از زمان ظهور سرویس‌های استریم، نتفلیکس همواره یکی از محبوب‌ترین‌ و موفق‌ترین‌ها بوده است؛ بیشتر به این دلیل که آن‌ها بودجه‌ی عظیمی را به تولید انیمیشن، فیلم و سریال‌های اورجینال اختصاص داده‌اند و آثار درخشان انحصاری تولید کرده‌اند که بی‌تردید ارزش تماشا دارند. از «درون کهکشانی» تا «پینوکیو»، ۱۲ انیمیشن برگزیده‌ی این مطلب به دلیل کیفیت بالایی که دارند، از دیگر محصولات نتفلیکس فاصله گرفته‌اند و باید به آن‌ها نگاه ویژه‌ای داشت.

چارسو پرس: از زمان ظهور سرویس‌های استریم، نتفلیکس همواره یکی از محبوب‌ترین‌ و موفق‌ترین‌ها بوده است؛ بیشتر به این دلیل که آن‌ها بودجه‌ی عظیمی را به تولید انیمیشن، فیلم و سریال‌های اورجینال اختصاص داده‌اند و آثار درخشان انحصاری تولید کرده‌اند که بی‌تردید ارزش تماشا دارند. از «درون کهکشانی» تا «پینوکیو»، ۱۲ انیمیشن برگزیده‌ی این مقاله به دلیل کیفیت بالایی که دارند، از دیگر محصولات نتفلیکس فاصله گرفته‌اند و باید به آن‌ها نگاه ویژه‌ای داشت.

۱۲- درون کهکشانی (Entergalactic)

معرفی ۱۲ انیمیشن برتر نتفلیکس

  • سال انتشار: ۲۰۲۲
  • کارگردان: اسکات مسکادی، کنیا بریس
  • صداپیشگان: اسکات مسکادی، جسیکا ویلیامز، لورا هری‌یر، ونسا هاجنز، کیث دیوید، تیموتی شالامی
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۴ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۶ از ۱۰۰

کسی انتظار نداشت که «درون کهکشانی» به اثر ویژه‌ای تبدیل شود؛ خواننده‌ی موسیقی رپ، اسکات مسکادی -که با نام مستعار کید کادی فعالیت می‌کند- این انیمیشن نتفلیکس را به عنوان ضمیمه‌ی آلبوم موسیقی جدید خود تولید کرد و اگرچه سبک بصری آن آشنا است و به آثاری همچون «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» (۲۰۱۹) شباهت دارد اما هر کسی را راضی می‌کند، خصوصا اگر از طرفداران انیمیشن‌های بزرگسالانه هستید.

«درون کهکشانی» پیش از هر چیزی، درباره‌ی عشق است و عشق مورد نظر خود را آغشته به رنگ بنفش، حرکات جذاب دوربین و موسیقی‌های جذاب کید کادی عرضه می‌کند. قصه پیرامون جباری (اسکات مسکادی) اتفاق می‌افتد، هنرمند جوان موفقی که اخیرا به خانه‌ی تازه‌ای نقل‌مکان کرده است و آنجا با دختر همسایه، عکاسی به نام مِدو (جسیکا ویلیامز) ملاقات می‌کند و عاشق او می‌شود. ورود عشق به زندگی آشفته‌ی جباری، با چالش‌های تازه‌ای برای او همراه است.

۱۱- خانه (The House)

معرفی ۱۲ انیمیشن برتر نتفلیکس

  • سال انتشار: ۲۰۲۲
  • کارگردان: اما دو سواف، مارک جیمز روئلز، نیکی وان بار، پالوما بائسا
  • صداپیشگان: میا گاث، هلنا بونهام کارتر، متیو گود، میراندا ریچاردسون، کلاودی بلکلی، مارک هیپ
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۸ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۷ از ۱۰۰

نتفلیکس همواره علاقه‌ی زیادی به تولید آثار آنتولوژی داشته است و نقطه‌ی اوج آن‌ها را باید انیمیشن «عشق، مرگ و ربات‌ها» بدانیم که اگر سریال نبود، در این فهرست قرار می‌گرفت. «خانه» یک انیمیشن استاپ‌موشن مهجور است که ابتدا قرار بود در قالب یک مینی سریال ساخته شود اما در نهایت به یک فیلم آنتولوژی تبدیل شد و شامل سه قصه‌ی مختلف می‌شود. داستان اول ما را به قرن نوزدهم می‌برد و پیرامون خانواده‌ی فقیری اتفاق می‌افتد که گویی خوش‌شانسی آورده‌اند. ریموند (پدر خانواده) پس از ملاقات با یک معمار مرموز، از سوی او دعوت می‌شود تا به یک خانه‌ی اشرافی نقل‌مکان کند و آنجا اتفاقات عجیبی برای اعضای خانواده رخ می‌دهد.

