گفته می‌شود که در سال ۱۸۵۷ لئون اسکات در پاریس برای اولین بار ضبط موسیقی را انجام داد، اما نخستین آهنگسازی که برای اولین بار آثار خود را ضبط کرد، سن سانس بود.

چارسو پرس:سن سانس یکی از بزرگترین آهنگسازانی است که تا به حال فرانسه به خود دیده است؛ چراکه تنها یکی از آثار او حال از موومان The Swan از اثر Carnival of the Animals گرفته تا سمفونی ارگان برای اثبات این ادعا کافی هستند.

کامی سن سانس چه زمانی متولد شد؟

شارل کامی سن سانس در سال ۱۸۳۵ در پاریس متولد شد. او توسط مادر بیوه و عمه‌اش بزرگ شد که کامیل جوان را با پیانو آشنا کرد و نخستین درس‌هایش را به او داد. این پسر یک اعجوبه واقعی بود که در دو سالگی استعدادی باورنکردنی از خود نشان داد. او نخستین کنسرت عمومی خود را در پنج‌سالگی به عنوان نوازنده پیانو در اجرای سونات ویولن بتهوون برگزار کرد.

سن سانس و فرانتس لیست

سن سانس جوان، ارگ و آهنگسازی را در کنسرواتوار پاریس مطالعه کرد. او جوایز برتر بسیاری برنده شد و در نهایت با فرانتس لیست (آهنگساز دوره رمانتیک، نوازنده پیانو، تنظیم‌کننده، معلم موسیقی و نویسنده مجار) آشنا شد که این موسیقیدان به یکی از نزدیکترین دوستان و حامیان او بدل شد. لیست، سن سانس را «بزرگترین ارگانیست جهان» خوانده است.

سن سانس ذهن خلاقی داشت

هوش بسیار آهنگساز به موسیقی محدود نمی‌شد. او علاقه و اطلاعات بسیاری به زمین‌شناسی، گیاه‌شناسی، پروانه‌ها و ریاضیات داشت. او از گفت‌وگو با بهترین دانشمندان اروپا لذت برد و مقالات آکادمیک متعددی درباره صوت‌شناسی نوشت.

خانواده او سرنوشت غمگینی داشت

سن سانس با نزدیک شدن به ۴۰ سالگی با Marie Laure Emile Truffot که فقط ۱۹ سال داشت ازدواج کرد. آنها دو پسر داشتند که هر دو به فاصله شش هفته از یکدیگر جان باختند؛ اولی به دلیل بیماری، دومی به دلیل افتادن از پنجره. سن سانس که همسرش را به خاطر این اتفاقات سرزنش می‌کرد، او را برای همیشه ترک کرد. این زوج هیچ‌گاه به طور رسمی از هم طلاق نگرفتند.

اثر کارناوال حیوانات

سن سانس ۵۱ ساله بود که دو تا از مشهورترین آثار خود را تولید کرد؛ «کارناوال حیوانات» و سمفونی شماره ۳ «ارگان» که به دوست نزدیک او «فرانتس لیست» که اواخر همان سال درگذشت، تقدیم شد. از سمفونی «ارگان» به عنوان موسیقی اصلی فیلم «بیب» (محصول سال ۱۹۹۵) و دنباله آن، «بیب: خوک در شهر» استفاده شد.

سمفونی «ارگان»

سمفونی ارگان به سفارش انجمن سلطنتی فیلارمونیک در بریتانیا ساخته شد. سن سانس درباره ساخت این اثر گفته است: «من هر آنچه را  می‌توانستم برای ساخت این اثر فدا کردم. آنچه من با ساخت این اثر به دست آوردم، هرگز دوباره به دست نخواهم آورد.»

او موسیقی فیلم ساخت

در سال ۱۹۰۸، سن سانس نخستین فرد مشهوری بود که برای یک فیلم موسیقی ساخت. فیلم ۱۸ دقیقه‌ای «سوءقصد به جان دوک گیز» توسط تیمی ساخته شد که بازیگران مشهور را تشویق کرده بود تا برای کسب اعتبار در فیلم‌های آنها بازی کنند. سن سانس بعداً موسیقی خود را به یک اثر جهت اجرا در کنسرت تبدیل کرد؛ Opus ۱۲۸ برای سازهای زهی، پیانو و ارگ.

سن سانس و دبوسی

سن سانس با کلیه هم‌دوره‌ای‌های خود رابطه خوبی نداشت و حتی خصومت خاصی با کلود دبوسی داشت تا جایی که دبوسی درباره او گفته بود که «من وحشتی از احساسات دارم و نمی‌توانم فراموش کنم که نام آن سن سانس است.»

نوازنده ارگان، پیانو و هنرمندی در استودیو

گفته می‌شود که سن سانس «در ارگ بی‌نظیر» و تقریباً بدون رقیب در پیانو است. با این حال، سبک اجرای او را مهارشده، دقیق و خونسرد خوانده‌اند. او یکی از اولین پیانیست‌هایی بود که ضبط موسیقی را امتحان کرد و حتی اولین پیانیستی بود که کارهای خود را ضبط کرد.

موسیقی واگنر را نقد می‌کرد

اگرچه سن سانس یکی از نخستین قهرمان‌های واگنر بود، اما اغلب به شدت از موسیقی واگنر انتقاد می‌کرد. در مقطعی سن سانس حتی قراردهای کاری خود را از دست داد و پس از اظهارنظرهای تندش درباره واگنر، نقدهای منفی دریافت کرد.

خروجی شگفت‌انگیز کار سن سانس

سن سانس عمر طولانی و پرباری داشت. پس از نوشتن اولین سمفونی خود در ۱۶ سالگی، چهار کنسرتو دیگر را به همراه پنج کنسرتو پیانو، سه کنسرتو ویولن، دو کنسرتو ویولنسل و حدود ۲۰ اثر برای تکنوازان و ارکستر نوشت.

سن سانس چه زمانی درگذشت؟

سن سانس در اواخر عمرش، تور موفقی را در آمریکا برگزار کرد، اما به تدریج متوجه شد که سبک آهنگسازی او دیگر توسط کلاس‌های موسیقی پاریسی به‌روز تلقی نمی‌شود. او در سال ۱۹۲۱ در الجزیره درگذشت و در همان گورستان پاریس که آهنگسازان دیگری از جمله امانوئل شابریه، ژرژ اوریک و سزار فرانک در آن دفن شده‌اند، به خاک سپرده شد. امروزه موسیقی سن سانس توسط بهترین ارکسترهای جهان اجرا می‌شود و در سراسر جهان محبوبیت دارد.