به نظر من بین انسان و هوش مصنوعی در این باره تفاوتی وجود دارد. من خودم هوش مصنوعی را یک دستیار همه‌فن‌حریف و متخصص تعریف می‌کنم که با توجه به نیاز، بیان و گفتار شما هوش دارد. اگر خیلی ساده صحبت کنید، مثل یک بچه 7 ساله جواب می‌دهد و اگر خیلی تخصصی حرف بزنید، مثل یک متخصص دانشمند با شما صحبت می‌کند و تفسیرهای عجیبی به شما می‌دهد. یک قابلیت آن که در دنیا ترسناک شده، این است که با هر بار سوال و جواب کاربر، خودش را تربیت می‌کند و مثل کودکی که توسط خانواده، محیط، جامعه، مدرسه و دوستان تربیت می‌شود، جلو می‌رود.
چارسو پرس:  این پدیده جدید که شاید هنوز در ابتدای راه باشد، جنجال‌های بسیاری را در جهان سینما پدید آورده است. از اعتصاب نویسنگان هالیوود گرفته تا شروع تولید آثاری با هوش مصنوعی، همه و همه نشان از تاثیر سریع این پدیده نوظهور بر هنر هفتم دارد. در این میان فیلمسازی با هوش مصنوعی در ایران هم اتفاق افتاده؛ عوامل تولید سریال «رحیل» تلاش کردند هوش مصنوعی را جایگزین مرحوم حسام محمودی کنند و چند فیلم سینمایی هم دکوپاژ و میزانسن‌شان را به آن سپردند.
***
* در چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران که هفته گذشته برگزار شد، یک نشست تخصصی با موضوع هوش مصنوعی داشتید؛ درباره این نشست توضیح می‌دهید. با در نظر گرفتن اینکه اهالی هالیوود مقابلش ایستادند و اعتصاب کردند! 
بله، هوش مصنوعی الان وجود دارد و چه بخواهیم و چه نخواهیم، در بعضی مباحث فنی مثل جلوه‌های ویژه استفاده می‌شود. باید این را در نظر بگیریم که هوش مصنوعی، دشمن ما نیست. هوش مصنوعی یک دستیار است که می‌تواند سرعت کار ما را بیشتر کند و در جایی که نیازمند نیروی انسانی بیشتری هستیم، به کار ما بیاید. اگر اینطور به آن نگاه کنیم که برای حذف ما نیامده، براحتی می‌توانیم از آن استفاده کنیم.
* اما Chat GPT این کار را می‌کند؛ یعنی مثلا از آن می‌خواهیم یک فیلمنامه جنایی به سبک هیچکاک بنویسد و می‌نویسد. به نظر با پیشرفت آن، دیگر نیازی به نویسنده نیست و عملا این پدیده، فیلمنامه‌نویس را حذف می‌کند؛ نظر شما چیست؟
هوش مصنوعی شاید در ایران به شکل دیگری معنا شود اما در دنیا کار دیگری می‌کند. شرکت‌ها در دنیا نیروی انسانی متخصص هوش مصنوعی استخدام می‌کنند. بعضی نیروها را حذف می‌کنند ولی نیروی متخصص به هوش مصنوعی را نگه می‌دارند یا حتی استخدام می‌کنند تا به جای اینکه آن شرکت در یک روز 2 یا 3 خروجی داشته باشد، 10 خروجی داشته باشد. اگر بتوانند اینطور نگاه کنند که هوش مصنوعی، ابزار کمکی فیلمنامه‌نویس، گرافیست یا کارگردان است، می‌توانند از آن کمک بگیرند، اما ما وقتی هوش مصنوعی داریم، می‌گوییم چه نیازی به فیلمنامه‌نویس داریم؟
* پس از Chat GPT بود که مساله هوش مصنوعی در دنیا فراگیر شد ولی به نظر استفاده از این پدیده در فیلمسازی، گسترده‌تر از این حرف‌هاست؛ درست است؟
بله! هوش مصنوعی در ابتدا از طریق کمپانی Open AI و سرویس Chat GPT آن ترند شد و بعد بینگ و سرویس‌های دیگر آمد اما این پدیده از سال‌های قبل هم وجود داشت و بر پایه متن بود اما حالا سرویس‌های عکس و صدا هم به چت‌بات‌ها اضافه شده است. ما در فیلمسازی چند گام جلوتر از متن هستیم، یعنی ما از مرحله متن گذر می‌کنیم و به تولید عکس می‌رسیم. متنی را به هوش مصنوعی می‌دهید و با توجه به جزئیاتی که برای آن مشخص می‌کنید، به خصوصیتی می‌رسید و بعد از گسترش، به یک شماتیک خیلی حرفه‌ای‌تر می‌رسید. بعد از آن هم به شکل خارق‌العاده‌ای با سرویس‌های ویدئویی سروکار پیدا کردیم. بنابراین حالا هم می‌توانید از صحنه‌ای که می‌خواهید، فیلمبرداری واقعی کنید یا همان را عینا به ویدئوی هوش مصنوعی تبدیل کنید. هوش مصنوعی همچنین قبلا به اینترنت متصل نبود ولی الان به اینترنت هم اتصال پیدا کرده و خیلی خطرناک‌تر از قبل شده است.
