شایان افکاری کارگردان نمایش «پلیس» با اشاره به ویژگی های این اثر درباره دلایل حضور پژمان جمشیدی در این نمایش توضیحاتی ارائه داد.

 

سایت خبری تئاتر/ مهر: شایان افکاری درباره اجرای این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: نمایش «پلیس» نوشته اسلاومیر مروژک است که اجرای خود را از ۱۶ فروردین ماه در تماشاخانه باران آغاز خواهد کرد. این نمایشنامه از جمله آثار شاخص مروژک و اولین متن بلند وی نیز به حساب می آید. من این متن را چهار سال قبل و به صورت دانشجویی نیز اجرا کرده بودم و از آنجایی که مروژک محبوب ترین نویسنده من است برای اجرای مجدد یکی دیگر از آثارش دغدغه بسیاری داشتم.

وی درباره دلایل انتخاب این نمایشنامه بیان کرد: از آنجا که در کارهایم نیز به سمت کمدی های سیاسی گرایش دارم اجرای مجدد این نمایشنامه را در اولویت قرار دادم. کمدی بودن و نگاه طنزی که مروژک به جهانی که در آن زندگی می کرده دارد یکی دیگر از دلایل انتخاب این نمایشنامه بود. نمایش «پلیس» فضایی کاملا نظامی دارد و افراد یک رژیم را یک ناکجاآباد به تصویر می کشد. من نیز تلاش کردم در اجرای این اثر نمایشی جهان خودمان را به بدون اشاره به جغرافیا و زبانی خاص به نمایش بگذاریم.

افکاری یادآور شد: این نمایشنامه اولین و بلندترین نمایشنامه مروژک است که در سال ۱۹۶۰ به نگارش در آمده است و پر از شعارزدگی و توضیحات اضافی است که البته این نوع نگارش به جوانی و خام بودن نویسنده در زمان نوشتن اثر هم مربوط است. به هرحال برای اجرای عمومی متن مجددا بازنویسی شده و حدود ۲۰ دقیقه از متن کم شده و توضیحات اضافی نیز حذف شدند. در حال حاضر با اجرایی جمع و جور روبرو هستیم که امیدوارم مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. مروژک در این نمایشنامه سیستم های سیاسی کمونیستی زمان خود را که بخش اعظمی از شرق اروپا را اشغال کرده بودند به چالش می کشد و بدون جانبداری و قضاوت سعی می کند دیدگاه طنز و تند خود را در نمایش به تصویر درآورد.

این کارگردان تئاتر درباره انتخاب پژمان جمشیدی برای حضور در این نمایش عنوان کرد: نمی توانم منکر این شوم که یکی از دلایل انتخاب پژمان جمشیدی به دلیل جذب مخاطب بوده است و اگر غیر از این را بیان کنم دروغ گفته ام. اما دلیل دوم انتخاب وی این بود که احساس کردم جمشیدی قادر است شخصیتی را که در این نمایش بر عهده دارد به خوبی ایفا کند. او نقش یک زندانی را در این نمایش بازی می کند که توبه کرده و از زندان بیرون می آید اما بعد از آن نوعی بدجنسی در شخصیتش شکل می گیرد که زاییده نظام کمونیستی است که در آن زندگی می کند.

کارگردان نمایش «زورو محاکمه می شود» ادامه داد: این نکته اهمیت فراوانی دارد که یک بازیگر چقدر آدم خوبی هم است و به نظرم آدم خوبی بودن مهمتر از بازیگر بودن است به خصوص در تئاتر که بازیگران یک ماه روح و ذهنشان را در کار می گذارند. پژمان جمشیدی نیز اینگونه است. او دوست بسیار خوبی اس و با بسیاری از بازیگران نسل های قدیمی تفاوت دارد. جمشیدی برای حضور در این نمایش تلاش بسیاری کرد و مثل یک موم در دست من نرم بود بنابراین از حضورش در این نمایش بسیار راضی ام.

وی در پایان درباره اجرا در تماشاخانه خصوصی «باران» نیز گفت: مهمترین ویژگی تماشاخانه باران مدیریت آن است که در دست دو بازیگر حرفه ای تئاتر قرار دارد و همین مساله باعث شده تا گروه های تئاتری را بسیار خوب درک کنند و بفهمند. خیام وقار کاشانی و فهیمه امن زاده بسیار با ما همراهی کردند و حتی در انتخاب بازیگران نیز با گروه همفکری می کردند که بسیار جای خرسندی دارد.

خسرو احمدی، پژمان جمشیدی، مهدی میرزاییان، فروغ قجابگلی، عبدالله مستجابی در این نمایش به ایفای نقش می پردازند.

نمایش «پلیس» به نویسندگی اسلاومیر مروژک و کارگردانی شایان افکاری از ۱۶ فروردین ماه اجرای خود را در تماشاخانه باران آغاز می کند.

 

اخبار مرتبط:

آخرین وضعیت جسمی عزت‌الله انتظامی

پژمان جمشیدی و بازی در یک تئاتر

نمایش « فقط به خاطر من» ویژه عکاسان اجرا می شود

زنگ افتتاح «رام کردن زن سرکش» را هما روستا می‌زند

اجرای «سقراط» به نفع هنرمندان مبتلا به سرطان

اردیبهشت تئاتر در پردیس تئاتر خاوران برگزار می شود

۳۴ هنرمند تئا‌تری که از میان ما رفتند