شیماه خاسب کارگردان نمایش «شام خداحافظی» که سال گذشته روی صحنه رفت و بازتولید آن از نیمه دوم آبان اجرا می‌شود، معتقد است هزینه‌های بازتولید از تولید یک اثر بالاتر است.

چارسو پرس: شیماه خاسب که در اولین تجربه کارگردانی تئاتر، مرداد و شهریور سال گذشته نمایش «شام خداحافظی» را روی صحنه برده بود و حال قصد دارد بازتولید این اثر نمایشی را از نیمه دوم آبان سال جاری در تماشاخانه ملک اجرا کند، درباره اجرای این اثر  گفت: اجراهای «شام خداحافظی» در سال ۱۴۰۱ بسیار رضایت بخش و میزان استقبال مخاطبان از آن دور از ذهن من بود. نظر مردم از همه چیز برای من مهم‌تر است و مخاطبان از اجرای این نمایش بسیار راضی بودند. متأسفانه با وجود استقبالی که از اجرای «شام خداحافظی» شده بود، به دلیل شرایط اجتماعی نیمه دوم سال ۱۴۰۱، مجبور به تعطیلی اجرا شدیم.

وی درباره انگیزه خود برای بازتولید «شام خداحافظی»، یادآور شد: کلا نمایش «شام خداحافظی» برای اعضای گروه خیلی حال خوبی را به همراه دارد و همه برای موفقیت این کار تلاش می‌کنند. طی یک سال گذشته گروه مایل بود که نمایش را بازتولید کنیم ولی من در این خصوص مردد بودم زیرا شرایط جامعه را برای اجرای اثری کمدی مناسب نمی‌دیدم. طی آخرین جلسه‌ای که با اعضای گروه داشتیم و صحبتی که کردیم، همه معتقد بودند با اجرای این اثر کمدی می‌توانیم حتی برای یک ساعت، حال مردم را خوب کنیم. از سوی دیگر از سال گذشته نیز مخاطبان بسیاری درخواست بازتولید و اجرای مجدد «شام خداحافظی» را داشتند.

خاسب درباره تغییرات اعمال شده در بازتولید «شام خداحافظی»، توضیح داد: دکور و لباس نمایش به طور کلی تغییر کرد و بازی‌ها و کلیت کار هم نسبت به سال گذشته کامل‌تر شده است. در بازتولید «شام خداحافظی» دکور و لباس‌ها نیز ساده و مینی‌مال شده است. در اجرای بازتولید «شام خداحافظی» رنگ روی صحنه کم شده است که این نوع رنگ و دکور در خدمت اجرای اثر است. از آنجایی که قرار است در کنار گروه دیگری اجرا داشته باشیم، دکور متناسب با این وضعیت طراحی و ساخته شده است.

کارگردان «شام خداحافظی» با بیان اینکه در این نمایش امیر غفارمنش و امیر کربلایی‌زاده که بازیگران خوب و توانمندی هستند حضور دارند، اظهار کرد: من بیشتر کنار این بازیگران سعی کردم تا پیشرفت کنم.

وی تأکید کرد: بازتولید «شام خداحافظی» برای من نسبت به تولید این اثر سبک‌تر شده است زیرا سال گذشته به عنوان یک کارگردان کار اولی فشار و استرس زیادی داشتم ولی الان تمرکز بیشتری روی کار دارم.

خاسب درباره هزینه‌های تولید و بازتولید این اثر نمایشی، تصریح کرد: سال گذشته برای تولید نمایش سرمایه‌گذار داشتیم ولی تهیه‌کننده تمامی پول را گرفت و برای نمایش هزینه نکرد. شانس ما این بود که نمایش با فروشی که داشت هزینه‌های خود را تأمین کرد و من از تهیه‌کننده طلب‌کار هستم. امسال به دلیل اینکه سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده ندارم، نگران فروش نمایش و تأمین هزینه‌های آن هستم. هزینه بازتولید یک اثر نمایشی نسبت به تولید آن نه تنها کم‌تر نیست بلکه بازتولید به دلیل تورم هزینه بالاتری دارد.

این کارگردان تئاتر با تأکید برای اینکه رضایت مخاطب اولویت اول اوست، گفت: الان وقتی انرژی‌ام پایین می‌آید به سراغ نظرات مخاطبان سال گذشته نمایش می‌روم و با خواندن آن‌ها انرژی می‌گیرم.

نمایش «شام خداحافظی» از ۱۲ آبان در تماشاخانه ملک روی صحنه می‌رود.


منبع: خبرگزاری مهر