در دومین داستان، به زمان حال قدم می‌گذاریم و با یک موشِ انسان‌نما -که نامی ندارد- همراه می‌شویم که در حوزه‌ی ساخت‌وساز فعالیت دارد و در حال تعمیر همان خانه‌ی اشرافی قدیمی است. او که برای پایین آوردن هزینه‌ها، به تنهایی خانه را تعمیر می‌کند، درگیر اتفاقات ناخواسته‌ای می‌شود. و در اپیزود پایانی، به آینده می‌رویم، جایی که حالا گربه‌های شبه‌انسانی در جهان زندگی می‌کنند و یک سیل بزرگ همه‌چیز را به آشوب کشانده است. خانه‌ی اشرافی همچنان پابرجا است اما سیل به آن آسیب زده و گربه‌ای به نام رُزا امیدوار است که بتواند آن را تعمیر کند. فیلم شباهت‌های زیادی به قصه‌های وهم‌انگیز ادگار آلن پو دارد و همانند «درون کهکشانی» مخاطب هدف آن بزرگسالان است.

۱۰- اژدهای آرزو (Wish Dragon)

معرفی ۱۲ انیمیشن برتر نتفلیکس

  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • کارگردان: کریس اپلهانس
  • صداپیشگان: جیمی وانگ، کنستانس وو، جان چو، ناتاشا لیو بوردیزو، جیمی او یانگ، رونی چنگ، جکی چان
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۶۸ از ۱۰۰

دین سانگ (جیمی وانگ) دوران کودکی خوبی را در کنار دوستش لینا وانگ (کنستانس وو) سپری کرد تا اینکه خانواده‌ی دخترک به محله‌ی دیگر نقل‌مکان کردند و آن‌ها از یکدیگر دور شدند. سال‌ها بعد، دین به یک قوری چای می‌رسد که درون آن یک اژدها به نام لانگ (جان چو) زندگی می‌کند و این اژدها همانند غول چراغ جادو، می‌تواند آرزوها را برآورده کند. دین از فرصت استفاده می‌کند تا بار دیگر با لینا ملاقات کند و در همین حین، با آدم‌هایی روبه‌رو می‌شود که می‌خواهند این قوری چای را به سرقت ببرند و صاحب اژدها شوند.

انیمیشن «اژدهای آرزو» آن‌طور که باید دیده نشد اما از آثار خوب نتفلیکس است و اگرچه شما را به یاد «علاءالدین» می‌اندازد، در آن خلاقیت‌هایی هم به چشم می‌خورد و به مسیر متفاوتی می‌رود. برگ برنده‌ی «اژدهای آرزو»، رابطه‌ی جذاب دین و لانگ است، زیرا یکی خوش‌بین و دیگری بدبین است. لانگ آن‌قدر اژدهای آرزو بوده و با آدم‌های مختلف ملاقات کرده است که دیگر امیدی به بشریت ندارد اما دین به او ثابت می‌کند که هنوز می‌توان به انسان‌ها امیدوار بود.

۹- نیمونا (Nimona)

معرفی ۱۲ انیمیشن برتر نتفلیکس

  • سال انتشار: ۲۰۲۳
  • کارگردان: نیک برونو، تروی کوان
  • صداپیشگان: کلویی گریس مورتس، ریز احمد، یوجین لی یانگ، فرانسیس کانروی، لورین توسان، بک بنت، ایندیا مور
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۶ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۵ از ۱۰۰

«نیمونا» ما را به دنیای متفاوتی می‌برد که در آن، شوالیه‌هایی قدرتمند برای هزار سال از مردم محافظت کرده‌اند. بالیستر بولد‌هارت (ریز احمد) اولین آدم عادی‌ای است که قرار است به شوالیه تبدیل شود اما در جریان مراسم، شمشیر او ناگهان فعال می‌شود و ملکه را به قتل می‌رساند. بالیستر برای فرار از مجازات، می‌گریزد و در این مسیر با نیمونا (کلویی گریس مورتس) ملاقات می‌کند، یک دگرپیکر که قابلیت تغییر شکل دارد. آن‌ها متحد می‌شوند تا راهی برای اثبات بی‌گناهی بالیستر پیدا کنند.

