انیمه «پسر و مرغ ماهیخوار» ساخته «هایائو میازاکی» انیماتور بزرگ ژاپنی با فروش افتتاحیه ۱۲.۸ میلیون دلاری در صدر گیشه سینمای آمریکا قرار گرفت.

چارسو پرس:  به نقل از هالیوود ریپورتر، در حالی استودیوهای بزرگ هالیوودی خود را آماده اکران فیلم‌های مهم خود در پایان سال میلادی می‌کنند که انیمه «پسر و مرغ ماهیخوار» در آمریکا اکران شد و توانست با فروش ۱۲.۸ میلیون دلاری در صدر گیشه فروش قرار بگیرد تا نخستین انیمه اورجینال تاریخ سینما نام گیرد که در رتبه نخست فروش سینمای آمریکا باشد.

بازیگران سرشناس شامل «کریستین بیل»، «ویلم دفو»، «رابرت پتینسون» و همچنین «جما چان» و «فلورنس پو» صداپیشگی نسخه دوبله انگلیسی این انیمه را بر عهده داشته‌اند.

این انیمه برگرفته از رمانی از «جنزابورو یوشینو» در سال ۱۹۳۷ با عنوان «چگونه زندگی می‌کنی» است که میازاکی آن را در کودکی خوانده و روایتگر داستان سفر ماهیتو ماکی ۱۱ ساله است که مادرش را در طول جنگ جهانی دوم از دست می‌دهد و وارد یک دنیای جادویی می‌شود. این فیلم همچنین از احساس خود میازاکی پس از جنگ و مقابله با از دست دادن مادرش، الهام گرفته شده است.

ساخته میازاکی در استودیو جیبلی حدود ۸۵ میلیون دلار در ژاپن فروخته و حضور پررنگی در جشنواره‌های سینمایی پاییز داشته است و اولین انیمیشنی بود که جشنواره فیلم تورنتو را افتتاح کرد.

«هایائو میازاکی» در طول بیش از ۵۰ سال فعالیت هنری خود به موفقیت‌های فراوانی دست یافته است و از مشهورترین و تاثیرگذارترین انیماتورهای تاریخ سینما محسوب می‌شود.

«میازاکی» در سال ١٩٩٧، پس از ساخت فیلم «شاهزاده مونونوکه» که در آن دوره از موفق‌ترین انیمیشن‌ها بود، عقب‌نشینی خود را از مقام کارگردانی اعلام کرد تا جایی برای استعدادهای جوان‌تر باز کند، اما در سال ٢٠٠١ دوباره به عرصه کارگردانی بازگشت و فیلم «شهر اشباح» را ساخت که رکورد پرفروش‌ترین انیمیشن در سطح جهانی را به خود اختصاص داد و جوایز خرس طلایی برلین در سال ٢٠٠٢ و اسکار ٢٠٠٣ را از آن خود کرد.

او در سال ۲۰۱۳ با انیمیشن جنجالی «باد می‌وزد» به سینماها بازگشت که این فیلم اعتراضات زیادی را برای او به دنبال داشت، تا جایی که به او اتهام حمایت از سازنده‌ هواپیماهای جنگی که باعث جنگ افروزی می‌شوند در نهایت موفق شد به جمع نامزدهای نهایی جوایز اسکار راه یابد و در جوایز گلدن گلوب نیز موفق به کسب جایزه بهترین فیلم خارجی سال شود.