نشست رسانه‌ای بیست و دومین جشنواره‌ی سراسری تئاتر سوره‌ی ماه امروز- دوشنبه، 15مهرماه 92- در حوزه هنری برگزار شد.

پایگاه خبری تئاتر: در ابتدای این نشست دکتر رحمت امینی؛ دبیر علمی و هنری جشنواره و رییس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری؛ گفت: اجراهای صحنه‌ای جشنواره‌ی بیست و دوم تئاتر سوره‌‌ی ماه در بخش‌‌های رقابتی "فعالان تئاتر" و "استعدادهای جوان" و نیز بخش خارج از مسابقه  از 22 تا 29 مهرماه در تالارهای اندیشه و سوره و تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه تمام تلاش بر این بوده تا آثار به مراتب با کیفیت‌‌تری نسبت به دوره‌ی گذشته در جشنواره به صحنه بروند اظهار داشت: امسال در انتخاب آثار سخت‌گیری بیشتری اعمال شد تا رضایت تماشاگران و مخاطبان آثار جشنواره سوره‌ی ماه بیش از پیش حاصل شود.

امینی با اشاره به فراخوان و شیوه‌نامه‌ی جشنواره توضیح داد: جشنواره‌ی تئاتر سوره‌ی ماه اساسا برای آثار فعالان تئاتری ست که با مراکز حوزه هنری همکاری دارند. به عبارتی از سال گذشته جشنواره‌ی تئاتر سوره‌ی ماه، فراخوان عمومی نداشته است و این فراخوان به صورت داخلی منتشر شده است. به عبارتی دیگر با توجه شعار تولید محوری جشنواره، آثاری می‌توانند به جشنواره راه پیدا کنند که حاصل تولید مراکز حوزه هنری باشند.

وی تعداد ارسال شده از مراکز استانی به دبیرخانه‌ی جشنواره را در مجموع 187 متن ذکر کرد و خاطرنشان ساخت: در تهران از فعالان تئاتر که متقاضی حضور در جشنواره بودند، روزمه دریافت کردیم و بعد از بررسی متون و بازبینی آثار، قرار بر این شد تا آثاری هم که به جشنواره راه پیدا نکردند، با شرط ارتقاء کیفیت،‌ در حوزه هنری اجرای عموم داشته باشند.

این استاد دانشگاه در توضیح بخش "استعدادهای جوان" جشنواره گفت: امسال به طور آزمایشی بخش "استعدادهای جوان" را در تهران محک زدیم. در این بخش، جوانان زیر سی‌سال که در رزومه‌ی خود، کار حرفه‌ای نداشتند، هم‌گروه شدند تا به نوعی کار حرفه‌ای خود را از جشنواره‌ی تئاتر سوره‌ی ماه آغاز کنند. در این بخش 88 متن به دبیر خانه واصل شد که در نهایت 8 اثر به این بخش از جشنواره راه یافت. همچنین 5 نمایش نیز در بخش "فعالان تئاتر" و 8 اثر نیز در استان‌ها در بخش مسابقه‌ی جشنواره با هم به رقابت خواهند پرداخت و همچنین 3 نمایش نیز در بخش خارج از رقابت، در جشنواره به صحنه می‌روند.

دبیر جشنواره‌ی تئاتر سوره‌ی ماه، به برگزاری همایش‌‌های منطقه‌ای برای انتخاب آثار گروه‌های استانی اشاره کرد و گفت: مراکز استانی حوزه هنری را به 5 گروه منطقه‌ای تفکیک کرده‌ایم که از این تعداد آثار 4 منطقه به صورت حضوری بازبینی شد و آثار یک منطقه نیز در تهران مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در همایش‌های منطقه‌ای، آثار استان‌های همجوار برای بازبینی متمرکز در یک استان طی سه تا چهار روز به صحنه رفتند و در کنار این اجراها، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های علمی نیز برگزار شد.

امینی به برنامه‌های جنبی جشنواره‌ی بیست و دوم تئاتر سوره‌ی ماه نیز اشاره کرد و گفت: در کنار اجراهای صحنه‌ای دو مجموعه برنامه‌ی علمی-آموزشی را خواهیم داشت که صبح‌ها برگزار خواهد شد. یکی از این برنامه، برپایی کارگاه‌های علمی-آموزشی است که با عناوینی چون "تربیت حس"، "تنفس و صدا" و "کارگردانی و بازیگری" از ساعت نه صبح در روزهای جشنواره برگزار می‌شود و برنامه‌ی دوم برگزاری کارگاه‌های نقد و بررسی آثار جشنواره با رویکرد موضوعی است. در این برنامه ساعت 11 صبح میزبان مخاطبان خواهیم بود.

