حسین چراغی که نمایش «امیر ارسلان نامدار» را در بخش نوجوان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان اجرا خواهد کرد،‌ گفت: باید در مدارس زنگ تئاتر داشته باشیم

پایگاه خبری تئاتر:  این کارگردان گفت: «امیر ارسلان نامدار» نمایشی ترکیبی همراه با عروسک و بازی زنده است و قصه نمایش هم برگرفته از قصه مشهور امیرارسلان نامدار است.

این کارگردان افزود: چون قصه‌ی امیر ارسلان قصه‌ای طولانی است، ما تصمیم گرفتیم در کنار حفظ کردن ماهیت اصلی قصه با اضافه کردن چند شخصیت فرعی، زمان نمایش را کوتاه کنیم.

چراغی با بیان اینکه نمایش‌اش در بخش نوجوان جشنواره‌ی کودک و نوجوان همدان اجرا می‌شود، گفت: من خیلی اعتقادی ندارم به اینکه، نمایش باید برای رده سنی خاصی مناسب باشد اما نمایش ما بیشتر به خاطر نوع قصه‌اش در بخش نوجوان قرار گرفته است اما می‌تواند برای تمام رده‌های سنی مناسب باشد‌.

این هنرمند درباره تفکیک رده‌های سنی مختلف در این دوره از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت: به عقیده من تفکیک رده‌های سنی می‌تواند در جشنواره‌ها اتفاق مثبتی باشد، چرا که کار قضاوت آثار، راحت‌تر می‌شود وعدالت در داوری بیشتر رعایت می‌شود.

او در عین حال گفت: البته در اجراهای عمومی من قائل به تفکیک رده‌های سنی نیستم و چنین تفکیکی تنها در جشنواره‌ها می‌تواند مثبت باشد.

حسین چراغی در بخش دیگری از سخنانش هم درباره‌ی وضعیت تئاتر در مدارس گفت: ما چیزی به عنوان تئاتر در مدارس نداریم، چرا که ساز و کار آن هنوز وجود ندارد. زیرساخت‌های تئاتر در مدارس ما مشکلات زیادی دارد. به عقیده من آموزش و پرورش می‌تواند کارگروهی را برای تئاتر مدارس تشکیل دهد‌، کارگروهی که بودجه مشخص داشته باشد.

او اضافه کرد: ما همین طور که زنگ‌های مختلفی در مدارس داریم باید زنگ تئاتر هم در مدارس داشته باشیم.

عوامل نمایش «امیر ارسلان نامدار» به این شرح است: مسعود ملک یاری (نویسنده)، حسین چراغی( کارگردان)، علی اعتصامی فر(ساخت عروسک‌ها) فائزه فیض شیخ الاسلام‌، (طراح صحنه) بهرام بهبهانی‌، امیر ماهر‌، مهرنوش شریعتی‌، حامد جعفر کیا‌، لاله علی پور‌،حسین چراغی(عروسک گردان).

بیستمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از 24 تا 30 مهر در همدان برگزار می‌شود.