مهدی خرمیان معتقد است تولید انیمیشن کوتاه در ایران به استانداردهای جهانی نزدیک شده است.

 چارسو پرس: مهدی خرمیان درباره انیمیشن «سوزنبان» گفت: انیمیشن «سوزنبان» حدود پنج، شش سال پیش تولید شد و حدود دو سال و نیم تولید آن زمان برد. حدود ۱۵ نفر هم در این انیمیشن همکاری داشتند که به سرانجام رسید.

خرمیان درمورد وضعیت انیمیشن در ایران ادامه داد: اگر بخواهیم واقع‌بینانه نگاه کنیم، وضعیت و جایگاه انیمیشن در ایران نسبت به وضعیت انیمیشن در دنیا، در زمینه سینمای انیمیشن مطمئناً به آن جایگاه نرسیده‌ایم و هنوز فاصله داریم. این موضوع هم طبیعی است، به دلیل اینکه بقیه کشورها حتی در کشورهای اروپایی هم به راحتی فیلم سینمایی انیمیشن ساخته نمی‌شود. فیلم سینماییِ انیمیشن و پروسه ساخت و سیستم تولید سینماییِ انیمیشن، بیشتر متخص استودیوهای آمریکایی است. بنابراین در این زمینه ما هنوز نتوانستیم به آن جایگاهی که باید برسیم و با سینمای انیمیشن در دنیا فاصله داریم.

او توضیح داد: اما در زمینه ساخت انیمیشن کوتاه، خوشبختانه در جشنواره‌های مهم دنیا هر سال انیمیشن‌های کوتاه ایرانی حضور دارند و جوایز بسیار خوبی هم کسب می‌کنند. به نظرم ما در این بخش بسیار به استانداردهای جهانی نزدیک شده‌ایم. به خصوص در تولیدات انیمیشن کوتاه و تجربی و در زمینه انیمیشن‌های تلویزیونی هم این اتفاق افتاده است و براساس استانداردهای جهانی، تولیدات خیلی خوبی داشته‌ایم. اما در ساخت انیمیشن سینمایی ما شاید با تولیداتی که در دنیا انجام می‌شود، فاصله داشته باشیم.

رئیس هیات مدیره آسیفای ایران همچنین گفت: درباره فیلم کوتاه انیمیشن، شاید ما به یک جریان انیمیشنی احتیاج داریم که خوشبختانه در سال‌های اخیر مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی توانسته است تأثیر بسیار خوبی بگذارد. مرکز گسترش با حمایت‌هایی که از تولید انیمیشن کوتاه انجام داده، به شکل‌گیری این جریان کمک کرده است. بنابراین اگر این جریان بتواند استمرار داشته باشد، مطمئناً تاثیرات بسیار خوبی در روند فیلم‌سازیِ انیمیشن کوتاه و به نوعی هنری و جشنواره‌ای خواهد داشت.

او ادامه داد: قبل از اینکه این بسته نمایشی اکران شود، جای این نوع انیمیشن‌ها بیشتر در جشنواره‌ها بود و بیشتر مخاطبان‌شان هم فیلم‌سازان، علاقه‌مندان به انیمیشن و کسانی بودند که دست‌اندرکار تولیدات آثار هنری، سینمایی و انیمیشن هستند. اما زمانی که فیلم از جشنواره‌ها بیرون می‌آید و در سالن اکران می‌شود، مطمئناً می‌تواند مخاطب عام را جذب کند و به نوعی مخاطب عام متوجه می‌شود که چه تولیداتی در حوزه انیمیشن کوتاه انجام می‌شود. به خصوص دانشجویان هنری و انیمیشن، بسیار زیاد می‌توانند از این باکسی که مهیا شده استفاده کنند و بهره لازم را ببرند.

خرمیان در پایان گفت: بسته انیمیشن‌های کوتاه هنری «رویاهای رنگی» مطمئناً در هیچ‌کجای فضای مجازی دیده نمی‌شود و این حاصل سال‌ها تلاش انیمیشن‌سازان و تولیدکنندگان فیلم انیمیشن است. خواهش می‌کنم اگر مردم فرصت داشتند و علاقه‌مند بودند، حتماً به تماشای این باکس انیمیشن بنشینند و مطمئن هستم که برای دانشجویان و علاقه‌مندان به هنر انیمیشن بسیار مفید خواهد بود.

گفتنی است کارگاه‌ انتقال تجربه مهدی خرمیان و عباس جلالی یکتا در روز دوشنبه ۱۵ آبان و کارگاه انتقال تجربه حمید محمدی و فرنوش عابدی در روز چهارشنبه ۱۷ آبان بعد از نمایش بسته پویانمایی‌های کوتاه هنری «رویاهای رنگی» در پردیس سینمایی چارسو برگزار خواهد شد.

مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری «رؤیاهای رنگی» از روز شنبه ۶ آبان هرروز در سینماهای منتخب گروه سینمایی «هنر و تجربه» در تهران و روزهای چهارشنبه هر هفته در سینماهای شهرستان‌ها به نمایش در آمده است.

مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری شامل فیلم‌های کوتاه «سیم ششم» به کارگردانی بهرام عظیمی، «سوزن‌بان» به کارگردانی مهدی خرمیان، «پسر دریا» به کارگردانی عباس جلالی یکتا، «گذشته» به کارگردانی حمید محمدی، «ملکوت» به کارگردانی فرنوش عابدی، «کلاغ» به کارگردانی اهورا شهبازی، «بالانس» به کارگردانی برزان رستمی، «شهر خاموش» به کارگردانی امیر مهران، «دیوار چهارم» به کارگردانی محبوبه کلایی و «اکتسابات انتسابی» به کارگردانی سمانه شجاعی است.

آثاری که در این مجموعه به نمایش درمی‌آیند در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی شرکت کرده و جوایز معتبری را کسب کرده‌اند.