کامیون کانون تئاتر سیار که از سال ۹۰ مورد بهره‌برداری قرار گرفت، قرار بود امکانی برای بردن تئاتر به میان مردم باشد اما از این کامیون تنها در برخی مقاطع سال استفاده می‌شود و بیشتر خاموش و بی‌حرکت است.

 

سایت خبری تئاتر: دی‌ماه سال ۹۰ بود که با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم، حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزیر وقت و محمد دشت‌گلی سرپرست اداره‌کل هنرهای نمایشی در آن مقطع زمانی، در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر از کامیون کانون تئاتر سیار رونمایی شد.

در آن مراسم دشت‌گلی درباره این کامیون و هدف از ساخت و بهره‌بردازی از آن توضیح داد: ایده و طرح اجرای نمایش‌های سیار که مورد توجه آقای شاه‌آبادی معاون وزیر فرنگ و ارشاد اسلامی بوده و از سوی ایشان نیز مطرح شده به حدود ۸ ماه قبل برمی‌گردد و بر اساس این که نمایش‌های گروه‌های مختلف بتوانند در نقاط مختلف شهر با امکانات نوری و سیستم صوتی به صورت سیار اجرا شوند، سعی کردیم امکاناتی فراهم کنیم تا هر نوع مخاطبی بتواند از این نوع نمایش‌ها بهره‌مند شود.

وی اعلام کرد که نمایش‌های سیار با تهیه‌کنندگی اداره‌کل هنرهای نمایشی و با همکاری مؤسسه توسعه هنرهای معاصر در دست تولید هستند. سرپرست اسبق اداره‌کل هنرهای نمایشی درباره امکانات کامیون کانون تئاتر سیار نیز در مراسم رونمایی از آن گفت: این کامیون دارای یک سن به طول ۷ متر و عرض ۴ متر و در مجموع ۲۸ مترمربع است و امکاناتی در حد یک سالن تئاتری نظیر پشت صحنه، اتاق گریم و لباس، دوربین مدار بسته و یک تلویزیون ۱۵۰ اینچی دارد. 

دشت‌گلی در ادامه سخنان خود در مراسم رونمایی از کامیون کانون تئاتر سیار در دی‌ماه سال ۹۰ تأکید کرد: قصد داریم در آینده‌ای نزدیک به تعداد استان‌های کشور، نمایش‌های سیار را تولید کنیم تا در سراسر استان‌ها اجرا شوند.

بعد از رونمایی از کامیون کانون تئاتر سیار، کانون تئاتر سیار به مدیریت سعید زمانیان برای چند اجرا در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی و همچنین دوره‌های نوزدهم، بیستم و بیست و یکم جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان از این کامیون استفاده کرد. البته برخی اجراهای مقطعی و مناسبی در سطح شهر تهران نیز توسط کامیون کانون تئاتر سیار انجام شد.

این در حالی است که زمانیان در گفتگوهای رسانه‌ای خود در سال ۹۱ چنین گفته بود: مقوله فرهنگسازی، معرفی و ترویج استقبال و حمایت از اجرای آثار نمایشی از مهمترین وظایف کانون تئاتر سیار است که معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را برای فعالان این عرصه در ۲ بخش مدیریتی و اجرایی تبیین کرده است. کمبود امکانات سخت‌افزاری و سالن‌های میزبان آثار نمایشی در برخی از استان‌ها و شهرستان‌های کشور باعث شده بود که مردم شناخت و در ادامه اقبال کمتری نسبت به تئاتر به عنوان هنری جریان‌ساز داشته باشند.

وی در سخنان خود در سال ۹۱ درباره چرایی ساخت و بهره‌برداری از کامیون کانون تئاتر سیار تأکید کرد: راه‌اندازی تئاتر سیار با هدف بردن تئاتر به میان مردم به جای دعوت کردن از آن‌ها برای حضور در تالارهای نمایشی و پیگیری جریان اجراهای عمومی در طی زمان کوتاه رونمایی و بهره‌برداری از کامیون کانون تئاتر سیار توانسته بازدهی و ثمربخشی مطلوبی در سطح کشور داشته باشد.

با نگاهی به آمار و فعالیت‌های کامیون کانون تئاتر سایر مشخص می‌شود که طی بیش از ۳ سالی که از رونمایی و بهره‌برداری از این امکان تئاتری می‌گذرد، از کامیون کانون تئاتر سیار در راستای بردن تئاتر به میان مردم استفاده بهینه و مناسب انجام نشده است. این در حالی است که با استفاده از این امکان سیار اجرای تئاتر، می‌توان در مناطق مختلف و محروم شهر تهران برای جوانان و خانواده‌هایی که امکان حضور در سالن‌های تئاتری را ندارند، به اجرای نمایش پرداخت.

با یک برنامه ریزی مناسب این امکان وجود داشت که با ساخت چند کامیون اجرای تئاتر سیار، طبق وعده مدیران وقت هنری و تئاتری در سال ۹۰، گروه‌های نمایشی بوم و غیر بومی در نقاط مختلف استان‌های کشور به اجرای مستمر تئاتر بپردازند. سال‌ها پیش، تریلی سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توانسته بود با امکان سیار اجرای تئاتر خود، در نقاطی که از داشتن سالن‌های تئاتر محروم بودند، به اجرای آثار نمایشی بپردازد. همان اجراهای تریلی سیار کانون باعث شده بود تا برخی از علاقه‌مندان به تئاتر انگیزه لازم برای حضور در این عرصه را پیدا کنند و امروز از هنرمندان مطرح سینما و تئاتر ایران باشند.

انتظار می‌رفت که کامیون کانون تئاتر سیار نیز با یک برنامه ریزی مناسب به اجرای مستمر آثار نمایشی توسط گروه‌های مختلف نمایشی در تهران و حتی سایر استان‌ها و شهرهای کشور بپردازد تا شعار بردن تئاتر به میان مردم، تا حدی محقق شود اما هنوز جای این برنامه ریزی خالی است.

 

 

اخبار مرتبط:

یادداشت‌های مطبوعاتی محمود استادمحمد منتشر می‌شود.

اجرای اپرای «رودابه» در تهران

درخواست اهالی تئاتر از وزیر بهداشت

این سه نمایش را در تماشاخانه استاد انتظامی ببینید

«مترسک خودت باش» به کانون پرورش فکری می‌رود

گزارش تصویری نمایش «هندوانه» کارگردان: رحیم نوروزی

بهروز غریب‌پور: روی صحنه خبری از تک‌خوان زن نیست

خوانش «همه دزد ها دزد نیستند» در اداره تئاتر

مشکل حمید پورآذری برای پیدا کردن سوله

یک هنرمند جوان تئاتر درگذشت