خیرالله تقیانی پور با گله از تئاتر شهر که به نمایش «بوقلمون» از برگزیدگان جشنواره تئاتر فجر اجازه اجرا نمی‌دهد، از اینکه مدیریت تئاتر هنرمندان را مقابل هم قرار می دهد گلایه کرد.

 

سایت خبری تئاتر به نقل از مهر: خیرالله تقیانی‌پور نویسنده و کارگردان تئاتر درباره وضعیت اجرای نمایش «بوقلمون» که جزو آثار برگزیده جشنواره تئاتر فجر است گفت: متاسفانه مدیریت فعلی تئاتر شهر با دادن وعده هایی که عملی نمی شود، حاضر نیست به نمایش «بوقلمون» که جزو آثار برگزیده جشنواره تئاتر فجر است اجرای عمومی بدهد. متاسفانه تعمیرات تالار چهارسو را بهانه کرده اند و به من می گویند که این نمایش فعلا در اولویت اجرا قرار ندارد.

وی ادامه داد: چون در این دوره از فراخوان جشنواره تئاتر فجر تضمینی برای اجرای آثار داده نشده دوستان در مدیریت و شورای هنری تئاتر شهر شانه از زیر بار اجرای عمومی دادن به نمایش ما که در بخش های مختلف جشنواره جزو آثار برگزیده بوده است، شانه خالی می کنند. به این ترتیب هنرمندان را به جان هم می اندازند و آنها را با بی درایتی در مقابل هم قرار می دهند. به صورت غیر مستقیم به ما اعلام کردند که این نمایش در تئاتر شهر اجرا نخواهد شد.

این کارگردان نمایش های سنتی و ایرانی بیان کرد: برای آماده سازی این نمایش من شش ماه پژوهش انجام دادم و درباره درام قاجار تحقیق های مفصلی انجام دادم. اگر می دانستم، قرار نیست نمایشم به صحنه برود تمرکزم را روی کار دیگری می گذاشتم یا از کتابفروشی های جلو دانشگاه یک نمایشنامه خارجی می خریدم و در مدت زمان یک ماه آن را برای اجرا آماده می کردم. متاسفانه با وجودی که مدیران ما مدام اعلام می کنند که از نمایش های ایرانی و آیینی حمایت می کنند اما این اتفاق در عمل نمی افتد و خیلی راحت به ما می گویند که نمی توانید اجرا بروید.

کارگردان «طروپ طرب» متذکر شد: وقتی هنوز مدت ارسال آثار برای فراخوان تمام نشده پس چطور اجرای دو نمایش برای تالار چهارسو مشخص شده است. مدیریت تئاتر شهر پشت شورای هنری خودش را پنهان کرده و مشخص است که اجرا دادن به آثار جشنواره تئاتر فجر برایش اهمیت ندارد و متاسفانه یکی از دلایلی که سال به سال جشنواره تئاتر فجر افت می کند و دیگر هنرمندان رغبتی به حضور در آن ندارند این است که بعد از جشنواره فضایی برای اجرای آثار فراهم نیست.

تقیانی پور در پایان صحبت هایش بیان کرد: تا تکلیف اجرای «بوقلمون» مشخص نشود من نمایشی را به صحنه نخواهم برد البته گروه نمایشم در جشنواره آیینی و سنتی حضور خواهند داشت. این نمایش تنها قابلیت اجرا در تالار چهارسو را دارد و غیر از این تالار من نمی توانم «بوقلمون» را در سالن دیگری به صحنه ببرم. امیدوارم در نهایت امکان اجرای این نمایش فراهم شود تا زحمات یک گروه فعال تئاتری به هدر نرود.

در این نمایش علی سلیمانی، سیروس همتی، مه لقا باقری، جواد پورزند، وحید فر، سامان دارابی، مصطفی ساسانی، محمد هادی عطایی، حسین شفیعی، محمد شکری، مسیح سید مهدوی، مهدی پناهی و میلاد ابراهیمی ایفای نقش می‌کنند. داریوش پیرو طراحی صحنه و لباس نمایش را بر عهده دارد.

این اثر نمایشی در جشنواره تئاتر فجر موفق به دریافت جایزه بهترین نمایشنامه، بهترین کارگردانی، تقدیر بازیگر مرد، بهترین بازیگر زن، بهترین طراحی لباس از جشنواره سی وسوم تئاتر فجر شده است.

 

اخبار مرتبط:

«شوایک» تئاتر جدید حمیدرضا نعیمی

عمو قناد زنگ افتتاح نمایش ˝مترسک خودت باش˝ را نواخت

مقایسه نظام آموزشی تئاتر ایران و فرانسه در یک کتاب

وزیر ارشاد: پیگیر بازسازی تئاترشهر هستم

بازسازی تئاتر شهر به کجا رسید؟

کامنت در هفته اول اجرای خود چه تعداد تماشاگر داشت؟

آیا اپرای «سعدی» به سرنوشت علی مطهری دچار می‌شود؟

اکبر زنجانپور امسال تئاتر اجرا نمی کند

معرفی یک نمایشنامه‌نویس ایتالیایی به تئاتر ایران

كاميون كانون تئاتر کجاست؟

درخواست اهالی تئاتر از وزیر بهداشت