عادل بزدوده می‌گوید درست است که جوان‌های عرصه نمایش باید وارد حوزه کودک و نوجوان بشوند اما باید به این فکر کرد با چه تجربه‌ای وارد این عرصه می‌شوند زیرا چالش بزرگ امروز تئاتر ایران حضور افراد بی‌تجربه در این عرصه است. نمی‌شود جلوی کار کردن این افراد را گرفت اما آنها باید بدانند کار کردن در حوزه کودک و نوجوان به‌شدت تخصصی است و باید فردی که در این عرصه کار کند که تحصیلات و تجربه بالایی داشته باشد.

چارسو پرس: عادل بزدوده در گفت‌و‌‌‌گویی درباره لزوم تغییر در رویکرد اهالی هنر در مواجه با نسل کنونی گفت: « نسل امروز بسیار نسل باهوش و نکته‌سنجی است تنها راهی که می‌توانیم با این نسل کنار بیاییم این است که هم‌زمان با آن‌ها مطالعه کنیم و روبه‌جلو حرکت کنیم، ایستادن در یک نقطه و پافشاری بر اعتقادات گذشته فقط ما را از نسل امروز دور می‌کند..»

وی در ادامه به مشکلات این روزهای تئاتر کودک و نوجوان اشاره کرد و افزود:« بحث اصلی امروز تئاتر کودک و نوجوان شناخت و مطالعه نمایشنامه‌نویس‌های ماست. ما متأسفانه بحث روانشناسی کودک و نوجوان را به فراموشی سپرده‌ایم و چالش بزرگی در این عرصه داریم. درست است که جوان‌های عرصه نمایش نیز باید وارد کار برای کودک و نوجوان بشوند اما باید به این فکر کنیم با چه تجربه‌ای وارد این عرصه می‌شویم.»

بزدوده تصریح کرد:«چالش بزرگ امروزه ما حضور افراد بی‌تجربه در این عرصه است. البته نمی‌شود جلوی کار کردن این افراد را گرفت ولی باید بدانیم برای کودک و نوجوان کار کردن به‌شدت تخصصی است و باید فردی که در این عرصه کار می‌کند تحصیلات و تجربه بالایی داشته باشد. درست مثل‌اینکه پزشک عمومی نباید به اتاق جراحی برود.»

بزدوده ادامه داد: « فردی که وارد حوزه کودک می‌شود باید با شناخت کافی وارد حوزه شود و به‌نوعی آشنایی با تئاتر کودک را به‌حداعلا رسانده باشد و بعد وارد این شاخه تخصصی شود. کودک برعکس آنچه ما می‌پنداریم سخت باور است. ضمن اینکه کار با آن‌ها علاوه بر تبحر حوصله هم می‌خواهد. بدون مطالعه کار کردن در این حوزه شرایط را روزبه‌روز بد و بدتر می‌کند.».»

وی در ادامه به مشکلات نمایش‌های عروسکی در ایران اشاره کرد و گفت:« از دیدگاه من نمایش عروسکی از یک‌جهت رو به رشد است تنها باید صبوری کرد تا نمایش‌های عروسکی در ایران جایگاه واقعی خود را پیدا کند چراکه به‌جرات می‌توان گفت ایران در آسیا تنها کشوری است که دانشگاه هنری دارد و هنرهای نمایشی را به شکل تخصصی آموزش می‌دهد.»

این هنرمند شاخص عرصه هنرهای نمایش عروسکی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: « از همه مسئولین درخواست دارم فضای مناسب این نمایش را ایجاد کنند تا استعدادهای نو و تازه را کشف کنیم.»

وی به نقش مهم و اساسی خانواده‌ها در پرورش فرهنگی و هنری کودکان اشاره کرد و گفت: « خانواده محوریت اصلی را برای ارتقای فرهنگ جامعه به عهده دارد و باید باتدبیر درست فرزندش را به سمت‌وسوی برنامه‌های فرهنگی هنری ببرد و نگذارد همه‌چیز برای او در تلفن همراه و اینترنت خلاصه شود.».»


منبع: پانا