شهرام کرمی مدیر مرکز هنرهای نمایشی شهرداری تهران و مدیر تالار هنر با اشاره به تولید دو اثر فاخر با حمایت این مرکز در سال ۹۴، از پرداخت کمک هزینه به گروه های برتر تالار هنر خبر داد.

 

سایت خبری تئاتر:  شهرام کرمی مدیر مرکز هنرهای نمایشی شهرداری تهران درباره فعالیت های این مرکز در سال ۹۳ و دستاوردهایی که در زمینه تئاتر به ارمغان آورده است گفت: نکته ای که اهمیت زیادی دارد و من نیز بارها بر لزوم آن تاکید داشتم این است که هر فردی در خانواده تئاتر که مسئولیتی هنری را بر عهده می گیرد، تلاش می کند به هنر تئاتر کشور خدمت کند.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته نیز من و همکارانم تلاش کردیم سهم کوچکی در اعتلای هنر تئاتر ایفا کنیم. خوشبختانه اتفاقات مثمرثمری در حوزه تئاتری شهرداری تهران در سال ۹۳ رخ داد و ما جهش بسیار خوبی نسبت به سال های گذشته داشتیم. البته این امر طبیعی است چون هم تجربه بیشتری نسبت به گذشته به دست آوردیم و هم تعداد مخاطبانمان افزایش پیدا کرده است.

در سال گذشته ۱۰۴ نمایش در فرهنگسراها اجرا شد

کرمی درباره تعداد آثاری که در سال گذشته در فرهنگسراهای مختلف شهر تهران به صحنه رفته اند، توضیح داد: در سال گذشته ۱۰۴ نمایش در فرهنگسراها اجرا شدند که عمده این اجراها متعلق به گروه های کودک و نوجوان بودند. همچنین سال ۹۳ نیز ۲۷۰۰ نفر مخاطب اجرای نمایش های ما در فرهنگسراها بودند. در واقع فرهنگسراها یکی از بخش هایی هستند که به دور از هیاهو تلاش بسیاری در زمینه شکوفایی تئاتر کردند. این مکان ها بدون ادعا در حال فعالیت هستند و در حال حاضر نیز موفق شدند تعداد زیادی مخاطب را به خود جذب کنند.

وی یادآور شد: اما اتفاق خوبی که سال گذشته در زمینه تئاتر برای ما رخ داد این بود که توانستیم از یک تعداد گروه منتخب جشنواره تئاتر شهر برای اجرای عمومی آثارشان حمایت کنیم. بر همین اساس نزدیک به ۲۰ گروه نمایشی را برای اجرای عمومی معرفی و از آنها حمایت کردیم که در فرهنگسراها و سالن های تئاتر مثل تالار محراب و تماشاخانه استاد انتظامی به صحنه بروند. همچنین یکی از نمایش هایی را که مورد حمایت قرار دادیم نمایش «ناگهان پیت حلبی» به کارگردانی کوروش سلیمانی بود که با وجود اینکه در جشنواره تئاتر حضور نداشت اما به این دلیل که مضامینی درباره زندگی شهری را مطرح می کرد، مورد حمایت قرار گرفت.

کارگردان «خانه خورشید» ادامه داد: تعدادی دیگر از این نمایش ها نیز قرار است در سال جدید مورد حمایت قرار گیرند. من بسیار خرسندم که جشنواره «تئاتر شهر» دیگر جای خودش را پیدا کرده و امسال ما شاهد حضور ۶۸ گروه نمایشی در این جشنواره بودیم.

وی درباره دیگر برنامه های مرکز هنرهای نمایشی شهرداری تهران عنوان کرد: همچنین موفق شدیم در سال گذشته ۲ همایش تئاتر خیابانی با عنوان های «من انقلابی ام» که دهه فجر برگزار شد و همایش «کتاب و کتابخوانی» را برگزار کنیم. البته برنامه های دیگری هم مدنظرمان بود که به دلیل طولانی شدن برنامه ریزی های مربوط به بخش تولید موفق به انجامش نشدیم. یکی از این برنامه ها تولید چند نمایش فاخر در سال ۹۳ بود، نمایش هایی که با مناسبت های مذهبی همخوان باشند اما به دلیل برخی مشکلات فقط توانستیم از چند نمایش فاخر حمایت کنیم و خودمان در این زمینه تولیدی نداشتیم.

تولید آثار فاخر در سال ۹۴

این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره برنامه ریزی هایی که برای سال ۹۴ انجام شده است، توضیح داد: در زمینه تولید آثار فاخر در سال ۹۴ برنامه ریزی های مناسبی صورت گرفته است. به همین منظور با آقایان حسین پارسایی و کوروش زارعی توافق هایی برای اجرای دو نمایش انجام داده ایم. موضوعی که بسیار مدنظر ما برای تولید یک اثر تئاتری قرار دارد اجرای نمایشی با مضمون زندگی حضرت خدیجه (س) است. به همین منظور حسین پارسایی و کوروش زارعی نمایشنامه هایی در این زمینه به نگارش درآورده اند که البته قرار بود سال ۹۳ به تولید برسند اما به دلیل محدودیت هایی که برای در اختیار گرفتن سالن و مشکلات دیگر داشتیم، نتوانستیم به موقع برای اجرای آنها اقدام کنیم که البته اجرای عمومی این دو اثر به سال ۹۴ موکول شده است.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: از جمله اموری که در سال ۹۳ اتفاق نیفتاد و امیدوارم با توجه به وعده های آقای قالیباف شهردار محترم تهران، در سال ۹۴ عملی شود اختصاص یک سالن اختصاصی برای فعالیت های تئاتری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است. به همین منظور امیدوارم از میان سالن هایی که قرار است در سال جدید افتتاح شود یکی هم به شهرداری اختصاص پیدا کند.