«نیمونا» درباره‌ی اتحاد مردم و مبارزه‌ی آن‌ها با یک نظام حکومتی ناعادلانه است و ساختار علمی-تخیلی متفاوتی دارد زیرا مدرنیسم را با قرون‌وسطا تلفیق کرده است. این انیمیشن در اصل محصول بلو اسکای استودیو بود که شرکت دیزنی پس از خریداری استودیوی فاکس، آن را تعطیل کرد؛ خوشبختانه آناپورنا پیکچرز این پروژه را در اختیار گرفت، احیا کرد و آن‌ را در نهایت به نتفلیکس فروخت.

۸- وندل و وایلد (Wendell & Wild)

معرفی ۱۲ انیمیشن برتر نتفلیکس

  • سال انتشار: ۲۰۲۲
  • کارگردان: هنری سیلیک
  • صداپیشگان: کیگان-مایکل کی، جردن پیل، لیریک راس، آنجلا باست، جیمز هنگ، تامارا اسمارت
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۴ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۰ از ۱۰۰

اگر با ساخته‌های هنری سیلیک -مانند «کورالاین» و «کابوس قبل از کریسمس»- آشنایی دارید، احتمالا می‌توانید حدس بزنید در «وندل و وایلد» چه چیزی انتظار شما را می‌کشد، انیمیشنی که ظاهر بزرگسالانه‌ای دارد اما قصه‌اش پیرامون نوجوانی و بلوغ است. کت (لیریک راس) دختر نوجوان سیاه‌پوستی است که والدینش را در یک تصادف از دست می‌دهد و خود را مقصر این حادثه‌ی تراژیک می‌داند. چند سال بعد، دخترک به یک نوجوان عاشقِ موسیقی راک تبدیل شده است که به زادگاهش بازمی‌گردد تا به مدرسه‌ی دخترانه‌ی شهر برود. او آنجا با دو موجود شیطانی به نام وندل (کیگان-مایکل کی) و وایلد (جردن پیل) ملاقات می‌کند و آگاه می‌شود با دنیای زیرین ارتباط فراطبیعی دارد.

هنری سیلیک انیمیشن‌های متعددی در کارنامه دارد اما آثار او را به‌راحتی نمی‌توان از یاد برد و «وندل و وایلد» هم از این قاعده مستثنی نیست. برخی از منتقدان به این نکته اشاره کرده‌اند که این انیمیشن در قالب سریال تلویزیونی بهتر جواب می‌داد، با این حال، سیلیک در مجموع توانسته‌ است فیلم سرگرم‌کننده‌ای خلق کند و «وندل و وایلد» پایان‌بندی قابل‌قبولی هم دارد. اگر از طرفداران «کابوس قبل از کریسمس» هستید، این انیمیشن نتفلیکس خواسته‌های شما را تا حد زیادی برآورده می‌کند.

۷- لئو (Leo)

معرفی ۱۲ انیمیشن برتر نتفلیکس

  • سال انتشار: ۲۰۲۳
  • کارگردان: رابرت اسمایگل، رابرت ماریانتی
  • صداپیشگان: آدام سندلر، بیل بر، سسیلی استرانگ، جیسن الکساندر، راب اشنایدر، آلیسون استرانگ، جو کوی
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۱ از ۱۰۰

لئو (آدام سندلر) یک سوسمار پیر است که در کلاس پنجم مدرسه‌ی فورت مایرز زندگی می‌کند. او یک روز از والدین می‌شنود که سوسمارها ۷۵ سال بیشتر عمر نمی‌کنند. لئو که ۷۴ ساله است، متوجه می‌شود که فاصله‌ی زیادی تا پایان زندگی‌ ندارد اما دنیا را ندیده و آرزوهایش را دنبال نکرده است. هنگامی که معلم مدرسه عوض می‌شود و معلم جدید به بچه‌ها اجازه می‌دهد تا لئو را آخرهفته‌ها به خانه ببرند، مسیر زندگی او تغییر پیدا می‌کند.

