کارگردان فیلم سینمایی «هتل» ضمن پاسخ به انتقادات درباره فراگیری فیلمهای کمدی گفت: به جای کوبیدن سینمای کمدی، فیلم عقبمانده نسازید!
مسعود اطیابی کارگردان فیلم سینمایی «هتل» که جایگاه دومین فیلم پرفروش سینمای ایران در سال ۱۴۰۲ پس از فیلم «فسیل» را از آن خود کرده است درباره ادامه استقبال از این فیلم همزمان با آغاز اکرانهای نوروز ۱۴۰۳ گفت: بهنظرم فیلم «هتل» مانند دیگر آثار سینمایی که صاحبانشان عجلهای برای اکران آنلاین آنها ندارند، تا زمانی که با استقبال مخاطب مواجه است، میتواند همین شرایط را در اکران داشته باشد. ما همزمان اکرانهای برونمرزی و اکرانهایی در شهرهای فاقد سالن سینما خواهیم داشت که معتقدیم این اکرانها هم همچنان باید ادامه داشته باشند.
وی افزود: قطعا فیلم «هتل» همچنان باید روی پرده باقی بماند و فکر میکنم دوستان شورای صنفی نمایش هم متوجه اهمیت احترام به نظر مردم هستند. بالاخره در آستانه سال نو هم سینماها همچنان نیاز به فیلمهای شاداب دارند. تا وقتی مخاطب از فیلم استقبال میکند، اکران آن میتواند ادامه داشته باشد. مضافبر اینکه «هتل» هنوز پنج ماه نیست که اکران شده است و حداقل تا ۱۰ ماه میتواند اکرانش ادامه داشته باشد. انشالله که همزمان با ورود فیلمهای تازه به چرخه اکران، مردم همچنان از این فیلم هم استقبال کنند.
اطیابی تأکید کرد: طبیعتا فیلمی که مخاطب نداشته باشد، باید از اکران کنار گذاشته شود اما لااقل فیلم «هتل» این شرایط را ندارد و فکر میکنم همچنان ظرفیت حضور در ترکیب اکران را داشته باشد. فیلمهای جدیدی هم که برای اکران نوروز روی پرده میروند، میتوانند مخاطبان بسیار بیشتری را به سینما بیاورند. فیلمهایی مانند «هتل» هم مخاطبانی را در طول سال به سینما آوردهاند که برای فیلمهای جدیدتر، مخاطب بالقوه محسوب میشوند. به تعبیری همان اندازه که فیلمهای جدید مورد استقبال قرار میگیرد، جذابیت تکرار تماشای فیلمهای خاطرهانگیز را هم نمیتوان نادیده گرفت. اگر مخاطب از فیلمهای قدیمیتر رضایت داشته باشد، همچنان برای تماشای همان فیلمها هم به سینما میآید.
فیلمهایی مثل «هتل» را باید در سینما دید
وی افزود: فیلمهایی مانند «هتل» فیلمهایی هستند که باید در سالن سینما و بهصورت جمعی دیده شوند و از آن جنس فیلمهایی نیستند که در قاب تلویزیون دیده شوند، به همین دلیل مخاطبانی هم که تا امروز فیلم را ندیدهاند، شاید بخواهند فرصت تماشای جمعی آن را از دست ندهند. تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان، از این منظر، فرصتی برای جذب مخاطبان جدید برای فیلم «هتل» محسوب میشود.
اطیابی درباره پیشبینی خود از احتمال سبقت گرفتن فروش «هتل» از فیلم «فسیل» در ادامه اکران گفت: شخصا خیلی قائل به پیشی گرفتن یا نگرفتن فیلمها از یکدیگر نیستم. کمااینکه فیلم «فسیل» هم مخاطبان خود را به سالنهای سینما جذب میکرد و همگام با ما فروش خوبی داشت به همین دلیل خیلی به رقابت در این عرصه اهمیت نمیدهم. البته اینکه ما در مقطع زمانی کوتاهتری این میزان مخاطب را به سالن سینما کشاندهایم، جذابیت بالاتری دارد. اینکه در کمتر از ۶ ماه بالغبر ۶ میلیون مخاطب این فیلم را تماشا کردهاند، تقریبا در تاریخ سینمای ایران سابقه نداشته، حتی فیلم «عقابها» هم در سال اول اکرانش، حدود ۴ میلیون مخاطب داشته است. امیدواریم این استقبال تداوم داشته باشد و فکر میکنم «هتل» حداقل تا ۶ ما دیگر میتواند به اکران خود ادامه دهد.
