اکبر زنجانپور بازیگر و کارگردان با سابقه تئاتر در سال جاری برنامه‌ای برای کارگردانی و اجرای نمایش ندارد و دلیل این وضعیت را روند گیشه‌ای شدن آثار نمایشی و اجرای تئاتر صرفا برای فروش گیشه ذکر کرد.

 

سایت خبری تئاتر به نقل از مهر: کارگردان نمایش‌های «دشمن مردم» و «گوریل پشمالو» درباره فعالیت‌های خود در سال ۹۴ و کارگردانی اثری نمایشی در سال جاری گفت: برنامه‌ای برای کارگردانی تئاتر در سالجاری ندارم زیرا وقتی تئاتر به سمت خصوصی شدن می‌رود، سرگرمی جای تفکر را می‌گیرد. این در حالی  است که تئاتر جای تفکر و اندیشیدن است. من نمی‌توانم تئاتر سرگرم کننده اجرا کنم.

زنجانپور یادآور شد: باید ادارات و سازمان‌های دولتی از تئاتر حمایت کنند و این حمایت در سراسر جهان از تئاتر وجود دارد زیرا تئاتر سرگرمی که از طریق فروش گیشه هزینه‌های خود را تأمین می‌کند از تئاتر متفکر متفاوت است.

این بازیگر و کارگردان شناخته شده تئاتر معتقد است تئاتر تفکربرانگیز شاید تماشاگر کمی داشته باشد اما تأثیرگذاری روانی و تفکری آن مهم و ملاک است.

وی متذکر شد: اینکه در اجرای تئاتر صرفا به دنبال تماشاگر باشیم، روند درستی نیست زیرا معیار ارزشگذاری بر روی تئاتر به میزان مخاطب و تماشاگر آن نیست. داشتن مخاطب برای یک اثر تئاتری خوب است اما قصد از اجرای تئاتر نباید تنها فروش گیشه باشد.

زنجانپور که آخرین بار و در سال ۹۲ نمایش «باغ آلبالو» را در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برد، تأکید کرد: کار من اجرای تئاتر صرفا برای فروش گیشه نیست و تنها می‌توانم تئاتری را اجرا کنم که اهل تفکر و اندیشیدن باشد.


 

اخبار مرتبط:

یادداشت‌های مطبوعاتی محمود استادمحمد منتشر می‌شود.

اجرای اپرای «رودابه» در تهران

درخواست اهالی تئاتر از وزیر بهداشت

این سه نمایش را در تماشاخانه استاد انتظامی ببینید

«مترسک خودت باش» به کانون پرورش فکری می‌رود

گزارش تصویری نمایش «هندوانه» کارگردان: رحیم نوروزی

بهروز غریب‌پور: روی صحنه خبری از تک‌خوان زن نیست

خوانش «همه دزد ها دزد نیستند» در اداره تئاتر

مشکل حمید پورآذری برای پیدا کردن سوله

یک هنرمند جوان تئاتر درگذشت