سریال کمدی تراژیک «فلیبگ» یکی از نمونه‌های موفق تولیدات زنانه در تلویزیون بوده است. هشت سریال کمدی برتر این فهرست را زنان خلق کرده‌اند؛ سریال‌هایی دوست‌داشتنی که بسیار سرگرم‌کننده هستند و کاملاً با سلیقه هر کسی سازگاری دارند، و آن‌ها را به گزینه‌های عالی برای تماشا تبدیل می‌کند.

چارسو پرس: محدودیت حضور زنان در عرصه‌های مختلف حرفه‌ای چیز تازه‌ای نیست. با اینکه تلاش‌های زیادی در راستای تساوی حقوق و نقش زنان در جامعه می‌شود، این کمبود همچنان پابرجاست. عرصه سرگرمی هم از این قاعده مستثنا نیست. البته زنان حضور دارند اما حضورشان به عنوان نویسنده و کارگردان همچنان محدود و اندک است. با این حال، پیشرفت‌هایی حاصل شده است که بد نیست به آن‌ها بپردازیم. مثلاً در عرصه کمدی شاهد حضور موفق زنان به‌خصوص در سال‌های اخیر بوده‌ایم. بدیهی است که سریال‌های کمدی راه خوبی برای سرگرم شدن هستند. سریال‌هایی که زنان خلق کرده‌اند و قصه‌شان بر محوریت شخصیت یا شخصیت‌های زن بوده‌اند، جدای سرگرم‌کننده بودن، قصه‌هایی را روایت می‌کنند که می‌توانند برای بسیاری از زنان دیگر در سرتاسر جهان ملموس و الهام‌بخش باشند. این زنان با به اشتراک گذاشتن تجربیات خود با دیگران از طریق قصه‌هایشان همچنین باعث می‌شوند مخاطبان زن احساس کنند بیشتر درک می‌شوند و کمتر احساس تنهایی کنند. سریال‌های کمدی زنانه بدون در نظر گرفتن جنسیت، این قدرت را دارند که خلق و خوی افراد را بهبود بخشند. آن‌ها طیفی از ژانرهای فرعی را در ژانر کمدی پوشش می‌دهند؛ سریال کمدی تراژیک «فلیبگ» یکی از نمونه‌های موفق تولیدات زنانه در تلویزیون بوده است. هشت سریال کمدی برتر این فهرست را زنان خلق کرده‌اند؛ سریال‌هایی دوست‌داشتنی که بسیار سرگرم‌کننده هستند و کاملاً با سلیقه هر کسی سازگاری دارند، و آن‌ها را به گزینه‌های عالی برای تماشا تبدیل می‌کند.

۸. کیمی اشمیت شکست‌ناپذیر (Unbreakable Kimmy Schmidt)

۸. کیمی اشمیت شکست‌ناپذیر (Unbreakable Kimmy Schmidt)

  • تاریخ پخش: ۲۰۱۵-۲۰۲۰
  • خالقان: تینا فی، رابرت پارلاک
  • بازیگران: الی کمپر، کارول کین، جین کراکوسکی
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۶ از ۱۰۰

تینا فی، کمدین و بازیگر که پیش‌تر او را با سریال محبوب و موفق «۳۰راک» (۳۰Rock) می‌شناسیم، یکی از بازیگران و نویسندگان اصلی شوی کمدی «پخش زنده شنبه شب» (Saturday Night Live) است. او به خاطر شهرتی که در این برنامه کسب کرده، محال است کاری بسازد و توجه‌ها را به خود جلب نکند. سیتکام «کیمی اشمیت شکست‌ناپذیر» محصول ۲۰۱۵ هم یکی از کارهای موفق اوست. این سریال جذاب زنانه که به زیبایی کارگردانی شده است، آن‌قدر جوک بامزه دارد که بتواند مخاطبان خود را سرگرم کند.

این سریال کمدی برتر داستان زن جوانی را روایت می‌کند که بعد از نجات پیدا کردن از یک پناهگاه زیرزمینی که پانزده سال در آن زندگی کرد – رهبر یک کالت او را در بچگی ربوده و به این پناهگاه برده بود – با کمک دوست جدید و هم‌خانه‌اش تیتوس زندگی جدیدی را در نیویورک شروع می‌کند. او که به طرز عجیبی امید به زندگی دارد، به عنوان یک پرستار بچه استخدام و این میان با افرادی جالب آشنا می‌شود.

