اولین کارگاه هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» که ۲۷ آذرماه برگزار می‌شود به موضوع حقوق مستندسازان در قانون اساسی می‌پردازد.

چارسو پرس: به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، امسال و در هفدهمین دوره از جشنواره سینمای مستند ایران «سینماحقیقت» که از ۲۷ آذرماه در پردیس سینمایی چارسو آغاز به کار می‌کند، شاهد برگزاری کارگاه‌های بسیاری هستیم. یکی از این کارگاه‌ها که در روز افتتاحیه این رویداد به همت انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند، با مدیریت سید علیرضا حسینی عضو هیات رئیسه خانه سینما و با تدریس وحید آگاه استاد دانشگاه و وکیل دادگستری برگزار می‌شود، کارگاه «سینمای مستند در قاب حقوق ایران» است.


با سید علیرضا حسینی مدیر این کارگاه به گفت‌وگو نشستیم، او درباره موضوع کارگاه گفت: مستندسازان از آغاز کار یعنی شکل‌گیری ایده طرح و پژوهش، تا پیش‌تولید، مرحله تولید، پخش داخلی و بین‌المللی فیلم مستندی که می‌سازند نیازمند شناخت حقوق حرفه‌ای خود و رعایت حقوق سفارش‌دهنده، مخاطب، سوژه انسانی و هر موضوعی هستند که در مقابل دوربین آن‌ها قرار می‌گیرد.


او ادامه داد: اینکه آشنایی با این حقوق هنری در قانون اساسی ایران تا چه میزان مشخص شده است و چه محدودیت‌ها و فرصت‌هایی برای مستندسازان ایجاد می‌کند، بخشی از نکاتی است که وحید آگاه عضو هئیت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این کارگاه بیان خواهد کرد.


نایب رییس انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند در پایان درباره سرفصل‌های کارگاه آموزشی «سینمای مستند در قاب حقوق ایران» عنوان کرد: در این کارگاه بنا به نیاز تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینمای مستند، در ابتدا حدود حقوق هنری در قانون اساسی مطرح می‌شود سپس مجوزهایی که برای مستندسازی وجود دارد، و جرایمی که برای یک مستندساز قرار داده شده است، مطرح می‌شود و درنهایت بحث مالکیت فکری در سینمای مستند مورد مداقه قرار خواهد گرفت.


هفدهمین جشنواره بین‌المللی سینمای مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی‌مقدم از ۲۷ آذرماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود و تا ۲ دی‌ماه ادامه خواهد داشت.