فراخوان مجموعه تئاتر شهر جهت حضور هنرمندان و گروه‌های مختلف نمایشی متقاضی اجرا در تالار سایه این مجموعه منتشر شد.

 

سایت خبری تئاتر: در متن فراخوان اجرای عمومی در تالار سایه آمده است:

منشور هنری سالن سایه

تعریف سالن:
این سالن با توجه به استانداردهای فضای خالی (black box) طراحی شده است، به گونه ‏ای که قابلیت تبدیل بر اساس ایده‌های متعدد و متنوع را دارد. لذا با وجود صندلی‏ های متحرک، امکان استفاده از تعداد و شیوه‏ چیدمانی متفاوت وجود خواهد داشت.

فضای اجرایی سالن سایه:
فضای اجرایی این سالن معادل با ایده‏ اقتباس در حوزه‏ متن و اجرا نظر در نظر گرفته شده که توانایی در برگرفتن گونه‏ های متنوع و خلاقانه ‏ای از اجراها بر پایه فضای خالی و بهره‏‌وری از زوایای دیدگانی متعدد را دارد.

نحوه ‏ بهره برداری از سالن سایه:
۱- نظر به اهتمام شورا مبنی بر فضای خالی و الزاماً یک‏سویه ندیدن سالن سایه، تنوع و ایده‌پردازی در نحوه‏ قرار گرفتن تماشاگران، چیدمان صحنه و نورپردازی از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود.

۲- با توجه به اهمیت فضای تمرین گروه‏ های اجرا کننده برای کشف و درک فضای عمومی این سالن به جهت بهره ‏برداری خلاقانه، استفاده از دکورهای پرتابل ‌برای چیدمان صحنه اجتناب ‏ناپذیر است.

معیارهای اجرا در سالن سایه:
۱- گروه‏ هایی که دارای هویت و سابقه‏ موثر و مشخص باشند از اولویت برخوردار خواهند بود.
۲- ارائه‏ شیوه ‏نامه‏ پیشنهادی (پروپوزال) شامل رویکردهای گروه و معرفی کامل متن و ایده‏ اجرا.
۳- تجربیات نویسنده و کارگردان در حوزه اقتباس یا داشتن شیوه و الگویی تازه.
۴- نویسنده یا کارگردان ‏هایی که دارای سوابق اجرایی با محوریت اقتباس در ساحت متن و اجرا هستند.
۵- معرفی دقیق پروژه و متقاعد ساختن شورای هنری تالار مبنی بر اجرایی بودن ایده.

تعداد اجراها:
تعداد اجراهای هر گروه در سالن سایه به مدت سی روز (بدون احتساب تعطیلات رسمی) خواهد بود. همچنین گروه‏ ها می‏ توانند بر اساس استقبال مخاطبان و موافقت مجموعه ‏تئاتر شهر، از سقف ۲ اجرا در هر روز نیز بهره ‏مند شوند. بدیهی است که میزان دریافت حمایت مالی مبتنی بر یک اجراست.

امکانات اجرایی:
۱- با توجه به مبلغ اختصاص یافته بابت کمک‏ هزینه و حمایت مالی از اجراها در سالن سایه، بر اساس سوبسید تعداد صندلی (مجموع حداکثر هفتاد صندلی) و صرفاً برای سی نوبت اجرا، مبلغی به طور ثابت به همه‏ گروه‏ ها تخصیص می ‏یابد.

شایان ذکر است که با توجه به شیوه‏ اجرایی، موفقیت گروه در اجرای پروپوزال پیشنهادی، استقبال مخاطبین و سوابق هنری عوامل، مبلغ دیگری حداکثر تا سقف سوبسید اعلام شده به گروه تعلق خواهد گرفت.

۲- بدیهی است ۸۰% از میزان فروش بلیت‏ به منظور تسهیل و تسریع در فراهم ساختن امکانات و نیازهای گروه اجرایی برخوردار خواهد بود.

۳- با توجه به امکانات مجموعه تئاتر شهر و اولویت زمانی، مکان تمرین به گروه ها اختصاص می‏ یابد. بدیهی است با شرایط ویژه‏ اجراها در این تالار و پرتابل بودن صحنه و دکور، گروه ‏ها می‏ توانند با برنامه ‏ریزی مدیر صحنه به مدت حداقل ۱۵ روز در خود تالار تمرین کنند.