۷. عروسک روسی (Russian Doll)، سریال کمدی برتر

۷. عروسک روسی (Russian Doll)، سریال کمدی برتر

  • تاریخ پخش: ۲۰۱۹ تا به حال
  • خالقان: ناتاشا لیون، ایمی پولر
  • بازیگران: ناتاشا لیون، گرتا لی
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۷ از ۱۰۰

این سریال اورجینال نتفلیکس محصول ۲۰۱۹ با ترکیبی از ژانر علمی-تخیلی، کمدی و معمایی، داستان زنی به نام نادیا را روایت می‌کند که در مهمانی تولد سی و شش سالگی‌اش در نیویورک در یک چرخه تکراری زمان گیر می‌افتد. او در این چرخه بارها می‌میرد و بعد دوباره سر از همان مهمانی درمی‌آورد. نادیا تلاش می‌کند بفهمد که چه اتفاقی دارد برایش می‌افتد.

سریال ناتاشا لیون، ایمی پولر و لزلی هدلند که یک شاهکار کارگردانی در ادای احترام به دهه ۱۹۷۰ است، بازی‌های بسیار خوبی دارد. لیون به‌خصوص بازی چندلایه‌ای از خود ارائه کرده است که از کمدی تا درام را دربرمی‌گیرد. سریال «عروسک روسی» از یک موضوع و فیلمنامه خوش‌پرداخت و تأمل‌برانگیز در بطن یک فضای هنری شگفت‌انگیز بهره می‌برد. جز این، این سریال کمدی برتر به مسئله پذیرش آسیب روانی و همین‌طور دیگر موضوعات اگزیستانسیالیستی کنجکاوی‌برانگیز می‌پردازد.

۶. دوست‌دختر سابق دیوانه (Crazy Ex-Girlfriend)

۶. دوست‌دختر سابق دیوانه (Crazy Ex-Girlfriend)

  • تاریخ پخش: ۲۰۱۵-۲۰۱۹
  • خالقان: ریچل بلوم، الاین براش مک‌کنا
  • بازیگران: ریچل بلوم، وینست رودریگز سوم، سانتینو فونتانا، دونا لین چمپلین
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۸ از ۱۰۰

در سریال «دوست‌دختر سابق دیوانه» یک دختر جوان اهل نیویورک موفق و باانگیزه تصمیم می‌گیرد کارش در یک شرکت حقوقی معتبر و همین‌طور زندگی بسیار خوبش را رها کند تا برود و خوشبختی و عشق واقعی را در وست کووینای ایالت کالیفرنیا پیدا کند. این قهرمان زن از آن روز به بعد قدم به سفری ماجراجویانه می‌گذارد که زندگی‌اش را از این رو به آن رو می‌کند.

سریال کمدی رمانتیک ساخته ریچل بلوم و الاین براش مک‌کنا به جز سرگرم‌کننده بودن، بدون شک هیچ ابایی از پرداختن به موضوعات جدی‌ای مثل سلامت روحی و حتی تابوهای جنجال‌برانگیزی مثل سقط جنین ندارد. موسیقی متن فوق‌العاده، ترکیب شوخ‌طبعی و آگاهی دادن نسبت به مسئله سلامت روان، «دوست‌دختر سابق دیوانه» را به سریالی استثنایی و ملموس تبدیل می‌کند که این پتانسیل را دارد که مخاطبان زیادی را از سرتاسر دنیا به خود جذب کند.

