مریم اسمی‌خانی که این روزها فیلم کوتاهش «وضعیت اورژانسی» اکران آنلاین شده، معتقد است: فیلمسازان با اکران فیلم‌های کوتاه می‌توانند در مواجهه با مخاطب باتجربه‌تر شوند.

چارسو پرس: مریم اسمی‌خانی کارگردان فیلم کوتاه «وضعیت اورژانسی» که به تازگی به صورت آنلاین اکران شده است اظهار کرد: معمولاً تا امروز فیلم کوتاه همواره برای کسب درآمد به حضور در فستیوال‌ها و کسب جوایز متکی بوده و اگر نمایشی هم به صورت وی او دی داشته درآمد بسیار اندکی برای فیلمساز حاصل شده و امروز اکران آنلاین فیلم‌های کوتاه می‌تواند گزینه دیگری برای حرفه‌ای‌تر شدن سینمای کوتاه باشد.

او خاطرنشان کرد: آشنا شدن مخاطب عام با فیلم کوتاه می‌تواند به گستردگی مخاطب فیلم کوتاه منجر شود و این بسیار ارزشمند است. در تجربه اکران «وضعیت اورژانسی» با موارد جالبی مواجه شدم که به عنوان مثال می‌توانم به پیام‌های خصوصی که برایم ارسال می‌شود و نظرات مخاطبان در پلتفرم فیلم‌نت اشاره کنم. بسیاری از مخاطبان از اینکه فیلمی ۱۵ دقیقه‌ است تعجب کرده بودند و حتی برخی بدون توجه به اینکه فیلم کوتاه است، آن را برای دیدن انتخاب کرده و انتظار پایان یافتنش در آن زمان کوتاه را نداشتند. این نشان می‌دهد برای برقراری ارتباط مخاطب عام با سینمای کوتاه نیاز به زمان داریم.

وی در ادامه اظهاراتش گفت: علاوه بر درآمدزایی و ایجاد ارتباط بین مخاطب عام و سینمای کوتاه، اکران این آثار می‌تواند برای فیلمسازان نیز تجربه ارزشمندی باشد. در سینمای ایران معمولاً فیلمسازان با اولین فیلم بلند سینمایی‌شان شاهد بازخورد مخاطبان عام بودند و در فیلم بعدی می‌توانستند از تجربه‌ این بازخوردها و شناخت مخاطب استفاده کنند. حالا با اکران فیلم کوتاه، فیلمساز تجربه‌ مواجهه با مخاطب عام را در سینمای کوتاه کسب خواهد کرد.

این کارگردان درباره حضور بازیگران مطرح در فیلم‌های کوتاه گفت: شاید بتوان گفت که امروز ۴۰ درصد فیلم‌های کوتاه با بازیگران مطرح و حرفه‌ای ساخته می‌شوند چراکه بازیگران هم به دلیل بازتر بودن فضای این سینما و همچنین جسورتر بودن فیلمسازان فیلم کوتاه به دلیل نداشتن دغدغه بازگشت سرمایه، تمایل دارند که در این فیلم‌ها ایفای نقش کنند و این اتفاق بسیار خوبی است و جالب است که من در نظرات مخاطبان شاهد بودم که برخی از کاربران که مخاطب فیلم کوتاه نبودند تماشای این فیلم را برای حضور سعید چنگیزیان انتخاب کرده‌ بودند. نکته دیگر این است که ما بازیگران خوب دیگری هم داریم که معمولاً از اهالی تئاتر هستند و سال‌هاست در فیلم کوتاه بازی می‌کنند و دیده نشده‌اند و با بیشتر شدن مخاطبان این سینما امکان دیده شدن این بازیگران هم فراهم می‌شود. 