«لئو» انیمیشن دوست‌داشتنی و دلنشینی است که به مضمون «بزرگ شدن» می‌پردازد. هر کدام از کودکان، با چالش‌هایی روبه‌رو هستند که باید از آن‌ها عبور کنند و ما این چالش‌ها را درک می‌کنیم زیرا تجربه‌های مشابهی داشته‌ایم. «لئو» همچنین به این مسئله اشاره می‌کند که گذر عمر تا چه اندازه برای بزرگسالان سخت است و همچنین برداشتی انسانی از معلم‌ها ارائه می‌دهد. تنها نکته‌ی منفی انیمیشن «لئو» موسیقی‌های آن است که چندان خاطره‌انگیز نیستند اما در هر صورت، از آثار خوب نتفلیکس به حساب می‌آید.

۶- اژدهای پدرم (My Father’s Dragon)

معرفی ۱۲ انیمیشن برتر نتفلیکس

  • سال انتشار: ۲۰۲۲
  • کارگردان: نورا توومی
  • صداپیشگان: جیکوب ترمبلی، گاتن ماتارازو، ووپی گلدبرگ، ایان مک‌شین، گلشیفته فراهانی، دایان ویست، آدام برودی
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۵ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۷ از ۱۰۰

اِلمر (جیکوب ترمبلی) و مادرش دِلا (گلشیفته فراهانی) مجبور شده‌اند که فروشگاه کوچک خود را تعطیل کنند و حالا به شهر نِوِرگرین نقل‌مکان کرده‌اند، جایی که برای درآمدزایی و گذران زندگی با مشکل روبه‌رو هستند. هنگامی که مادر تحت‌ فشار به المر می‌گوید که رویاهای آن‌ها دست‌یافتنی نیست، او فرار می‌کند و به یک گربه‌ی سخن‌گو می‌رسد که به او درباره‌ی اژدهایی می‌گوید که در جزیره‌ای آن نزدیکی‌ها زندگی می‌کند. المر امیدوار است که از طریق این اژدها بتواند مقداری پول به‌دست بیاورد تا مادرش فروشگاه تازه‌ای باز کند.

«اژدهای پدرم» انیمیشن خلاقانه‌ای است که به سازگار شدن با یک زندگی تازه و رویارویی با ترس‌ها می‌پردازد. اکثر شخصیت‌ها تحت‌تاثیر ترس قرار دارند؛ در جهان واقعی، این ترس‌ها به کودکان هم منتقل می‌شود و بر روحیه‌ی آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد و این انیمیشن می‌خواهد بگوید که چرا باید با این ترس‌ها مبارزه کرد. ‌«اژدهای پدرم» که بر اساس رمان کودکانه‌ای به همین نام ساخته شده است، نقدهای مثبتی هم دریافت کرد.

۵- روی ماه (Over the Moon)

معرفی ۱۲ انیمیشن برتر نتفلیکس

  • سال انتشار: ۲۰۲۰
  • کارگردان: گلن کین
  • صداپیشگان: کتی انگ، فیلیپا سو، کن جیونگ، جان چو، مارگارت چو، ساندرا اوه، کنراد ریکامورا، کیمیکو گلن
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۳ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۲ از ۱۰۰

فی فی (کتی انگ) دختر نوجوانی است که به الهه‌ی ماه باور دارد زیرا وقتی که کودک بود، مادر فقیدش درباره‌ی آن داستان‌سرایی می‌کرد. او پس از اینکه آگاه می‌شود پدرش قصد ازدواج دوباره‌ دارد، تصمیم می‌گیرد یک سفینه‌ی فضایی بسازد و این الهه‌ی افسانه‌ای را پیدا کند. هدف او این است که ثابت کند ایزد ماه واقعی است و به پدرش هم ثابت کند که عشق واقعی چیست. او در نهایت با ایزد ماه ملاقات می‌کند اما او حاضر نیست به فی فی کمک کند، مگر اینکه هدیه‌ای را به دست معشوقه‌اش برساند.

«روی ماه» اولین ساخته‌ی انیماتور افسانه‌ای دیزنی، گلن کین به حساب می‌آید و او آغاز شکوهمندانه‌ای داشته است. این انیمیشن نتفلیکس درباره‌ی مواجهه با غمِ از دست دادن عزیزان است و اینکه بتوانیم عزیزان از دست رفته را رها کنیم اما آن‌ها را در یاد داشته باشیم. «روی ماه» از نظر بصری به شدت زیبا و رنگارنگ است و در آن نوآوری به چشم می‌خورد.

