در پی انتقاد مسئولان جشنواره فیلم مستند آمستردام نسبت به اعتراض ضد فلسطینی در مراسم افتتاحیه، ۱۲ مستندساز از حضور در این رویداد سینمای کنار کشیدند.

چارسو پرس: به نقل از گاردین، پس از آن که برگزارکنندگان بزرگترین جشنواره مستند جهان از استفاده از شعار «از نهر تا بحر، فلسطین آزاد خواهد شد» در شب افتتاحیه این رویداد سینمایی انتقاد کردند، ده ها فیلمساز و هنرمند آثار خود را از این جشنواره بیرون کشیدند. 

چند معترض فلسطینی در جریان مراسم افتتاحیه «ایدفا» به روی صحنه آمدند و فریاد «از نهر تا بحر، فلسطین آزاد خواهد شد» سر دادند. این شعار به فریاد تجمع اعتراضات طرفدار فلسطین در جریان جنگ تبدیل شده است، اقدامی که حتی با استقبال مدیر جشنواره «عروه النیربیه» نیز رو به رو شد.

پس از آن شانزده چهره صنعت فیلم اسرائیل، نامه‌ای سرگشاده را امضا کردند که در آن ناراحتی خود را از عدم واکنش رسمی مدیر جشنواره به این اتفاق اعلام کردند و مسئولان رسمی ایدفا نیز طی بیانیه ای رسمی بابت حوادث شب افتتاحیه عذرخواهی کردند!

برگزارکنندگان جشنواره مستند آمستردام (ایدفا) که تا ۱۹ نوامبر ادامه دارد، در بیانیه ای اعلام کردند: «استفاده از این شعار برخلاف هدف آنها برای ایجاد فضای امن برای بحث مدنی است. راه‌های زیادی وجود دارد که مردم از این شعار استفاده می‌کنند یا آن را می‌خوانند و طرف‌های مختلف آن را به شیوه‌های مخالف به کار می‌برند که ما با همه آنها موافق نیستیم و معتقدیم که این شعار به هیچ وجه و توسط هیچ‌کس دیگر نباید استفاده شود». 

بیانیه جشنواره ایدفا نیز با انتقاد شدید سینماگران فلسطینی و موسسه فیلم فلسطین همراه شد و آنها خواستار کناره گیری آثار فلسطینی از این رویداد سینمایی شدند و تاکنون ۱۲ فیلم از ۳۰۰ فیلم‌ساز حاضر در جشنواره، از جمله «بسمه الشریف،» داور بخش مسابقه «Envision» از فراخوان موسسه فیلم فلسطین برای پس بیرون کشیدن فیلم‌های خود پیروی کردند.

البته تاکنون همه فیلمسازان فلسطینی از حضور آثار خود در جشنواره انصراف نداده اند. فیلم «زندگی زیبا» ساخته «محمد جبالی» همچنان یکی از فیلمهای بخش مسابقه اصلی جشنواره است. 

سی و ششمین جشنواره بین المللی مستند آمستردام (ایدفا) که مهمترین رویداد سینمایی در عرصه مستند جهان محسوب می شود از تاریخ ۸ تا ۱۹ نوامبر (۱۷ تا ۲۸ آبان) در کشور هلند برگزار می شود.