وی درباره اهمیت مخاطب‌پسند بودن فیلم‌هایی که به صورت آنلاین اکران می‌شوند، گفت: به نظر من پلتفرم‌هایی که فیلم کوتاه اکران می‌کنند باید به این نکته توجه داشته باشند که فیلم‌های انتخاب شده مخاطب‌پسند باشند و با مخاطب عام ارتباط برقرار کنند. فیلم‌های کوتاه بسیاری هستند که در فستیوال‌های مهم جوایز بسیاری کسب کرده‌اند اما ممکن است برای نمایش در پلتفرمی مثل فیلم‌نت مناسب نباشند. در واقع بعضی از فیلم‌های کوتاه با این رویکرد ساخته می‌شوند که بتوانند در جشنواره‌ها موفق باشند اما فیلم‌هایی هم هستند که به سینمای بدنه نزدیک هستند، ساختار فیلمنامه‌شان نزدیک به ساختار سه‌پرده‌ای است و بازیگران مطرحی در این فیلم‌ها حضور دارند. به نظر من شوراهایی که آثار کوتاه را برای اکران آنلاین در پلتفرم‌ها انتخاب می‌کنند باید به این نکات توجه داشته باشند.

این کارگردان در ادامه گفت: فیلم‌های کوتاهی که بتوانند با مخاطبان عام ارتباط برقرار کنند باید از لحاظ ساختاری به سینمای بلند نزدیک باشند. بسیاری از فیلمسازان بر این عقیده‌اند که جهان سینمای کوتاه تفاوت بسیاری با سینمای بلند دارد و وقتی شما وارد این قالب می‌شوید اجازه دارید مبهم باشید، لازم نیست به مخاطب توضیحاتی ارائه دهید و می‌توانید در همه زمینه‌ها تجربه‌گرا باشید که شاید همه‌ این فیلم‌ها نتوانند نظر مخاطب عام را به خود جلب کنند. «وضعیت اورژانسی» اثری است که فیلمنامه‌اش نقطه عطف یک و دو، نقطه‌ اوج، حادثه میانی و پایان بسته دارد و کاملاً از ساختار سه پرده‌ای تبعیت می‌کند. 
وی افزود: به دلیل تجربه‌گرا بودن بسیاری از فیلم‌های کوتاه برای برقراری ارتباط مناسب بین مخاطبان عام و این سینما همانطور که گفتم لازم است که در انتخاب آثار توجه شود.

اسمی‌خانی درباره تأثیر اکران آنلاین فیلم‌های کوتاه بر این سینما گفت: وقتی از آدم‌ها می‌پرسید که با چه فیلمی عاشق سینما شدید همگی یک فیلم بلند را مثال می‌زنند و این نشان می‌دهد که همه آدم‌ها اولین مواجهه‌شان با سینما با یک فیلم بلند سینمایی بوده است  اما وقتی می‌خواهند خودشان فیلمساز شوند باید از سینمای کوتاه شروع کنند.
وی در پایان اظهار کرد: چند سال قبل وقتی گفته می‌شد که فیلمسازان فیلم کوتاه این سینما را پله‌ای برای سینمای بلند می‌دانند بسیاری از فیلمسازان اعتراض می‌کردند که سینمای کوتاه جایگاه خودش را دارد و نباید این نگاه را داشته باشیم و به خاطر همین دیدگاه بود که فیلمسازان بسیاری ظهور کردند که در سینمای کوتاه بسیار موفق بودند و در سینمای بلند نمی‌توانستند آن موفقیت را تکرار کنند. اما امروز مدیریت‌ها تغییر کرده و این دیدگاه عوض شده و ارگان‌های حامی تولید فیلم کوتاه مثل انجمن سینمای جوان به این نتیجه رسیده‌اند که اتفاقاً بسیاری از فیلمسازان فعال در فیلم کوتاه سعی دارند از این طریق به سینمای بلند راه پیدا کنند و به همین دلیل به آموزش فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی حرفه‌ای توجه ویژه‌ای می‌شود. اگر ارتباط مخاطب عام با فیلم کوتاه بیشتر شود زمانیکه بخواهید فیلم کوتاه بسازید قطعاً توجه بیشتری به مخاطب دارد و این می‌تواند تمرینی برای فیلمسازان باشد تا در ورود به سینمای بلند با تجربه‌تر عمل کنند. از طرفی فیلمسازان امیدوار می‌شوند که اگر اثرشان جشنواره پسند نباشد و در فستیوال‌های جهانی اقبالی نداشته باشد ولی مخاطب پسند باشد بستری برای نمایش فیلم شان وجود دارد و پلتفرم‌ها اثرشان را نمایش می‌دهند.

///.


منبع: خبرگزاری ایسنا