محمد قاسم‌پور معتقد است اکران مداوم فیلم‌های مستند اکران شود، به فرهنگ‌سازی در این زمینه و گسترش مخاطبان این حوزه می‌انجامد.

چارسو پرس: محمد قاسم‌‎پور درباره ساخت مستند جدیدش گفت: این روزها مشغول پژوهش برای مستند جدیدم هستم و ساخت یک مستند دیگر را هم به زودی آغاز خواهم کرد.

قاسم‌پور که مستند «صحنه آخر» او تابستان امسال اکران شد، درباره رونق اکران مستندها توضیح داد: مستند نسبت به سینمای داستانی یا سریال، مخاطب کمتری دارد. در تمام دنیا هم شرایط مستند به این شکل است. بستر عرضه و نمایش مستند، بیشتر مدیوم تلویزیون است. اگر بخواهم از تجربه خودم و اکران مستند «صحنه آخر» بگویم، به طور کلی از اکران این مستند راضی هستم و بیش از چیزی که فکر می‌کردم مخاطبان به تماشای آن نشستند و بیش از ۱۱۰۰ مخاطب، مستند «صحنه آخر» را در سینما تماشا کردند.

این کارگردان افزود: «صحنه آخر» یک مستند ۴۰ دقیقه‌ای بود، وقتی مخاطب لیست فیلم‌ها را می‌بیند و می‌خواهد همراه خانواده زمان بگذارد، به واسطه زمان کوتاه فیلم یا مستند بودنش، کمتر «صحنه آخر» را انتخاب می‌کند. اما آن‌طور که فکر می‌کردم نبود و نسبت به دوره قبل اکران‌های مستند در گروه هنر و تجربه فروش بهتری داشت. از «صحنه آخر» هم استقبال شد و تماشاگران به آن توجه کردند.

قاسم‌پور ادامه داد: اکران مستند یک فرصت است و باید این کار انجام شود تا مردم هم این فرصت را داشته باشند تا مستندها را برای دیدن انتخاب کنند. به نظرم وقتی این فرصت چندین بار داده شود، مردم هم تماشای فیلم‌های مستند را انتخاب خواهند کرد. ضمن اینکه سینمای مستند مخاطب خودش را دارد گرچه از نظر تعداد و آمار، این رقم کمتر است، اما اگر اطلاع‌رسانی و فرصت اکران به آثار مستند داده شود، این فیلم‌ها مخاطب خواهند داشت.

محمد قاسم‌پور در پایان درباره اکران آنلاین مستندها گفت: اکران آنلاین حتما می‌تواند به دیده شدن مستندها کمک کند تا مخاطبان به تماشای مستندها بنشینند. اکران آنلاین فرصتی است تا افرادی که دور از شهرهای بزرگ هستند، همزمان با نمایش فیلم در سینما، به تماشای آثار بنشینند و این امتیاز کمی نیست.


منبع: ایلنا