۵. آدامس (Chewing Gum)، سریال کمدی برتر

۵. آدامس (Chewing Gum)، سریال کمدی برتر

  • تاریخ پخش: ۲۰۱۵ تا به حال
  • خالق: میکایلا کوئل
  • بازیگران: میکایلا کوئل، رابرت لانسدیل
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۱۰۰ از ۱۰۰

با اینکه میکایلا کوئل به خاطر کار فوق‌العاده‌اش هم به عنوان بازیگر و هم خالق در سریال درام درخشان و به لحاظ احساسی ویرانگر «شاید تو را نابود کنم» (I May Destroy You) شناخته می‌شود، «آدامس» هم تلاشی بی عیب و نقص از این فیلمنامه‌نویس بااستعداد است. سریال داستان یک دستیار خرید بیست و چهار ساله را روایت می‌کند که بسیار مذهبی و محدود است اما می‌خواهد دست به تغییراتی در زندگی‌اش بزند و درباره جهان بیشتر بداند. «آدامس» یک سریال انسانی و لطیف، امیدبخش و منحصربه‌فرد است که به شکلی بی‌نقص موضوع سرکوب‌شده مربوط به جنسیت زنان را روایت می‌کند. این سریال غالباً نادیده‌گرفته‌شده با اینکه موضوعی ساده دارد اما ارزش تماشا دارد، به‌خصوص اگر مخاطبانش طرفدار کمدی‌های عجیب و غریب و نامتعارف باشند.

۴. دیکنسون (Dickinson)

۴. دیکنسون (Dickinson)

  • تاریخ پخش: ۲۰۱۹-۲۰۲۱
  • خالق: آلنا اسمیت
  • بازیگران: هیلی استاینفلد، جین کراکوسکی، توبی هاس، آنا باریشنیکوف، الا هانت، آدریان انسکو
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۲ از ۱۰۰

در سریال «دیکنسون» با بازی هیلی استاینفلد نامزد اسکار در نقش قهرمانش یکی از بهترین بازی‌های این ستاره را شاهدیم. این سریال محصول ۲۰۱۹ که خالق آن آلنا اسمیت است، بر اساس زندگی امیلی دیکنسون، شاعر جوان قانون‌شکن ساخته شده است. سریال «دیکنسون» به لحاظ تاریخی کاملاً دقیق نیست. اما هرگز ادعا نکرده و قرار نیست زندگینامه کامل این نویسنده مشهور باشد. این کمدی رمانتیک که داستانش در قرن نوزدهم میلادی می‌گذرد اما حال و هوای نسل هزاره‌ای دارد، در کاوش در محدودیت‌های جامعه، جنسیتی و خانوادگی کار فوق‌العاده‌ای انجام داده است. بدون شک «دیکنسون» انتخاب خوبی برای هر کسی است که از این ژانر لذت می‌برد؛ یک سریال تلویزیونی بلوغ تاریخی جذاب که قصه بحث‌برانگیز اما خوشبینانه‌ای دارد.

۳. دختران گیلمور (Gilmore Girls)، سریال کمدی برتر

۳. دختران گیلمور (Gilmore Girls)، سریال کمدی برتر

  • تاریخ پخش: ۲۰۰۰-۲۰۰۷
  • خالق: ایمی شرمن-پالادینو
  • بازیگران: لورن گراهام، الکسیز بلدل، ملیسا مک‌کارتی، کیکو آجه‌نا

سریال ایمی شرمن-پالادینو از آن سریال‌هایی است که گرد زمانه بر آن نمی‌نشیند، داستان زندگی لورلای گیلمور، مادر مجرد سی و دو ساله‌ای را به همراه دختر نوجوان باهوش‌اش، روری گیلمور روایت می‌کند. این دو به رغم بلندپروازی‌های متفاوتشان در شادی‌ها و غم‌ها کنار هم می‌مانند. این سریال موفق اوایل دهه ۲۰۰۰ بدون شک سرگرم‌کننده است؛ تأثیر زیادی بر فرهنگ عامه این را ثابت می‌کند. «دختران گیلمور» با فضای گرم و شخصیت‌های پیچیده اما ملموسش احساس یک آغوش گرم را به مخاطبان می‌دهد، و به همین خاطر است که بسیاری وقتی به آرامش نیاز دارند، هر سال با اشتیاق این سریال را دوباره تماشا می‌کنند. جز این، سریال ایمی شرمن-پالادینو خنده‌دار است، ریتم خوبی و ارجاعات فرهنگی زیبایی دارد.

