کارگردان «خاطرات یک دلقک» از آثار برگزیده جشنواره منطقه‌ای «سمنان» برای حضور در جشنواره تئاتر فجر چهل و دوم، اعلام کرد بدون ارایه هیچ توضیح مستندی، نمایشش از جشنواره حذف شد.

چارسو پرس: نمایش «خاطرات یک دلقک» به نویسندگی افق ایرجی و محسن ایرجی و کارگردانی افق ایرجی پیش از این در سال ۹۶ در هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی روی صحنه رفته بود. این نمایش با کارگردانی محمدجواد شریفی در جشنواره تئاتر استانی و همچنین جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه‌ابریشم «سمنان» اجرا و به همراه نمایش‌های «ایلخون» از فسا و «خوشبختی در اودسا» از خرم‌آباد، به عنوان آثار برگزیده جشنواره منطقه‌ای به چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا کرد. اما وقتی جدول اجراهای صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر منتشر شد، نمایش «خاطرات یک دلقک» در میان اجراهای مدنظر جشنواره حضور نداشت.

محمدجواد شریفی درباره روندی که نمایش «خاطرات یک دلقک» طی کرد تا در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور پیدا کند گفت: با بچه‌های انجمن هنرهای نمایشی استان مرکزی که همه تحصیل کرده تئاتر هستند، شروع به تمرین و تولید نمایش «خاطرات یک دلقک» کردیم. افق ایرجی و محسن ایرجی نویسندگان متن هستند که چند سال پیش این اثر را اجرا کرده بودند و بعد از چند سال من این نمایشنامه را دست گرفتم تا تولید و اجرا کنم. وقتی کار برای اجرا آماده شد، بازبینی توسط شورای نظارت و ارزشیابی استان اراک انجام و مجوز اجرای عمومی و ورود به جشنواره تئاتر استانی صادر شد. همچنین سه بازبین کیفی هم بعد از تماشای اجرا تایید حضور اثر در جشنواره استانی را دادند.

وی یادآور شد: در جشنواره تئاتر استانی از سوی هیات داوران جشنواره متشکل از آقایان مسعود موسوی، عبدالحی شماسی و محمودرضا رحیمی نمایش «خاطرات یک دلقک» به عنوان کار برگزیده انتخاب و به جشنواره مناطق کشور راه پیدا کرد.

شریفی با اشاره به اینکه نمایش «خاطرات یک دلقک» برای حضور در جشنواره منطقه‌ای راه‌ابریشم «سمنان» باز هم بازبینی مورد بازبینی قرار گرفت و مجوز حضور و اجرا در جشنواره را دریافت کرد، افزود: هیات داوران جشنواره منطقه‌ای متشکل از آقایان اصغر همت، ولی‌الله شالی و احمد جولایی نیز این اثر را به عنوان یکی از آثار برگزیده انتخاب کردند و به چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا کرد.

کارگردان «خاطرات یک دلقک» با بیان این‌که حدود ۸ روز قبل از دبیرخانه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با وی تماس گرفته شده بود، توضیح داد: در آن تماس به من گفته شد که نمایش «خاطرات یک دلقک» روز دوم بهمن در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه خواهد رفت. همچنین از دبیرخانه جشنواره هم برای اسکان و پذیرایی با ما تماس گرفتند. بولتن جشنواره نیز طی تماسی اطلاعات مربوط به نمایش را از ما گرفت.

وی یادآور شد: بعد از تمام این هماهنگی‌ها، با من تماس گرفتند که نمایش شما چند مورد اصلاحیه دارد و باید مجددا بازبینی شود. ما پذیرفتیم و اصلاحات را انجام دادیم، سه بازبین آمدند و کار را دیدند و فردای آن روز با من تماس گرفته و اعلام شد که کار از چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حذف شده است.

شریفی تصریح کرد: هیچ گزارش مکتوبی به من ندادند که دلیل حذف نمایش ما از جشنواره چه بوده است و به راحتی کار ما را حذف کردند. این در حالی است که «خاطرات یک دلقک» در جشنواره تئاتر استانی و منطقه‌ای حضور داشته و مجوزهای شورای نظارت و ارزشیابی را گرفته و این رفتار جشنواره تئاتر فجر، عملکرد آن‌ها را هم زیرسوال برده است. من نزد مدیرکل هنرهای نمایشی رفتم و ایشان به من گفت که این کار مشکل دارد و جشنواره تئاتر فجر حساسیت‌هایی دارد که ما نمی‌توانیم آن‌ها را نادیده بگیریم.

کارگردان «خاطرات یک دلقک» تاکید کرد: من ۲ روز در مقابل اداره‌کل هنرهای نمایشی حضور داشتم. حتی من را نزد دبیر جشنواره فرستادند و ایشان گفت که فیلم را می بینم و نظر خود را می‌دهم. نمی‌دانم فیلم را دید یا نه ولی به من پاسخ منفی داد. من در استان خود آبرو دارم و همه فکر می‌کنند که کار به لحاظ فنی و کیفی صلاحیت حضور در جشنواره را نداشته است. آقای محمودی‌فر مدیرکل ارشاد استان اراک هم تازه از ماجرا مطلع شده‌ است. او گفت که چرا به ما در اداره‌کل استان اراک درباره هر مشکلی که نمایش «خاطرات یک دلقک» برای حضور در جشنواره تئاتر فجر داشت هیچ خبری داده نشده است. هیچ مکتوبی به من هم درباره دلیل این حذف داده نشده است.

وی بیان کرد: من به مدیرکل هنرهای نمایشی، دبیر جشنواره تئاتر فجر و به اعضای شورای نظارت و ارزشیابی گفتم که اصلاحات ارایه‌شده در نمایش لحاظ شده بود و اگر هر اصلاحیه دیگری هم باشد لحاظ می‌کنم و به عنوان کارگردان تئاتر تعهد می‌دهم. نمایش «خاطرات یک دلقک» اقتباسی از نمایش «شاه لیر» است و به شیوه ایرانی و تخته‌حوضی اجرا می‌شود. این نمایش کاری کمدی است که به خوبی با تماشاگر ارتباط برقرار می‌کند.

شریفی تصریح کرد: به مدیران و مسؤولان گفتم که در هفته‌نامه شماره ۶۲ هنرهای نمایشی که روی میز خودشان هم وجود دارد، نام نمایش «خاطرات یک دلقک» به عنوان یکی از ۳ اثر برگزیده جشنواره منطقه‌ای برای حضور در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، ذکر شده است. چند روز است در اداره‌کل هنرهای نمایشی هستم تا به من برای چرایی این حذف پاسخ داده شود. متاسفانه از هیچ برای ما ماجرا درست کردند و به همین راحتی سر ما را بریدند.


منبع: خبرگزاری مهر