دومین جشنواره تئاتر دانشگاه تربیت مدرس ۱۶ تا ۱۹ دی ماه در پلاتو این دانشگاه برگزار می‌شود.

چارسو پرس: سمیرا سرچاهی، دبیر این جشنواره که خود دانشجوی تئاتر است در گفتگو با ایسنا با تشریح جزییات این رویداد هنری تاکید کرد: این جشنواره هرگز جایگزین جشنواره تئاتر دانشگاهی نیست و از وزارت علوم می‌خواهیم جشنواره ما را به ما بازگرداند.

او درباره برگزاری این جشنواره توضیح داد: اولین دوره جشنواره تئاتر دانشگاه تربیت مدرس نیمه اول امسال برگزار شد و حالا دومین دوره آن از روز شنبه ۱۶ دی ماه برگزار می‌شود و تا ۱۹ همین ماه ادامه دارد.

به گفته سرچاهی، در این جشنواره ۱۹ نمایش اجرا می‌شوند که مدت زمان اغلب آنها زیر ۳۰ دقیقه است.

این دانشجوی تئاتر درباره اهداف برگزاری این جشنواره گفت: جشنواره تئاتر دانشگاه تربیت مدرس ماحصل کلاس‌هایی است که زیر نظر استادان گوناگون داشته‌ایم. علاقه‌مند بودیم تا جشنواره خود را به صورت ترمیک برگزار کنیم ولی فعلا در حال آزمون و خطا هستیم. هدف‌مان این بود که بچه‌ها در فضایی دوستانه کارهای یکدیگر را ببینند و درباره آن گفتگو کنند. تلاش می‌کنیم با برگزاری این جشنواره، بستری برای شکل‌گیری حوزه گفتمان و نقد که در حال حاضر بسیار ضعیف است، فراهم کنیم تا جشنواره بار علمی بیشتری هم داشته باشد.

این دانشجو با اعلام اینکه این جشنواره به صورت غیررقابتی برگزار می‌شود، در این زمینه توضیح داد: رقابتی بودن، فضای دوستانه و علمی را تغییر می‌دهد. هدف ما این بود که دانشجویان آثار یکدیگر را ببینند و با هم گفتگوی علمی داشته باشند. بنابراین قصدمان ارزش‌گذاری نیست چراکه اصولا فضای دانشگاه، فضای آزمون و خطاست و جای ارزش‌گذاری‌های این چنینی نیست.

سرچاهی در پاسخ به اینکه آیا این جشنواره تلاشی است برای پر کردن جای خالی جشنواره تئاتر دانشگاهی؟ توضیح داد: یکی از اهداف ما زنده نگه داشتن بارقه‌های تئاتر دانشجویی است. در زمانه‌ای که جشنواره تئاتر دانشگاهی نداریم، تلاش کردیم با برگزاری این جشنواره، جرقه‌های تئاتر دانشجویی را زنده نگه داریم.

مطالبه ما بازگشت جشنواره تئاتر دانشگاهی است

او تاکید کرد: جشنواره ما هرگز قرار نیست جای جشنواره تئاتر دانشگاهی را پر کند، اصلا چنین هدفی نداریم بلکه برگزاری آن جشنواره مطالبه مهم ماست و از وزارت علوم می‌خواهیم جشنواره تئاتر دانشگاهی را به ما بازگرداند. بنابراین جشنواره ما در راستای جشنواره دانشگاهی است و نه جایگزین آن.

او بخش نقد را یکی از مهم‌ترین رویکردهای این جشنواره دانست و افزود: جلسات نقد نمایش‌ها با حضور استادان دانشگاه برگزار می‌شود و یک نشست تخصصی در زمینه تئاتر دانشگاهی هم خواهیم داشت.

سرچاهی که خود دانشجوی بازیگری تئاتر از دانشگاه تربیت مدرس است، درباره چشم‌انداز آینده تئاتر برای دانشجویان این رشته گفت: متاسفانه خصوصی شدن تئاتر، کار را برای دانشجویان بسیار سخت کرده است. دانش‌آموختگان تئاتر بدون حمایت و پشتوانه وارد فضای حرفه‌ای می‌شوند. به همین دلیل بسیاری از آنان ناچار هستند بدون تمرین و آماده‌سازی لازم، نمایش‌هایی را روی صحنه بیاورند و همین موضوع باعث افت کیفی کارها می‌شود. در این بین حتی تالار مولوی هم به دلیل تنگناهای مالی، ناچار است به اقتصاد خود فکر کند.

او اضافه کرد: بازار کار تئاتر برای دانشجویان به دلیل نبود حمایت و امکانات بسیار سخت است و کسانی که از بدنه تئاتر دانشگاهی وارد فضای کار می‌شوند، خیلی مورد استقبال قرار نمی‌گیرند و این نگاه متاسفانه در میان هنرمندان تئاتر هم وجود دارد. به همین دلیل تعدادی از فارغ‌التحصیلان تئاتر شغل دیگری انتخاب می‌کنند و برخی هم به فکر مهاجرت می‌افتند.

مطالبه ما بازگشت جشنواره تئاتر دانشگاهی است

او با ابراز تاسف از اینکه جریان غالب تئاتر ما از فضای آکادمیک دور است، اضافه کرد: تنگناهای اقتصادی سایه بدی بر سر تئاتر ما انداخته و آسیب‌های این مساله در بلندمدت مشخص می‌شود.   

این دانشجو درباره اینکه ایا در دانشگاه امکان اجرای عمومی برای دانشجویان وجود ندارد؟ تصریح کرد: دانشگاه ما فقط یک پلاتو دارد و به جز ان امکان بلیت‌فروشی هم نداریم. شرایط به گونه‌ای نیست که دانشجویان بتوانند کارهای خود را به اجرای عمومی بگذارند. بنابراین به ناچار باید وارد فضای تئاتر حرفه‌ای بشوند که همانطور که گفتم، دشواری‌های بسیاری دارد.

سمیرا سرچاهی در پایان سخنانش بار دیگر تاکید کرد: ما هنوز به بازگشت جشنواره تئاتر دانشگاهی امیدواریم و با برگزاری جشنواره‌های داخلی تلاش می‌کنیم نبض تئاتر دانشگاهی را زنده نگه داریم.

///.


منبع: خبرگزاری ایسنا