وی افزود: مطمئن هستم که «هتل» در ایام ماه رمضان مخاطبان تازهتری را به خود جذب خواهد کرد و در ادامه هم در بازه اکران تابستان سال آینده میتواند همچنان مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد. توقع ما این است که «هتل» حداقل به اندازه دیگر فیلمهایی که همزمان با آن روی پرده بودهاند، باید فرصت اکران در اختیار داشته باشد. اگر فیلمی بوده که یک سال روی پرده سینماها بوده، ما هم توقع داریم تا یکسال فرصت ادامه اکران داشته باشیم. این تأکید را هم داریم که به این زودیها فیلم «هتل» به اکران آنلاین نمیرسد چرا که برای اکران خارج از کشور آن برنامهریزی داریم و نمیتوانیم فیلم را در اکران آنلاین عرضه کنیم.
کارگردان فیلم سینمایی «هتل» در واکنش به طرح برخی انتقادات درباره قدرت گرفتن جریان تولید و اکران فیلمهای کمدی در سینمای ایران هم گفت: چه کسانی این انتقادات را مطرح میکنند؟ آیا مردم نسبت به این جریان، منتقد هستند؟ برخلاف نظر منتقدان این جریان، بنده معتقدم که سینمای ایران رو به رشد است. این مساله هم هیچ ارتباطی به یک ژانر خاص ندارد. فیلم خوب، فارغ از ژانر میتواند مخاطب داشته باشد. در هر ژانری امروز فیلم خوب ساخته شود، قطعا در اکران موفق میشود و در هر ژانری هم فیلم عقبمانده ساخته شود، مردم به آن اقبالی نشان نخواهند داد.
وی افزود: حتی تعداد ۷ الی ۸ نفری که از اعضای خانواده سینما، این جنس انتقادات را مطرح میکنند هم نمیتوان همه سینما دانست. خانواده سینما بیش از ۵ هزار نفر عضو دارد که بخش عمدهای از آنها توقع دارند ما تولید فیلمهای کمدی را ادامه بدهیم.
دوست دارم فیلمی اجتماعی بسازم
اطیابی در پاسخ به اینکه با توجه به سابقهای که در سینمای اجتماعی داشته، آیا تمایلی به ساخت فیلمهای غیرکمدی ندارد هم گفت: قطعا تمایل دارم و انشالله هم خواهم ساخت اما فعلا احساس میکنم نیاز مردم و جامعه امروز، فیلم کمدی است. جامعه امروز نیاز به مفرح بودن دارد و سینمای کمدی در این زمینه عملکرد بهتری دارد. در جشنواره فجر امسال هم دیدیم که فیلمهای موفق که مورد توجه هم قرار گرفتند، آثار کمدی بودند. به نظر میرسد فیلمسازان ما هم ژانر کمدی را جدیتر گرفتهاند.
وی افزود: من انبوه فیلمها با موضوع دفاع مقدس را در این سالها دیدهام که به نظر میرسد خود فیلمسازانشان هم کار خودشان را جدی نگرفته بودند! در ژانرهای دیگر هم همین شرایط را شاهد هستیم اما به نظر میرسد فیلمسازان ما در سینمای کمدی، بهشدت حوزه فعالیت خودشان را جدی گرفتهاند و به همین دلیل سطح ساختاری و محتوایی آثار خود را در این سالها بالاتر بردهاند. حتی امروز محتوای غنیتری هم در فیلمهای کمدی ما وجود دارد و حرفهای اجتماعی و غیراجتماعی مهمی در این آثار مطرح میشود که در ژانرهای دیگر خیلی خام مطرح میشود.