۲. خانم میزل شگفت‌انگیز (The Marvelous Mrs. Maisel)

۲. خانم میزل شگفت‌انگیز (The Marvelous Mrs. Maisel)

  • تاریخ پخش: ۲۰۱۷-۲۰۲۳
  • خالق: ایمی شرمن-پالادینو
  • بازیگران: ریچل بروزناهان، الکس بورستین، مایکل زیگن، مارین هینکل، تونی شالهوب، کوین پولاک
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۰ از ۱۰۰

سریال محبوب و موفق «خانم میزل شگفت‌انگیز» یک محصول خوب دیگر از ذهن درخشان ایمی شرمن-پالادینو است. این سریال محصول ۲۰۱۷ که میان سریال‌های کمدی یکی از بالاترین امتیازها را دارد، در نیویورک سال ۱۹۸۵ می‌گذرد و داستان میج میزل را در نقش زنی خانه‌دار روایت می‌کند که به خاطر یک اتفاق زندگی‌اش از این رو به آن رو می‌شود. شوهر میج آرزو دارد استندآپ کمدین شود اما بعد از شکست در این کار تصمیم می‌گیرد همسر و دو فرزندش را ترک کند. میج بعد از این اتفاق متوجه یک استعداد بزرگ در خودش می‌شود: استندآپ کمدی.

طرفداران میج میزل و داستان شگفت‌انگیز در سال‌های آخر دهه‌ پنجاه میلادی در نیویورک و کلوب‌های زیرزمینی‌اش از اینکه سریال در سال ۲۰۲۳ به پایان رسید، بسیار ناراحت شدند. این سریال یکی از بهترین محصولات تلویزیون در سال‌های اخیر است که اگر ندیده‌اید، حتماً به سراغش بروید. به لطف قصه جالب، روند سرگرم‌کننده و لحظات دراماتیک و البته یک دو جین ویژگی خوب دیگر مثل طراحی لباس و صحنه خارق‌العاده، بدون شک اوقات خوشی را تجربه خواهید کرد. «خانم میزل شگفت‌انگیز» به طور ویژه به خاطر نگاهی که به نقش‌های جنسیتی و توانمندسازی زنان دارد، و جسارتی که در پرداختن به این موضوعات به خرج می‌دهد، حقیقتاً شگفت‌انگیز است.

۱. فلیبگ (Fleabag)، سریال کمدی برتر

۱. فلیبگ (Fleabag)، سریال کمدی برتر

  • تاریخ پخش: ۲۰۱۶-۲۰۱۹
  • خالق: فیبی والر-بریج
  • بازیگران: فیبی والر-بریج، هیو اسکینر، شان کلیفورد، برت گلمن، بیل پترسون، الیویا کلمن، بن الدریج، جیمی دمتریو، جنی رینزفورد، هیو دنیس
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۱۰۰ از ۱۰۰

یک سریال جسورانه دیگر از زنی که هم فیلمنامه را نوشته است و هم نقش قهرمانش را بازی می‌کند. «فلیبگ» احتمالاً تنها سریال کمدی ساخته یک زن است که بالاترین امتیاز را میان سریال‌های کمدی دارد و امکان ندارد شما را ناامید کند. ناامید که هیچ، با شوخ‌طبعی خاص بریتانیایی و موضوع دلخراشی که مطرح می‌کند، «فلیبگ» استاندارد سریال‌سازی کمدی را جابه‌جا کرده است. سریال با قهرمانی بی‌نام با بازی فیبی والر بریج شگفت‌انگیز، روزهای زندگی زنی بامزه و باهوش را روایت می‌کند که در یافتن عشق، رابطه با خانواده و کنار آمدن با یک تراژدی که خودش در آن نقش داشته و بابت آن، احساس عذاب وجدان دارد، سرگردان است.

این کمدی سیاه که در ابتدا یک نمایش تک‌نفره با بازی خود والر بریج بوده، با متن خوب و بی‌نظیر او، مخاطبان را در برابر فیلمنامه‌ای به هوشمندی پرداخت‏‌شده و همچنین بازیگری بااستعداد که لحظات احساسی سریال را به زیبایی بازی کرده است، قرار می‌دهد. کمدی و موضوعات جسورانه‌ای که والر بریج روی آن دست گذاشته است، شکلی که به غم، از دست دادن یک عزیز، ضربه روحی روانی و خودیابی/پذیرش خود می‎‎‌پردازد، این سریال را به یکی از ارزشمندترین محصولات تلویزیونی تمام دوران تبدیل می‌کند.

///.


منبع: دیجی‌مگ