نشست تخصصی دراماتورژی به همت دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات نمایش با همکاری تئاتر شهر در سالن مشاهیر این مجموعه برگزار شد.

چارسو پرس: عصر روز چهارشنبه یکم آذرماه نشست تخصصی دراماتورژی به همت دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات نمایش با همکاری مجموعه تئاتر شهر در سالن مشاهیر برگزار شد. 

این نشست تخصصی همزمان با انتشار ماهنامه تخصصی نمایش (ویژه نامه دراماتورژی) با حضور اساتید، دانش پژوهان و علاقمندان این حوزه برگزار شد. 

بر اساس این گزارش حمیدرضا افشار، منصور براهیمی، محمد رضا خاکی، رامتین شهبازی، بهزاد صدیقی، و نرگس یزدی از جمله افرادی بودند که در این نشست به صورت وبیناری با مایکل مارک چمرز درباره دراماتورژی به مباحثه نشستند. 

مایکل مارک چمرز استاد دانشگاه سنتاکروز، بنیان‌گذار دوره دراماتورژی در دانشگاه کارنگی ملن و مولف کتاب‌های گوست لایت (راهنمای مقدماتی برای دراماتورژی) و دراماتورژی سیستمیک درخصوص دراماتورژی با در نظر گرفتن تحولات نوین در تئاتر و اجرا به ویژه تحولات مرتبط با تکنولوژی دیجیتال سخن گفت. 

چمرز با تاکید برمفهوم حضور و بسط معنای آن در عصر جدید تصریح کرد حضورصرفاً محدود به حضور فیزیکی نیست. 

او همچنین در خصوص نگرانی برخی هنرمندان از گنجاندن تکنولوژی در اجرا در آمریکا از سویی و تاکید برخی دیگر از هنرمندان و کمپانی‌ها بر بهره‌گیری از تکنولوژی در اجرا و نوآوری‌های آن‌ها در چنین اجراهایی صحبت کرد و بر اهمیت دراماتورژی در این آثار تاکید کرد. 

در ادامه این وبینار تخصصی، مایکل مارک چمرز ضمن پاسخ گویی به پرسش‌های شرکت کنندگان به شرح تجربه‌ورزی‌های خود با دانشجویان رشته دراماتورژی و دوره‌های میدیاتورژی در دانشگاه سنتا کروز پرداخت و از اهمیت تاثیر این تجربه‌ورزی‌ها سخن گفت. 

نرگس یزدی مترجم کتاب‌های گوست لایت و دراماتورژی سیستمیک نیز در ادامه با بیان اینکه دراماتورژی در گستره زندگی فراتر از تئاتر به ایفای نقش می‌پردازد، افزود: به منظور کاهش فاصله‌ای که با جایگاه مطلوب در مسئله دراماتورژی داریم، در تلاشیم رشته دراماتورژی را در دانشگاه راه اندازی کنیم و با همکاری با اساتید و صاحبنظران این حوزه در جهان و نیز دراماتورژهای مطرح در جهان مسیر درستی را برای علاقه‌مندان این رشته بگشاییم. تا پیش از تحقق این امر، برگزاری دوره‌ها و نشست‌ها با این افراد و تبادل نظر به نحوی که در این جلسه روی داد، به ما اطمینان می‌بخشد در مسیر صحیحی به پیش می‌رویم.