وی همچنین اعلام کرد که امسال نیز همچون سال گذشته نمایش برتر جشنواره سوره‌ی ماه برای حضور در جشنواره‌ی تئاتر فجر به دبیرخانه‌ی این رویداد، معرفی خواهد شد.

در ادامه‌ی این نشست، علی قربانی؛ دبیر اجرایی جشنواره و نیز مدیر مرکز جشنواره‌ها و محافل حوزه هنری؛ اظهار داشت: با پایان جشنواره‌ی تئاتر سوره‌ی ماه در سال گذشته، با برگزاری نشست‌های آسیب‌شناسی با حضور کارشناسان مرکز و مسئولین دفاتر تئاتر مراکز استانی درباره‌ی رویکرد جدید جشنواره، از آراء و نظرات این عزیزان برای تدوین فراخوان و آیین‌نامه‌ی برگزاری جشنواره‌ی بیست و دوم استفاده شد.

وی افزود: آیین‌نامه‌ی جشنواره در دی‌ماه سال گذشته منتشر شد و این حُسن را داشت تا گروه‌های متقاضی فرصت بیشتری برای نگارش متون خود داشته باشند که بعد از ارسال متون تکمیل شده، 54 متن نمایشی در استان‌ها به مرحله‌ی تولید رسیدند که از این میان 36 اثر برای حضور در همایش‌های منطقه‌ای جشنواره معرفی شدند.

قربانی رقابت در همایش‌های منطقه‌ای را بدون سهمیه‌بندی خاصی عنوان کرد و ادامه داد: تاکید ما بر کیفیت‌گرایی باعث شد تا سهمیه‌ای برای منطقه‌‌ها قائل نشویم تا آثاری که واقعا واجد کیفیت لازم هستند بدون توجه به تقسیم‌بندی جغرافیایی به جشنواره سراسری راه یابند.

وی بودجه برگزاری کل جشنواره سراسری بیست و دوم تئاتر سوره‌ی ماه را 300میلیون تومان اعلام کرد و گفت: از این میزان،‌ مبلغ 80میلیون تومان بابت کمک هزینه‌های اجرا برای گروه‌ها اختصاص یافته  و 50 میلیون تومان نیز جمع مبلغ جوایز خواهد بود.

در بخش پایانی این نشست دکتر رحمت امینی در پاسخ به سوال خبرنگار صحنه مبنی بر حذف بخش خیابانی از جشنواره‌ بیست و دوم  تئاتر سوره ماه گفت: اوضاع تئاتر خیابانی در حال حاضر مناسب نیست و معتقدیم تئاتر خیابانی باید شأن خود را بازیابد. قبل از اختصاص بخشی به این گونه‌ی تئاتری در جشنواره باید تمهیدات لازم را نیز برای تولید آثار مناسب، فراهم کنیم. ضمن اینکه قصد داریم در ذیل برنامه‌های دفتر تئاتر کاربردی حوزه هنری، تئاتر خیابانی را به عنوان یکی از زیر شاخه‌های از تئاتر کاربردی حمایت کنیم.

وی در پایان به حضور استاد عزت‌اله انتظامی در هیات‌داوری جشنواره اشاره کرد و گفت: استاد انتظامی یکی از نشانه‌های مهم جشنواره‌ی تئاتر سوره‌ی ماه است که سال‌‌های به عنوان داور در جشنواره حضور داشته‌اند. با توجه به کسالتی که ایشان دارند و نیز تمایل خود ایشان، این بزرگوار انشاله در گروه داوری حضور خواهند داشت ولی اگر کسالت ایشان امکان همراهی ایشان را با گروه داوری را ندهد از حضور ایشان به عنوان رییس هیات داوری استفاده خواهیم کرد.

خاطرنشان می‌شود بیست و دومین جشنواره‌ی سراسری تئاتر سوره‌ی ماه از 22 تا 29 مهرماه در حوزه هنری برگزار خواهد شد.