جواد عاطفه گفت ترجمه نمایشنامه «طلبکاران» نوشته اگوست استریندبرگ با ترجمه او در لندن به چاپ رسیده و در سایت آمازون قابل دسترس است.

 

سایت خبری تئاتر: این مترجم درباره این نمایشنامه گفت: نمایشنامه «طلبکاران» یک نمایشنامه تراژدی-کمدی است و استریندبرگ در سال 1888 و زمانی که در دانمارک بوده آن را نوشته است. «طلبکاران» یکی از قوام‌یافته‌ترین آثار این نمایشنامه‌نویس است که به دلیل ابزار صحنه کم و داشتن تنها سه بازیگر، توانسته بیش‌ترین اجرا را در دنیا به خود اختصاص دهد. گفته شده ایبسن نمایشنامه «هدا گابلر» را در جواب این نمایشنامه نوشته است؛ دلیل آن هم دعوای همیشگی بین ایبسن و استریندبرگ و تفاوت دیدگاهی که همیشه بین این دو وجود داشت، بود.

او درباره این نمایشنامه توضیح داد: نمایشنامه «طلبکاران» در قرن بیستم بیش‌تر از زمانی که خود استریندبرگ زنده بود، مورد توجه قرار گرفت. در این نمایشنامه به نوعی استریندبرگ توانست برای اولین‌بار در تئاتر نگاه خودش را به هنر و تاریخ هنر در قالب دیالوگ افراد نمایش مطرح کند و با این روش نقد خود را به فضای هنری سوئد و اروپای آن زمان وارد سازد. از طرف دیگر در این نمایشنامه نگاه بدبینانه‌اش به مسئله خانواده و زنان مطرح می‌شود؛ نگاهی که در آن در جنگ همیشگی زن و مرد این مرد است که در نهایت قربانی می‌شود.

عاطفه درباره ترجمه این نمایشنامه اظهار کرد: این نمایشنامه اولین بار به درخواست یک گروه ایرانی مقیم پاریس ترجمه شد که سال 2011 توسط این گروه در پاریس اجرا شد. چاپ دوم این نمایشنامه به تازگی از سوی انتشارات H&S در لندن منتشر شده و بر روی سایت آمازون قرار گرفته و در آن‌جا قابل دسترس و خرید است. نمایشنامه 92 صفحه و قیمت آن نیز 11 دلار است.

او گفت: ترجمه این نمایشنامه در ادامه ترجمه دیگر آثار استریندبرگ است که پیش از این ترجمه کردام؛ نمایشنامه‌هایی از جمله نمایشنامه «پدر»، «سونات اشباح»، «پاریا»، «قوی‌تر» و «پلیکان». در نمایشگاه کتاب پیش رو نیز ترجمه نمایشنامه‌های «نمایش یک رویا» و «دوشیزه جولی» توسط انتشارات افراز منتشر و عرضه می‌شود.

عاطفه در پایان اظهار کرد: بنا دارم دیگر نمایشنامه‌های استریندبرگ را برای انتشار و عرضه در سایت آمازون قرار دهم. همچنین نمایشنامه «طلبکاران» را در ایران هم به چاپ برسانم.

 

اخبار مرتبط:

گزارش تصویری نمایش «کلاه گلف» کارگردان: محمدرضا مختاری آزادفرد

کوروش تهامی از «پرواز با ایکار» باز ماند

پری صابری به ایرانشهر می‌رود

گزارش تصویری رادیو نمایش «ژاک و اربابش» کارگردان : رضا عمرانی

موزیکال "نمکی و دیو الکی" در حوزه هنری به صحنه می‌رود

بررسی زمان‌بندی و کیفیت بازسازی تئاترشهر

پیام داود رشیدی بمناسبت هفتمین جشن اردیبهشت تئاتر ایران

پوستر اردیبهشت تئاتر ایران در خانه داود رشیدی رونمایی شد

«هامون‌بازها» پس از چهار سال اجرا می شود

برندگان جوایز تئاتر «اولیویر» معرفی شدند

خیرالله تقیانی‌پور: به منتخب جشنواره اجرا نمی‌دهند / هنرمندان را به جان هم نیندازید

مجوز اجرای اپرای «سعدی» در دست دفتر موسیقی است

خسرو شهراز به نمایش «خانه کاغذی» پیوست

تغییر در گروه تئاتر آو / ادامه همکاری با تئاتر لهستان

«سوفیای من!» در آلمان اجرا شد

فردوسی‌پور روی صحنه تئاتر