محمدحسن محمودی تهیه کننده مستند «دختر کوه نور» می‌گوید این فیلم به مسائل و مشکلات زنان عشایری می‌پردازد و سعی دارد نشان دهد زیست عشایری در حال از بین رفتن است و تا 10 سال آینده به احتمال بسیار زیاد دیگر زندگی عشایری نخواهد بود.

چارسو پرس: محمدحسن محمودی تهیه‌کننده مستند «دختر کوه نور» گفت: «این مستند به نقش زنان و دختران عشایر در زیست عشایری می‌پردازد و روی دخترانی متمرکز است که پای زیست عشایر و خانه پدری‌شان می‌مانند و فرصت ازدواج برای آن‌ها از دست می‌رود و سخت می‌شود. در واقع مستند «دختر کوه نور» به این موضوع می‌پردازد.»

وی ادامه داد: «این مستند از دو جهت برای مخاطبان جذابیت خواهد داشت. اول اینکه زیست عشایری در حال از بین رفتن است و تا 10 سال آینده به احتمال بسیار زیاد دیگر زندگی عشایری نخواهیم داشت. بخش دوم هم درباره نقش زنان عشایر و زحمت و سختی‌ای است که متحمل می‌شوند تا امورات ایل بگذرد و از صبح تا شب مشغول به کار هستند. به ویژه سوژه ما که پدر و مادر کهن‌سالی دارد و به دلیل اینکه به آن‌ها رسیدگی کند، قید ازدواجش را می‌زند. همچنین مستند «دختر کوه نور» به نشان دادن فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی و همکاری در بین عشایر و احترام به پدر و مادر می‌پردازد.»

محمودی درمورد پیش‌بینیِ استقبال از مستند «دختر کوه نور» در زمان جشنواره توضیح داد: «یکی از پیش‌بینی‌های ما این است که به دلیل بکر بودن فضا که تازگی دارد و کمتر به آن پرداخت شده است، می‌تواند نظر مخاطبان را جلب کند. همچنین پرداخت به مساله و مشکلات زنان می‌تواند جذاب باشد. بخش داوری هم قابل پیش‌بینی نیست و در این مورد پیش‌بینی نمی‌کنیم که به چه شکل خواهد بود. چون بخش تخصصی و فنی است و باید همه آثار دیده شوند. اما فکر می‌کنم قطعا مخاطب این مستند را دوست خواهد داشت و با دیدن مستند «دختر کوه نور» پشیمان نمی‌شود. یعنی منطقه و جغرافیای جدید و آدم‌های جدیدی در این مستند به مخاطب معرفی می‌شوند که شاید شبیه آن‌ها را کمتر در یک اثر دیده باشیم. تصویربرداریِ این مستند هم در کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.»

وی با تاکید بر اینکه مستند «دختر کوه نور» تولید حوزه هنریِ کهگیلویه و بویراحمد است، گفت: «به نظرم جشنواره سینماحقیقت مهم‌ترین جشنواره در سینمای مستند در نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه است و بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آوردگاهی است که مستندسازان برایش برنامه‌ریزی و درموردش فکر می‌کنند. جشنواره سینماحقیقت مهم‌ترین جایی است که فیلم‌سازان مستندشان را ارسال می‌کنند و در حاشیه جشنواره با یکدیگر دیدار می‎‌کنند و هم افزایی شکل می‌گیرد و کارهای خوبی انجام می‌شود. این جشنواره بسیار ارزشمند است و شاید پذیرفته شدن آثار در جشنواره سینماحقیقت به نوعی اعتمادبه‌نفس خیلی خوب به فیلم‌ساز می‌دهد و هنرمند حس خوبی می‌گیرد که فیلمش در این جشنواره پذیرفته شده است.»

عوامل مستند «دختر کوه نور» که متقاضی «سینماحقیقت» است، عبارتند از تصویربردار، تدوینگر و کارگردان: جابر بازیاد، تهیه‌کننده: محمدحسن محمودی، صدابردار: زاهد کشاورز، مدیر تولید: رحیم دادوند و طراح لوگوتایپ و پوستر: ایمان هاشم‌پور.


منبع: پانا