چند روز از انتشار نسخه قاچاق فیلم برادران جلیلوند می‌گذرد و دبیر ستاد صیانت از آثار سینمایی اعلام کرد که سازندگان این فیلم درخواستی برای گرفتن پروانه نمایش نداشتند. البته سال گذشته مدیرکل دفتر نظارت بر نمایش فیلم، از ارایه درخواست مجوز برای بررسی این فیلم خبر داده بود.

چارسو پرس: «شب، داخلی، دیوار» سومین فیلم ساخته شده به کارگردانی وحید جلیلوند و به تهیه‌کنندگی علی جلیلوند است که سال گذشته در جشنواره ونیز رونمایی شد و بعد در جشنواره‌های دیگری به نمایش درآمد.

این فیلم از جمله آثاری بود که باید برای نمایش در جشنواره‌های خارجی پروانه نمایش می‌گرفت و طبق اعلام روح ‌الله سهرابی (مدیرکل دفتر نظارت بر نمایش فیلم سازمان سینمایی) در مرداد ماه سال ۱۴۰۱، درخواست مجوز داده بود که تا زمان انتشار آن خبر هنوز بازبینی نشده بود.

بعد از آن فیلم در جشنواره‌های مختلف شرکت کرد و جایزه‌هایی را هم کسب کرد اما خبری از اکران آن نبود تا هفته گذشته که نسخه باکیفیت فیلم در فضای مجازی قاچاق شد.

«شب، داخلی، دیوار» چندمین فیلمی است که در ماه‌های گذشته قاچاق شده و برادران جلیلوند هم در بیانیه‌ای که پس از انتشار گسترده فیلم منتشر کردند، با بیان اینکه «شب، داخلی، دیوار» را تقدیم تماشاگران خود می‌کنند، نوشته‌اند به آن‌ها گفته شده بود باید فیلم «شب، داخلی، دیوار» در روند ممیزی تغییراتی کند تا بتواند در فستیوال‌های خارجی رقابت کند یا اکران شود، ولی سازندگان فیلم با این کار موافقت نکرده‌اند.

حالا جعفر انصاری‌فر -دبیر ستاد صیانت از آثار و محصولات سینمایی- در خصوص حواشی انتشار غیرمجاز فیلم «شب داخلی دیوار» گفته است: «پس از بررسی موضوع انتشار غیرمجاز این فیلم مشخص شد اثر مذکور همچون برخی فیلم‌های قبلی که پیش از گرفتن مجوز نمایش، در جشنواره‌ها یا شبکه‌ها و پلتفرم‌های خارجی به اکران درآمده‌اند، متاسفانه مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌ است.»

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی سازمان سینمایی، او با اشاره به ضرورت مراقبت صاحبان آثار از نسخه فیلم و دریافت تضامین و مستندات محکم و دقیق از جشنواره‌ها یا شبکه‌های خارجی اضافه کرده است: «سال گذشته با تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «شب داخلی دیوار» جلسه گذاشته شده و شرایط قانونی عرضه فیلم پس از تولید به اطلاعشان رسیده است اما ایشان فیلم را برای اخذ پروانه نمایش ارائه نکرده و تقاضایی برای اکران نداشته‌اند.»

انصاری‌فر ادامه داد: «تا جایی که بنده اطلاع دارم فیلم را به پخش‌کننده خارجی فروخته‌اند و طبیعی است که وقتی جوانب مراقبت و نگهداری کامل از فیلم رعایت نشود احتمال انتشار غیرمجاز فیلم بالا می‌رود.»

دبیر ستاد صیانت از آثار و محصولات سینمایی در خصوص ادعای تهیه‌کننده و کارگردان فیلم درباره سانسور فیلم عنوان کرده است: «طبق اطلاع بنده، این فیلم درخواستی برای دریافت پروانه نمایش ارائه نداده که مورد ممیزی یا سانسور قرار گیرد لذا، انتظار می‌رود دوستان در اظهارنظرهای خود جانب انصاف و صداقت را رعایت کنند.»

سال گذشته کمپانی «Match Factory» مستفر در آلمان، حق پخش جهانی فیلم «شب، داخلی، دیوار» ساخته جدید وحید جلیلوند را در اختیار گرفت.

فیلم «شب، داخلی، دیوار» به نویسندگی و کارگردانی وحید جلیوند که نوید محمدزاده و امیر آقایی بازیگران اصلی آن هستند، امسال نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز است.  

این فیلم داستان مردی نابینا را دنبال می‌کند که دربان ساختمانش جلوی اقدام به خودکشی او را می‌گیرد و به او اطلاع می‌دهد که یک زن فراری در ساختمان پنهان شده است. هدف مرد نابینا کمک به  این زن می‌شود.

«شب، داخلی، دیوار» به تهیه‌کنندگی علی جلیلولند، سومین فیلم به کارگردانی وحید جلیلوند در جشنواره ونیز و اولین تجربه او در بخش رقابتی اصلی این رویداد سینمایی است. نخستین فیلم او با عنوان «چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت» در سال ۲۰۱۵ در افق‌های این رویداد نمایش داده شد و فیلم بعدی او «بدون تاریخ، بدون امضا» نیز در این بخش حضور داشت که جایزه بهترین کارگردانی و همچنین بهترین بازیگر مرد (محمدزاده) را کسب کرد و در ادامه به عنوان نماینده سینمای ایران در جوایز اسکار انتخاب شد.