اطیابی ادامه داد: یک فیلم دفاع مقدسی شاید با بودجه ۳۰ میلیارد تومانی کلید خورده باشد اما مخاطب متوجه میشود که بیش از ۱۵ میلیارد تومان برای آن هزینه نشده و احتمالا باقی این بودجه، سود دوستان در فرآیند تولید بوده است! این اتفاق خوبی نیست. یک فیلم تکلوکیشن با چند هنرور را نمیتوان به نام فیلم دفاعمقدسی و یا هر ژانر دیگری به مخاطب تحمیل کرد. مردم متوجه کمکاریها و کمفروشیهای ما میشوند. هر چقدر هم برخی از این دوستان بخواهند سینمای کمدی را تخریب کنند و بکوبند، بازهم این سینما مسیر خودش را ادامه میدهد.
این کارگردان تأکید کرد: ما برای سالهای پیش رو حداقل به ۵۰ فیلم کمدی خوب نیاز داریم و اصلا قائل نیستم که فضا برای تولید این دست آثار اشباع شده است. نه فقط فضا اشباع نشده که ما هنوز در تولید فیلم کمدی، به مرحله سیراب کردن مخاطبان هم نرسیدهایم. دو فیلم «فسیل» و «هتل» بهعنوان دو فیلم پرفروش سال گذشته، تنها به اندازه دو سانس دو ساعته نیاز مخاطبان را برطرف کردهاند در حالی که در طول یک سال حداقل به ۱۰ برابر این ظرفیت برای افزایش نشاط مردم نیاز داریم.
اطیابی گفت: معتقدم کمیت تولید فیلمهای کمدی سینمای ایران، طی سالها ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ حداقل باید به اندازه دوبرابر رشد داشته باشد. این رشد را هم با کمی اغماض میگویم چرا که معتقدم با دوبرابر شدن تولیدات هم همچنان نیازهای مخاطبان برطرف نمیشود. ما در زمینه تولید فیلمهای کمدی خوب، کمکاری کردهایم. من تنها توان تولید سالی یک فیلم کمدی را دارم و امیدوارم دوستان و همکاران دیگر هم در این زمینه بیشتر فعال شوند.
کارگردان «هتل» درباره برخی نگرانیها نسبت به بروز بیاخلاقی در خلق موقعیتهای کمدی در فیلمهای پرفروش مثل «هتل» هم تأکید کرد: ما در این سالها اخلاقیترین فیلمها را ساختهایم.
ادعایی در زمینه پاستوریزه بودن نداریم اما فیلمهایمان به تمام موازین اخلاقی، دینی، اعتقادی و اجتماعی آراسته است. همین آراسته بودن هم سبب شده مردم این فیلمها را بپسندند. بعید است در ایران اسلامی حتی یک خانواده پیدا کنید که حاضر باشند به تماشای فیلمی بنشینند که در آن موازین اخلاقی رعایت نشده باشد. ما سعی کردهایم اعتماد مردم را به ساختههای خودمان حفظ کنیم.
اطیابی با اشاره به اعمال برخی اصلاحات حین اکران فیلم «هتل» گفت: همزمان با اکران فیلم، برخی دیالوگها و صحنهها دچار ممیزی شد که ما هم به آن تن دادیم اما بعدتر در جشنواره فیلم فجر همین امسال صحنهها و اشاراتی را دیدیم که به مراتب از آن موارد اصلاحی فیلم ما بدتر بود. البته این موضوع را در حد یک گلایه مطرح میکنم و فکر میکنم این رفتار دوگانه چندان به صلاح نیست. قطعا از ممیزی فیلم همکارانم خوشحال نمیشوم اما برخورد دوگانه با آثار، رویکرد درستی نیست. ما با ممیزان درباره این حذفیات همراهی کردیم اما توصیه و توقعم این است که دوستان مسئول ممیزی، دقت بیشتری در کار خود داشته باشند.
وی در پایان مطرح کرد: بهعنوان یک کارگردان، درخواستی هم از ریاستجمهوری و به تعبیری از دولت دارم. بالاخره ما باید مرجعی برای رسیدگی به اعتراضات در زمینه ممیزی آثارمان داشته باشیم. وجود چنین مرجعی بسیار مهم است. نماینده دولت و نماینده قوه قضاییه میتواند در این مرجع حضور داشته باشد تا اگر منِ فیلمساز، با ممیزی بیجهت مواجه شدم و یا احساس کردم اعمال برخی سانسورها به کارم، مغرضانه است، بتوانم درخواست بررسی آن را به جایی بدهم. اگر از این جنس ممیزیهای بیجهت، جلوگیری نشود، بیشتر به ضرر دولت تمام میشود. باید مرجعی برای اعتراضات قانونی در این زمینه وجود داشته باشد. حتی شاید من اعتراض اشتباهی هم داشته باشم، اما بد نیست مرجعی وجود داشته باشد تا به ادعای من رسیدگی کند. این توصیه و پیشنهاد بسیاربسیار دوستانه، از طرف من به رئیسجمهوری است.
