مراسم رونمایی کتاب «کابوس‌های یک پیرمرد بازنشسته خائن ترسو» نوشته نادر برهانی‌مرند برگزار شد.

 

سایت خبری تئاتر: در این مراسم که در تالار شمس و با حضور محمد ساربان، سعید اسدی، امیر آقایی، مجید صالحی، رضا عطاران، آزاده انصاری و مرجان شیرمحمدی برگزار شد، سعید اسدی پژوهشگر، مدرس دانشگاه و مدیر اسبق تالار مولوی به معاصرنویسی نادر برهانی‌مرند اشاره کرد و گفت: نادر برهانی‌مرند یکی از کسانی است که در عصر ما نوعی تئاتر اجتماعی با سبک و سیاق خودشان را به وجود آورده‌ و این نکته قابل تاملی است. به اعتقاد من معاصر بودن بحثی را باز می‌کند؛ این‌که آدم‌ها تا چه اندازه در افق تاریخی خودشان هستند؟ این قرار گرفتن در افق تاریخی برای عصر ما چقدر ضرورت داشته است و چقدر آدم‌ها از افق تاریخی خودشان فاصله گرفته‌اند یا وفادار بوده‌اند؟

او افزود: به نظر می‌آید در آثار نادر برهانی‌مرند این افق تاریخی و معاصر بودن نوعی رئالیزم متعالی دیده می‌شود. منظور از رئالیزم متعالی رئالیزمی است که از واقع‌گرایی صرف می‌گریزد و تخیل نویسنده به آن وارد می‌شود ولی نفس واقعیت در آن مخدوش نمی‌شود. نادر برهانی‌مرند در واقع شیوه دیدن واقعیت این عصر را خوب بیان می‌کند. در این کتاب هم می‌بینیم که تجربه یک دوره به چه شکلی در دوره بعد تکرار می‌شود اما در آن دوره هم با وجود این‌که در این دنیا نیستند آن‌چه دغدغه است هر کدام از این کاراکترها تجربه خودشان از واقعیت را بازگو می‌کنند.

نادر برهانی‌مرند نیز در این نشست در پاسخ به این سئوال که چرا نمایشنامه‌هایش را چاپ نمی‌کند یا دیر چاپ می کند، گفت: من خلاف دیگر همکارانم که با جرات نمایشنامه‌های‌شان را به نشر می‌سپرند، خیلی وسواس دارم. این را یک‌بار به مرحوم رادی هم عرض کردم. ایشان از من پرسیدند که چرا نماشنامه آن را چاپ نمی‌کنی؟ و من گفتم از قضاوت آینده می‌ترسم و تا این‌جا با این اعتقاد آمدم و هر دفعه که خواستم نماشنامه‌ای به نشر بدهم، دستم لرزید. اما مرحوم رادی بزرگ من را از این تردید نجات داد و گفت، وقتی پای اثر ادبی تاریخ می‌زنید، در نتیجه قضاوت خواننده هم با تاریخ همراه خواهد بود.

 

اخبار مرتبط:

برگزاری‌ کارگاه تخصصی «طراحی صحنه» توسظ بنیاد رودکی

آخرین وضعیت پزشکی مصطفی عبداللهی

برپایی کارگاه تئاتر اینتراکتیو کار مشترک ایران و هلند

خوانش«بازی استریندبرگ» به مناسبت تولد استاد حمید سمندریان

جنتی: پای مجوزهای وزارت ارشاد ایستاده‌ام

اجرای نمایش «روزی قاصدک‌ها می‌آیند» در ارمنستان

تمرینات «سه جلسه تراپی» آغاز شد

اجرای اپرای سعدی آغار شد

فراخوان مسابقه طراحی پوستر جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان

نهمین جشنوارة سراسری «تئاترهای کوتاه» ارسباران فراخوان داد

حضور انتشارات نمایش با 8 عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب‎

معتمدآریا به تماشای اپرت «رودابه» نشست.