۴- میچل‌ها در برابر ماشین‌ها (The Mitchells vs the Machines)

معرفی ۱۲ انیمیشن برتر نتفلیکس

  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • کارگردان: مایک ریاندا
  • صداپیشگان: ابی جکوبسون، دنی مک‌براید، مایا رودولف، اریک آندره، الیویا کلمن، جان لجند، کریسی تیگن
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۶ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۷ از ۱۰۰

کتی میچل (ابی جکوبسون) یک فیلم‌ساز جوان خوش‌آتیه است که لحظه‌شماری می‌کند تا هرچه زودتر به دانشکده‌ی فیلم‌سازی برود. کتی که بلندپرواز است، اغلب با پدرش -که از فناوری‌هراسی رنج می‌برد- دعوا می‌کند و مجادله‌ی شدید آخر آن‌ها باعث می‌شود تا لپ‌تاپ دخترک خراب شود. پدر (دنی مک‌براید) که از این اتفاق ناراحت شده است، تصمیم می‌گیرد اعضای خانواده را جمع کند و کتی را با یک سفر جاده‌ای به دانشکده برساند. متاسفانه، این سفر با یک رویداد دیگر همزمان می‌شود؛ پال (الیویا کلمن) دستیار هوش مصنوعی یک شرکت است که ناگهان کنار گذاشته می‌شود تا با یک نسخه‌ی پیشرفته‌تر جایگزین شود.

پال که از این اتفاق خشمگین شده است، رهبری ربات‌های جهان را برعهده می‌گیرد، علیه انسان‌ها قیام می‌کند و آن‌ها را به فضا می‌فرستد. میچل‌ها حالا از معدود کسانی هستند که روی کره‌ی زمین باقی مانده‌اند و آن‌ها باید راهی برای شکست دادن پال پیدا کنند. انیمیشن «میچل‌ها در برابر ماشین‌ها» یکی از بهترین آثار استودیوی سونی است که از طریق نتفلیکس منتشر شد. اگر از سبک بصری نوآورانه‌ی «مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی» لذت برده‌اید، این فیلم هم شما را راضی خواهد کرد

۳- هیولای دریا (The Sea Beast)

معرفی ۱۲ انیمیشن برتر نتفلیکس

  • سال انتشار: ۲۰۲۲
  • کارگردان: کریس ویلیامز
  • صداپیشگان: کارل اربن، زاریس-انجل هاتور، جرد هریس، ماریان ژان-بتیست، دن استیونز، کتی برک، جیم کارتر
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۴ از ۱۰۰

«هیولای دریا» ما را به جهانی می‌برد که هیولاهای دریایی عظیم‌الجثه در آن زندگی می‌کنند و نسل بشر را آزار می‌دهند. انسان‌ها اما به راحتی تسلیم نمی‌شوند و گروه‌های شکارچی مختلفی تشکیل شده‌اند که با آن‌ها مبارزه می‌کنند؛ یکی از موفق‌ترین گروه‌ها متعلق به کشتی اینِوِتِبِل است که رهبری آن را کاپیتان کرو افسانه‌ای (جرد هریس) برعهده دارد. در حالی که خانواده‌ی سلطنتی تا اینجا از شکارچیان حمایت می‌کرد اما حالا تصمیم دارد تا آن‌ها را با یک کشتی پیشرفته‌ی نیروی دریایی جایگزین کند، مگر اینکه آن‌ها بتوانند یکی از ترسناک‌ترین هیولاهای دریایی را زودتر شکار کنند.