وی متذکر شد: اختصاص یک سالن تئاتری به فعالیت های نمایشی شهرداری تهران تاثیر مهمی در شکوفا شدن تئاتر در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خواهد داشت. با وجود محدودیت هایی که از لحاظ مالی در شهرداری داریم تئاتر هم از نظر حجت الاسلام مرادی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و هم آقای قالیباف شهردار تهران اهمیت بسیاری دارد و به همین منظور چند جلسه اختصاصی نیز در این زمینه با ما داشته اند که وظیفه خودم می دانم از آنها سپاسگزاری کنم.

تالار هنر در سال ۹۳ میزبان ۱۶ نمایش بود

شهرام کرمی که مدیریت تالار هنر را نیز برعهده دارد درباره برنامه های این تالار عنوان کرد: همیشه تقویم زمانی اجراهای تالار هنر زودتر از تالارهای دیگر مشخص می شود و این امر به دلیل ثبات مدیریتی است که من در طول ۷ سال گذشته در این تالار داشته ام. خوشبختانه تالار هنر در سال ۹۳ یکی از پرمخاطب ترین سالن های تئاتری بود و ۱۶ اثر نمایشی در آن به صحنه رفت.

وی اضافه کرد: نکته جالب توجه این است که خانواده ها به اجرای آثار کودک و نوجوان اهمیت بسیاری می دهند و بسیاری از مخاطبان ما نیز خانواده هایی بودند که فرزندانشان را برای دیدن نمایش ها به این تالار آورده بودند. باید بگویم که در سال ۹۳ ما آثار کم رونق در تالار هنر نداشتیم  و اکثر نمایش های روی صحنه رفته در این تالار به معنای واقعی و پررونق و پرتماشاگر بوده اند.

اختصاص کمک هزینه به اجراهای برتر تالار هنر

این مدیر تئاتری تصریح کرد: یکی از اتفاقات مثمرثمر در سال گذشته این بود که در پی موافقت آقای مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد و مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی قرار بر این شد که به تمام گروه هایی که در طول سال گذشته در تالار هنر به صحنه رفته اند کمک هزینه تعلق گیرد که این امر اتفاق بسیار خوبی است.

کارگردان «پوتین های عمو بابا» ادامه داد: با انتصاب آقای شفیعی خوشبختانه اولین کاری که وی انجام داد موافقت با درخواست بنده در زمینه اختصاص کمک هزینه به گروه های نمایشی بود که معتقدم این اتفاق یکی از مهمترین اتفاق های سال ۹۳ است و خوشبختانه به همه ۱۶ گروهی که در سال گذشته در تالار هنر به صحنه رفته اند کمک هزینه تعلق گرفته است.

کرمی در پایان صحبت هایش درباره حضور هنرمندان حرفه ای در تالار هنر در سال ۹۴ نیز بیان کرد: ما همیشه سعی کرده ایم از حضور هنرمندان حرفه ای استقبال کنیم اما در طول یکی، دو سال اخیر به دلیل محدودیت های مالی پشتیبانی ما از این گروه ها کمتر شده بود و هنرمندان حرفه ای هم به دلیل هزینه های زیاد کارهایشان انتظار حمایت مالی داشتند به همین منظور امکان اجرای آثار این هنرمندان در تالار پیش نیامد اما ما همچنان از حضور آنها استقبال می کنیم و امیدوارم که پیشکسوتان در حضور جوانان در تالار هنر اجرا داشته باشند. همچنین ما تلاشمان این است که به گروه های جوان هم فرصت اجرا بدهیم به همین منظور در سال جدید هنرمندان حرفه ای در کنار جوانان و کم تجربه ترها به اجرای آثارشان خواهند پرداخت.

 

اخبار مرتبط:

انتشار فراخوان اجرای عمومی در تالار سایه تئاتر شهر

«عشق،درام،رام» روی صحنه می رود

«دومینو» در سالن استاد انتظامی به صحنه می‌رود

پیام نوروزی مدیر‌کل هنرهای نمایشی

اعلام نتایج بازبینی بخش مناطق جشنواره تئاتر دانشگاهی

اجرای «همه چیز می‌گذره تو نمی‌گذری» پس از 6 سال

«چیزی یادم نمیاد» به روی صحنه می رود

دبیر اجرایی جشنواره تئاتر خیابانی مریوان معرفی شد

فراخوان جشنواره کانون نمایشگران تئاتر خیابانی منتشر شدژ

«عمو نوروز با حاجی فیروز» به سنگلج می رود

چه کسانی در تئاتر شهر امکان اجرا دارند