* شما نخستین فیلم کوتاه ایرانی را با هوش مصنوعی ساختید؛ در این باره توضیح می‌دهید؟
بعد از یک سال که خودم در این زمینه فعالیت کردم، فروردین امسال فیلم کوتاه «رویای هفت‌اقلیم» را با استفاده از هوش مصنوعی ساختم. ما بر پایه همین الگوریتم جلو رفتیم که گفتم، یعنی اول به متن دسترسی پیدا کردیم، بعد آن را گسترش دادیم و به عکس رسیدیم. عکس را به ویدئو تبدیل کردیم و پلان به پلان، فیلم هوش مصنوعی را با سرویسی که خودمان روی آن کار می‌کردیم، ساختیم. این یک فیلم کوتاه با موضوع عجایب هفتگانه از زبان هوش مصنوعی است که راوی آن، هوش مصنوعی است و می‌گوید دنیایی که الان می‌بینید، خیالی است و من خلق کرده‌ام. می‌گویند شما از هوش مصنوعی، می‌توانید انتظار داشته باشید که چیزهایی را که وجود دارد ترکیب کند و محصولات جدیدی بازآفرینی کند اما هنر اساسا خلاقیت است و از هوش مصنوعی، نمی‌شود انتظار خلاقیت داشت. بنابراین محصول این پدیده، هر چیزی که باشد، هنر نیست. چیزی را که در ذات هنر وجود دارد، نمی‌توان انکار کرد. ایده و تفکر انسان را فعلا نمی‌شود شبیه‌سازی کرد. برتری انسان به این پدیده، قدرت تفکر آن است و در نهایت شخصی باید پشت آن هوش مصنوعی بنشیند، دستوری به آن بدهد و بعد به نتیجه برسد. با این حال با توجه به تربیت هوش مصنوعی توسط انسان و خودش، ممکن است به جایی برسد که این اتفاقات در آن بیفتد. به خاطر همین است که می‌گوییم ترسناک است.
* مثل بعضی فیلم‌های علمی ـ تخیلی؟
بله! به نظر من بین انسان و هوش مصنوعی در این باره تفاوتی وجود دارد. من خودم هوش مصنوعی را یک دستیار همه‌فن‌حریف و متخصص تعریف می‌کنم که با توجه به نیاز، بیان و گفتار شما هوش دارد. اگر خیلی ساده صحبت کنید، مثل یک بچه 7 ساله جواب می‌دهد و اگر خیلی تخصصی حرف بزنید، مثل یک متخصص دانشمند با شما صحبت می‌کند و تفسیرهای عجیبی به شما می‌دهد. یک قابلیت آن که در دنیا ترسناک شده، این است که با هر بار سوال و جواب کاربر، خودش را تربیت می‌کند و مثل کودکی که توسط خانواده، محیط، جامعه، مدرسه و دوستان تربیت می‌شود، جلو می‌رود.

منبع: روزنامه وطن امروز