نخستین دوشنبه نیم‌بهای سینماها، بیش از ۷۸ هزار مخاطب داشت که این آمار، رشد ۵۲ درصدی مخاطب نسبت به دوشنبه‌های سه‌ماه پائیزی سینماها را نشان می‌دهد.

چارسو پرس: روز گذشته، طرح بلیت نیم‌بها در سینماهای سراسر کشور اجرایی شد و پیرو آن، قیمت بلیت، بسته به کیفیت سینما، از ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان متغیر بود.

در نخستین دوشنبه نیم‌بها، ۷۸ هزار و ۱۰۰ نفر در ۲ هزار و ۵۲۸ سانس به سینما رفتند و گیشه ۲ میلیارد و ۴۶۳ میلیون تومانی را رقم زدند.

این تعداد مخاطب، برای نخستین دوشنبه نیم‌بها، قابل‌قبول ارزیابی می‌شود. قطعا طیف گسترده‌ای از مخاطبان سینما، هنوز متوجه دوشنبه‌های نیم‌بها نشده‌اند و طبیعی است که زمان نیاز است تا این روز نزد سینمادوستان تثبیت شود.

طی دوشنبه هفته گذشته، ۵۶ هزار نفر به سینما رفتند که آمار روز گذشته، رشد حدودا ۴۰درصدی مخاطبان را نشان می‌دهد. همچنین با نگاهی به آمار سه‌ماه اخیر سینما متوجه می‌شویم که میزان مخاطبان روز گذشته، در قیاس با دوشنبه سه ماه اخیر، بیشتر بوده است.

 بررسی آمار دوشنبه‌های سه ماه اخیر متوجه می‌شویم که در دوشنبه‌های پائیزی، ۶۶۸ هزار نفر به سینما رفتند که میانگین آن، چیزی در حدود ۵۱ هزار و ۴۰۰ مخاطب می‌شود. براین اساس نخستین دوشنبه نیم‌بها، ۵۲ درصد بیشتر نسبت به میانگین دوشنبه‌های سه‌ماه اخیر، مخاطب داشته است که البته این آمار، یک آمار نسبی است که باید برای رسیدن به یک عدد ایستا و قابل‌اتکا، چند هفته دیگری را نیز منتظر ماند.

نکته قابل‌توجه عملکرد روز گذشته سینماها آن‌که، اضافه شدن دوشنبه‌ها به روزهای نیم‌بهای سینما، بیم آن را می‌برد که فروش سه‌شنبه‌ها را تضعیف کند اما با بررسی آمار بلیت‌های پیش‌فروش برای سه‌شنبه، این نگرانی، حداقل برای هفته نخست اجرایی شدن این طرح مرتفع شده چرا که سینماها تا به این ساعت برای سه‌شنبه، به‌اندازه هفته‌های قبل خود بلیت فروخته‌اند.

مقیاس سنجش بعدی قیمت‌گذاری شناور جدید، به دو روز انتهایی هفته مربوط می‌شود تا ببینیم مخاطب، چه واکنشی به بلیت‌های ۶۰ و ۸۰ هزار تومانی سانس‌های ۱۶ عصر به بعد پنجشنبه و جمعه از خود نشان می‌دهد.

شناورسازی قیمت بلیت، یکی از درست‌ترین تصمیم‌هایی بود که طی سالیان اخیر در حوزه اکران اتخاذ شد. طرحی که باید از سال‌ها پیش در سینمای ایران پیاده‌سازی می‌شد تا امروز به یک خرده‌فرهنگ سینمایی در میان همه طرف‌ها تبدیل شود. طرحی که ضمن نشانه گرفتن عدالت و نزدیک شدن بیشتر به استانداردهای الگو در اکران‌های جهانی، قرار است کمکی باشد برای هزینه‌های تولید سرسام‌آور، استهلاک بالای سینماها و البته هزینه مواد مصرفی تبلیغات و پخش.

بنابراین از هر منظر که به این طرح بنگریم، با اتفاق‌های خوبی مواجه می‌شویم. اتفاق‌های خوبی که اگر با افزایش مخاطب ماهانه سینماها همراه شود، حلاوت آن را برای فعالان حوزه سینما، بیشتر هم می‌کند.


منبع: ایرنا