکی بود، یکی نبود» دارد و متکی بر قصه است. 

صدرعاملی با بیان اینکه ملودرام «برخورد خیر و شر است»، گفت: قهرمان‌های ملودرام معمولا مردم عادی‌اند. 

این فیلم‌ساز عدم شناخت فیلم‌سازان نسبت‌به ژانر ملودرام را مشکل مشترک بسیاری از آن‌ها دانست و گفت: عدم شناخت ملودرام به چنین می‌ماند که شما شاعر باشید و شعر سعدی و حافظ را نخوانده باشید. ملودارم سلطان سینماست؛ اگر می‌خواهید با مخاطب ارتباط بگیرید، این ژانر را بشناسید.

او به تجربه حضور در اردوی فیلم‌سازی کاشان اشاره کرد و گفت: این اردو برای من یک تجربه‌ی خوب بود؛ در جریان اردو با جوانان فیلم‌سازی آشنا شدم که نگاه خیلی متفاوتی به جهان و هستی داشتند که برای من هم خوب بود. من در اردو تلاش کردم از تجارب خودم و بازی حس بگویم چون ملودرام حس دارد. 

صدرعاملی تمرین کارجمعی در فیلم‌سازی کوتاه را یک اتفاق پربرکت خواند و بیان کرد: برای نوشتن فیلم‌نامه فیلم کوتاه نباید خودخواهانه برخورد کرد بلکه باید تیم‌ورک شد تا اتفاقات خوب رقم بخورد. ایجاز مولفه‌ی مهم فیلم‌نامه فیلم کوتاه است؛ خلاصه‌گویی و کم‌گویی در این زمینه نجات دهنده است. 

این کارگردان عنوان کرد: فیلم کوتاه یک سینمای ارزشمند مستقل است، اگرچه مشکلی نیست از این عرصه وارد سینمای بلند شویم اما معتقدم این نوع سینما که فیلم‌سازان خوب و مطرحی دارد، برای خود شخصیت مستقلی دارد.