گروهی چهار نفره از هنرمندان تئاتر ایران برای شرکت در جشنواره تئاتر بین‌المللی گرجستان راهی «تفلیس» شدند.

پایگاه خبری تئاتر:  آروند دشت آرای که با همراهی حمید پورآذری‌، علی اصغر دشتی و هانیه توسلی روز شنبه 13 مهرماه رهسپار تفلیس شد، گفت: گرجستان حدود پنج سال است که یک جشنواره تئاتر بین‌المللی برگزار می‌کند و من در این جشنواره شرکت داشته‌ام.

کارگردان تئاتر «کمی بالاتر» ادامه داد: سال‌هاست در کشورهای مختلف برنامه‌ای با نام «شو کیس» با هدف معرفی آثار کشورهای گوناگون و ایجاد زمینه برای همکاری‌های مشترک برگزار می‌شود و گرجستان نیز در چند سال اخیر چنین برنامه‌ای را در تفلیس برگزار کرده که نتیجه بسیار خوبی هم داشته و گرجستان در این پنج سال در معرفی تئاتر خودش بسیار موفق عمل کرده است.

این کارگردان تئاتر اضافه کرد: درواقع این فستیوال فرصتی برای بازاریابی تئاتر به حساب می‌آید، گروه‌های مختلف آثارشان را به صحنه می‌برند و بسته‌هایی شامل اطلاعات نمایش‌ها همراه با سیناپس و زیرنویس به دیگر شرکت‌کنندگان ارایه می‌شود، بدین ترتیب شرکت‌کنندگان در این جشنواره در مدت زمانی کوتاه، اطلاعات بسیاری درباره گروه‌ها و فعالیت‌های نمایشی دیگر کشورها به دست می‌آورند.

دشت آرای درباره گروهی که او را همراهی می‌کنند نیز توضیح داد: من به عنوان یکی از اعضای دفتر تهیه و تولید بین‌المللی تئاتر به این فستیوال معرفی شدم و خوشبختانه در این دوره می‌توانستم سه همراه داشته باشم که بر همین اساس قرار شد با حمید پورآذری‌، علی اصغر دشتی و هانیه توسلی به تفلیس برویم چون فکر کردیم خوب است در کنار سه کارگردان یک بازیگر هم در این رویداد حضور داشته باشد.

کارگردان نمایش «باغبان مرگ» با اظهار تاسف از جای خالی چنین برنامه‌ای در ایران افزود: در چند سال گذشته به جشنواره تئاتر فجر پیشنهاد کردم چنین برنامه‌ای در کنار جشنواره فجر در ایران برگزار شود اما متاسفانه در دولت قبلی این اتفاق نیفتاد و حالا امیدوارم در دوره جدید این پیشنهاد عملی شود.

سرپرست گروه هنرهای اجرایی «ویرگول» با تاکید بر لزوم توجه به فرصتهای برنامه‌های بین‌المللی تئاتر ایران خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته مدام فرصت‌های‌مان را از دست داده‌ایم و امیدوارم در دوره جدید قدر این فرصت‌ها را بدانیم، ضمن اینکه در زمینه فعالیت‌های بین‌الملل بهتر است جمع گرا باشیم چون با این شیوه بهتر می‌توانیم تئاتر کشورمان را معرفی کنیم. یک نفر به تنهایی نمی‌تواند راه تئاتر ایران را در مجامع بین المللی باز کند ممکن است بتواند برای گروه خودش موفق عمل کند، اما برای معرفی بهتر تئاتر ایران به دنیا نیازمند فعالیت‌های جمعی هستیم.

به گفته او، جشنواره تئاتر بین‌المللی گرجستان با حضور هنرمندان و گروه‌هایی از بلاروس،‌ روسیه‌، پرتغال‌، انگلستان‌، عراق‌، ایتالیا‌، فرانسه‌، بلژیک‌، سوئد‌ و... برگزار می‌شود.

این جشنواره از پنج تا 8 اکتبر ( 13 تا 17 مهرماه) در شهر تفلیس برپاست و در این رویداد هر روز 9 نمایش به طور کامل اجرا می‌شود. ضمن اینکه پکیج‌هایی شامل معرفی آثار و توضیحاتی درباره آنها به شرکت کنندگان ارائه خواهد شد.