بهمن فرمان‌آرا می‌گوید که دلیل اینکه سینما را به تئاتر ترجیح می‌دهد به خاطر این است که سینما مدیوم کارگردان است و تئاتر مدیوم هنرپیشه.

 

سایت خبری تئاتر: این کارگردان که مدتی قبل اولین تئاتر خود را با نام «مردی برای تمام فصول» پس از حدود 10 سال سرانجام در تالار وحدت روی صحنه برد‌ و نقش کوتاهی هم در آن داشت، اظهار کرد: در این گروه حرفه‌ای، یک آماتور بودم و نقش کوتاهی را هم که بازی کردم به خاطر علاقه‌ام به نمایش «مردی برای تمام فصول» بود و اینکه دوست داشتم برای یک بار هم که شده روی صحنه تئاتر بروم.

فرمان‌آرا در گفت‌وگویی که در مجموعه تصویری فیلم‌ تئاتر «مردی برای تمام فصول» به تازگی منتشر شده است‌، اضافه کرد: نقش کوچکی که در «مردی برای تمام فصول» داشتم در اصل 13 صفحه بود، اما آن را کم کردم چون تلاش می‌کردم فقط اطلاعات لازم را به مخاطب ارائه کنم. ضمن اینکه «اورسن ولز» هم در فیلم «مردی برای تمام فصول» بازی کرده بود و من چون اندازه‌ اورسن ولزی شدم، گفتم آن را بازی کنم.

این کارگردان همچنین با اشاره به اینکه «ایده‌ای که در حال حاضر برای امکان کار بعدی در تئاتر وجود داشته باشد، اجرای نمایش «گالیله» است‌، با یادآوری اینکه سال‌ها قبل قرار بود «مردی برای تمام فصول» اجرا شود،‌گفت: رضا کیانیان و دیگر بچه‌های گروه جز یکی دو نفر همان کسانی بودند که در دور اول انتخاب کرده بودم،‌اما برای نقش یکی از «کاردینال‌ها» در این نمایش عزت‌الله انتظامی را در نظر داشتم، ولی "عزت" 82ساله با 92 ساله با توجه به اشکالات تنفسی فرق داشت.

فرمان‌آرا همچنین افزود: تئاتر‌ یک کار دسته جمعی است، در حالی که در سینما، زاویه را من مشخص می‌کنم و همه چیز تا فریم آخر دست من است اما در تئاتر وقتی پرده باز می‌شود، من هم یک تماشاچی هستم.

او با تاکید بر اینکه در سینما آنچه به دلش بنشیند را کار می‌کند‌، گفت: به همین دلیل است که تعداد فیلم‌هایم از برخی جوانان 25 ساله هم کمتر است چون همیشه فیلم برایم مهم بوده نه تعداد آن‌ها. در واقع اگر سینما را به تئاتر ترجیح می‌دهم به خاطر مدیوم آن است که در اختیار کارگردان است اما تئاتر مدیوم هنرپیشه است و وقتی پرده بالا می‌رود، آن هم پس از چهار پنج ماه تمرین، من دیگر هیچ کاره‌ام.

 فیلم تئاتر «مردی برای تمام فصول» که بهمن فرمان‌آرا آن را کارگردانی کرده است،‌به تازگی توسط نشر فیلم تئاتر مرکز موسیقی «بتهوون» در بازار عرضه شده است.

در این مجموعه علاوه بر نمایش «مردی برای تمام فصول»،‌موسیقی متن و پشت صحنه آن هم گنجانده شده است. ضمن اینکه با برخی عوامل این نمایش از جمله بهمن فرمان آرا،‌رضا کیانیان و دیگر بازیگران «مردی برای تمام فصول» گفت‌و‌کوهایی انجام شده که بخش کوتاهی از صحبت‌های فرمان آرا در اینجا منتشر شد.

نمایش «مردی برای تمام فصول» نوشته رابرت بولت و ترجمه فرزانه طاهری است.

تهیه‌کنندگی این نمایش را نیز فرمان‌آرا بر عهده داشت و رضا کیانیان، سیامک صفری، فرزین صابونی، احمد ساعتچیان، سهیلا رضوی، هدایت هاشمی، بهناز جعفری، امیر رضا دلاوری، علیرضا محمدی، محمدرضا مالکی و ... دیگر بازیگران این نمایش بودند.

 

نمایش مردی برای تمام فصول

 

 

 

اخبار مرتبط:

کاریکاتور هفته / قیچی

پیام روز جهانی تئاتر عروسکی در سال 2015؛ از ایران مخابره شد

گفتگو با بهرام افشاری / خانه اولم تئاتر است

تئاترهایی که در تهران روی صحنه است

بیانیه روز جهانی تئاتر به قلم کریستوف ورلیکوفسکی

پیش فروش بلیت نمایش «کامنت» آغاز شد.

«پاییز» برهانی مرند رفع توقیف شد

گزارش تصویری نمایش «تک سرباز» کارگردان: عباس عبدالله زاده (شماره 2

علی سرابی به فیلم «خشکسالی و دروغ» پیوست

واکنش امیر جعفری به اظهارات سرسنگی