۴- با توجه به شیوه ‏نامه‏ پیشنهادی و صلاحدید کارگردان، امکان استفاده از میز نور در خود سالن مهیا است.

۵- انجمن هنرهای نمایشی نسبت به عقد قرارداد پیش از شروع اجراها اقدام خواهد کرد. لازم به ذکر است که شورای هنری این تالار ضمن تأکید و پیگیری موارد فوق، هیچ مسئولیتی در زمینه شرایط و زمان پرداخت‏ ها نخواهد داشت.

مهلت و شرایط ارائه ‏ شیوه ‏نامه اجرایی (پروپوزال):

۱-شورای هنری تالار سایه با اذعان به صحیح بودن اعلام فراخوان، به دلیل شرایط موجود و کاهش میزان خطاهای احتمالی از تمام هنرمندان تئاتر واجد شرایط می ‏خواهد تا نسبت به تحویل مدارک مورد نیاز تا تاریخ ۲۵ فروردین ماه ۹۴ به واحد هماهنگی قدام کنند.

۲- با توجه به هویت و فضای اجرایی متفاوت تالارهای مجموعه‏ تئاتر شهر، درخواست‏ هایی که به طور همزمان برای تالارهای مختلف ارائه شده باشد، از لیست بررسی آثار این شورا حذف خواهند شد.

صحبت پایانی
این سالن طبق الگوی بهره‏ وری تقویمی و با کسر مناسبات و تعطیلات رسمی، دارای بازه‏ زمانی هشت ماه و نیمه‏ کاری است. از این تعداد، یک کار برای فرصت‏ های وی‍ژه به مدیریت سپرده شده است. دو بازه‏ زمانی چهارده روزه نیز به فرصت‏ های بین ‏المللی اختصاص یافته است که یکی در زمان دو هفته ‏ای پیش از جشنواره ‏های دو سالانه‏ عروسکی و آیینی سنتی در شهریور و دیگری دو هفته ‏پس از جشنواره بین‏ المللی تئاتر فجر طراحی شده است.

پیش‏ بینی می‏ شود اجراهای این سالن در صورت تحویل پس از تعمیرات و بازسازی، از نیمه دوم اردیبهشت باشد. هر گونه تغییر در این پیش ‏بینی، تغییراتی را در نحوه زمان‏بندی اجراها به وجود خواهد آورد. مع‏ الوصف انتخاب نهایی بر مبنای حداکثر شش اجرای نمایش در سال ۱۳۹۴ در تالار سایه مجموعه هنری تئاتر شهر خواهد بود.

ضمناً به جهت پژوهش و تبیین رویکردهای اجرایی تالار سایه در حوزه اقتباس، این شورا اقدام به برگزاری سمیناری با محوریت سه موضوع «از ایده تا اقتباس»، «متن اقتباسی» و «ظرفیت ‏های اقتباس در اجرا» در فروردین و اردیبهشت سال ۱۳۹۴ برگزار خواهد کرد.

همچنین برگزاری سمینار پژوهشی با همین موضوع و با حضور هنرمندان شاخص جهانی در برنامه ‏های این تالار پیش ‏بینی شده است.

برای دریافت فرم ارائه پیشنهاد نامه تالار سایه به آدرس www.teatreshahr.com مراجعه کنید.

 

اخبار مرتبط:

علی رفیعی از تئاتر مولوی دیدن کرد

میزبانی بخش مناطق جشنواره تئا‌تر دانشگاهی به کیش رسید

پرکارترین هنرمندان تئاتر شهر در سال 93 معرفی شدند

پایگاه دائمی تئاتر خیابانی سنندج افتتاح شد

«عزیز شنگال» نوروز به سنندج می‌رود

اجرای ۹۰ نمایش خیابانی در مناطق عملیاتی خوزستان

شماره جدید مجله نمایش منتشر شد

«تک سرباز» در نوروز 94 هم اجرا می شود

گزارش تصویری نمایش «غبار» کارگردان: محمدرضا مداحیان

خداحافظی«شبی بیرون از خانه» با تماشاخانه استاد مشایخی

سالن تئاتر تاریخی گرند هال لندن در آتش سوخت