ساسان سالور: کل سینما به زودی در یخبندان و سرمای شدید فرو خواهد رفت، چرا که مخاطب تا چند ماه دیگر فیلم‌های طنز را پس می‌زند. این ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری که در سینما می‌شود به شدت غلط است.

چارسو پرس: ساسان سالور تهیه‌کننده سینما در خصوص وضعیت سرمایه‌گذاری در سینما و مدیریت بودجه‌های سینمایی به سینماپرس گفت: در شرایط فعلی هیچ انسان عاقلی به سمت سرمایه‌گذاری در سینما نمی‌رود، چرا که بازگشت بودجه در سینما بسیار سخت و دشوار شده و اغلب فیلم‌ها با ضرر و زیان جدی روبرو می‌شوند.

تهیه‌کننده فیلم‌های سینمایی «بدرود بغداد» و «سه کام حبس» افزود: طی سال‌های اخیر پیدا کردن سرمایه‌گذار به ویژه در بخش خصوصی بسیار سخت شده و سرمایه‌گذاران مجاب نمی‌شوند در این حوزه مبادرت به سرمایه‌گذاری کنند.

وی ادامه داد: دوستانی که به عنوان سرمایه‌گذار به سینما ورود می‌کنند خیلی به برگشت سرمایه‌های‌شان فکر نمی‌کنند و مسائل دیگری مدنظرشان است که به هنر هفتم ورود می‌کنند. برخی برای دیده شدن می‌آیند و برخی دنبال کارهای دیگری هستند. قاعدتاً کسی که هدفش این باشد که سرمایه‌گذاری کند تا به بهره‌برداری مالی برسد وارد سینما نمی‌شود و به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دیگر می‌رود.

این سینماگر سپس با بیان اینکه با توجه به شرایط اکران و تعداد اندک سالن‌ها و مخاطبان و فقدان قانون کپی‌رایت و… تولید فیلم در کشور ریسک زیادی دارد اظهار داشت: در سال‌های اخیر شرایط کار در سینما هم بسیار سخت‌تر از قبل شده است و همین مسأله باعث شده تا رفته‌رفته رغبت به سرمایه‌گذاری در سینما کم و کمتر شود.

سالور در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به نحوه سرمایه گذاری دولت در سینما و صرف بودجه های عمومی و دولتی تصریح کرد: متأسفانه همواره وضعیت این چنین بوده که عده‌ای نورچشمی مدیران بودند و مسئولان هم با هرکسی که سازشان با آن ها موافق است و بده بستان دارند توجه ویژه می کنند. این افراد از سرمایه های دولتی خوبی بهره‌مند می‌شوند و فیلم‌های سفارشی تولید می‌کنند که اغلب هم آثارشان مخاطب چندانی ندارد و خود ارگان ها مجبور می‌شوند بلیت شان را خریداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: به طور کل باید بگویم که بحث سرمایه‌گذاری در سینما و مدیریت بودجه‌های سینمایی بسیار کلان و گسترده است و نمی‌شود در چند جمله به آن اشاره کرد. اما آنچه می‌توان در یک جمله گفت این است که کار در سینما به شدت سخت شده و دیگر امیدی به کار و فعالیت در این حوزه نیست.

تهیه‌کننده فیلم‌های سینمایی «تمشک» و «بیشتر از دو ساعت» در همین راستا گفت: البته ممکن است سرمایه‌گذاری پیدا شود که علاقمند سرمایه‌گذاری روی آثار طنز باشد، چرا که در این اواخر به صورت تک و توک آثار طنز مورد توجه قرار گرفته و پرفروش شده‌اند. اما نکته مهم این است که سرمایه‌گذار برای فیلم‌های اجتماعی رسماً نایاب شده است و تهیه‌کنندگان و سینماگران اغلب مجبور هستند با سرمایه‌های شخصی‌شان مبادرت به تولید فیلم کنند.

سالور تصریح کرد: بنده به ضرس قاطع عرض می‌کنم که کل سینما به زودی در یخبندان و سرمای شدید فرو خواهد رفت، چرا که مخاطب تا چند ماه دیگر فیلم‌های طنز را پس می‌زند. این ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری که در سینما می‌شود به شدت غلط است. در حوزه تولید و پخش و اکران توجه خاصی به طنز می‌شود؛ البته من مخالف تولید آثار طنز نیستم، اما این توجه ویژه به این نوع فیلم‌ها اصلاً درست نیست.

وی در پایان این گفتگو افزود: اگر قرار باشد سینما زنده بماند و نفس بکشد باید خودش رو پای خودش بایستد و سرمایه‌گذار جذب کند. از سوی دیگر مدیران باید از همه طیف‌ها حمایت کنند. البته من فکر نمی‌کنم همتی برای این کار وجود داشته باشد و از این رو بحران بدی را برای سینما پیش‌بینی می‌کنم.


منبع: سینما پرس