قصه‌ی «هیولای دریا» شباهت‌های زیادی به «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» دارد، اینجا هم شاهد جنگی هستیم که در آن انسان‌ها و موجودات دیگر نقش دارند اما کشمکش‌ها به همین جا خلاصه نمی‌شود. خوشبختانه، شاهد یک تقلید کورکورانه نیستیم و «هیولای دریا» با خلاقیت‌هایی که به خرج می‌دهد، خود را از نمونه‌های مشابه متمایز می‌کند، به‌ویژه در طراحی شخصیت‌ها و فضاسازی متفاوتی که دارد. «هیولای دریا» یکی از بهترین انیمیشن‌های نتفلیکس است و هیولاهای حیرت‌انگیز آن شما را هیجان‌زده می‌کند

۲- کلاوس (Klaus)

معرفی ۱۲ انیمیشن برتر نتفلیکس

  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • کارگردان: سرجیو پابلوس
  • صداپیشگان: جیسون شوارتزمن، جی. کی. سیمونز، رشیدا جونز، جون کیوسک، ویل ساسو، نورم مک‌دانلد
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸.۲ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۵ از ۱۰۰

جسپر (جیسون شوارتزمن) پستچی جوان تنبل و خودخواهی است که پدرش برای اینکه به او مسئولیت‌پذیری را آموزش دهد، او را به دهکده‌ای در نروژ می‌فرستد. جسپر موظف است که تا قبل از پایان سال، شش هزار نامه برساند، در غیر این صورت از ارثیه محروم خواهد شد اما او خیلی زود متوجه می‌شود که این دهکده‌ی کوچک وضعیت پیچیده‌ای دارد. شرایط ناامیدکننده است تا اینکه جسپر با یک نجار مرموز به نام کلاوس (جی. کی. سیمونز) آشنا می‌شود.

«کلاوس» یکی از بهترین برداشت‌ها از قصه‌ی بابانوئل را ارائه می‌دهد و سزاوار این بود که جایزه‌ی اسکار بهترین انیمیشن سال ۲۰۲۰ را به خانه ببرد. سرجیو پابلوس (کارگردان) فناوری‌های دوبعدی را با سه‌بعدی تلفیق کرده است تا برداشت مدرن‌تری از آثار دوبعدی کلاسیک ارائه دهد و در این زمینه به موفقیت کامل رسیده است. این انیمیشن نتفلیکس از هر نظر فوق‌العاده‌ است و قصه‌ی دلگرم‌کننده‌ای دارد که حس خوشایندی به شما منتقل می‌کند، حتی اگر علاقه‌ای به آثار دوبعدی ندارید.

۱- پینوکیو (Guillermo del Toro’s Pinocchio)

معرفی ۱۲ انیمیشن برتر نتفلیکس

  • سال انتشار: ۲۰۲۲
  • کارگردان: گیرمو دل تورو، مارک گوستافسون
  • صداپیشگان: ایوان مک‌گرگور، دیوید بردلی، گریگوری مان، جان تورتورو، ران پرلمن، کیت بلانشت
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۷ از ۱۰۰

در جریان جنگ جهانی دوم، یک منبت‌کار به نام ژپتو (دیوید بردلی) درختی که بر سر قبر پسر فقیرش روییده است را قطع می‌کند و با چوب آن، عروسکی چوبی به شکل پسرش می‌سازد. هنگامی که روح جنگل (تیلدا سوینتن) این صحنه را می‌بیند، ناراحت می‌شود و تصمیم می‌گیرد به عروسک چوبی جان ببخشد و اینگونه است که پینوکیو (گریگوری مان) متولد می‌شود. ورود پینکیو به این جهان، با چالش‌های زیادی همراه است و همه می‌خواهند از او سوءاستفاده کنند، یکی می‌خواهد سر او کلاه بگذارد، یکی می‌خواهد به سرباز تبدیل شود و دیگری هم می‌خواهد او را به یکی از جذابیت‌های سیرک خود تبدیل کند.

گیرمو دل تورو سال‌ها آرزو داشت که این فیلم را بسازد و عشق او به «پینوکیو» را در تک‌تک لحظات این انیمیشن احساس می‌کنید. مضامین آشنای قصه‌ی اصلی -نوشته‌ی کارلو کلودی- اینجا هم حاضر است اما کمی تلخ‌تر از همیشه عرضه می‌شود و دل تورو در بعضی از بخش‌ها از آن‌ها فاصله گرفته است تا حرف‌های تازه‌ای بزند. بیست‌ودومین اقتباس سینمایی از این رمان ایتالیایی، درباره‌ی اخلاقیات و معنای انسان بودن است و سعی می‌کند برداشت قابل درکی از مرگ ارائه دهد. کارگردانی درجه‌یک گیرمو دل تورو، «پینوکیو» را به یکی از بهترین فیلم‌های نتفلیکس تبدیل کرده است که به آسانی فراموش نخواهد شد.

///.


منبع: دیجی‌مگ