منبع: ایرنا
وی افزود: قطعا فیلم «هتل» همچنان باید روی پرده باقی بماند و فکر میکنم دوستان شورای صنفی نمایش هم متوجه اهمیت احترام به نظر مردم هستند. بالاخره در آستانه سال نو هم سینماها همچنان نیاز به فیلمهای شاداب دارند. تا وقتی مخاطب از فیلم استقبال میکند، اکران آن میتواند ادامه داشته باشد. مضافبر اینکه «هتل» هنوز پنج ماه نیست که اکران شده است و حداقل تا ۱۰ ماه میتواند اکرانش ادامه داشته باشد. انشالله که همزمان با ورود فیلمهای تازه به چرخه اکران، مردم همچنان از این فیلم هم استقبال کنند.
اطیابی تأکید کرد: طبیعتا فیلمی که مخاطب نداشته باشد، باید از اکران کنار گذاشته شود اما لااقل فیلم «هتل» این شرایط را ندارد و فکر میکنم همچنان ظرفیت حضور در ترکیب اکران را داشته باشد. فیلمهای جدیدی هم که برای اکران نوروز روی پرده میروند، میتوانند مخاطبان بسیار بیشتری را به سینما بیاورند. فیلمهایی مانند «هتل» هم مخاطبانی را در طول سال به سینما آوردهاند که برای فیلمهای جدیدتر، مخاطب بالقوه محسوب میشوند. به تعبیری همان اندازه که فیلمهای جدید مورد استقبال قرار میگیرد، جذابیت تکرار تماشای فیلمهای خاطرهانگیز را هم نمیتوان نادیده گرفت. اگر مخاطب از فیلمهای قدیمیتر رضایت داشته باشد، همچنان برای تماشای همان فیلمها هم به سینما میآید.
فیلمهایی مثل «هتل» را باید در سینما دید
وی افزود: فیلمهایی مانند «هتل» فیلمهایی هستند که باید در سالن سینما و بهصورت جمعی دیده شوند و از آن جنس فیلمهایی نیستند که در قاب تلویزیون دیده شوند، به همین دلیل مخاطبانی هم که تا امروز فیلم را ندیدهاند، شاید بخواهند فرصت تماشای جمعی آن را از دست ندهند. تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان، از این منظر، فرصتی برای جذب مخاطبان جدید برای فیلم «هتل» محسوب میشود.
اطیابی درباره پیشبینی خود از احتمال سبقت گرفتن فروش «هتل» از فیلم «فسیل» در ادامه اکران گفت: شخصا خیلی قائل به پیشی گرفتن یا نگرفتن فیلمها از یکدیگر نیستم. کمااینکه فیلم «فسیل» هم مخاطبان خود را به سالنهای سینما جذب میکرد و همگام با ما فروش خوبی داشت به همین دلیل خیلی به رقابت در این عرصه اهمیت نمیدهم. البته اینکه ما در مقطع زمانی کوتاهتری این میزان مخاطب را به سالن سینما کشاندهایم، جذابیت بالاتری دارد. اینکه در کمتر از ۶ ماه بالغبر ۶ میلیون مخاطب این فیلم را تماشا کردهاند، تقریبا در تاریخ سینمای ایران سابقه نداشته، حتی فیلم «عقابها» هم در سال اول اکرانش، حدود ۴ میلیون مخاطب داشته است. امیدواریم این استقبال تداوم داشته باشد و فکر میکنم «هتل» حداقل تا ۶ ما دیگر میتواند به اکران خود ادامه دهد.
وی افزود: مطمئن هستم که «هتل» در ایام ماه رمضان مخاطبان تازهتری را به خود جذب خواهد کرد و در ادامه هم در بازه اکران تابستان سال آینده میتواند همچنان مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد. توقع ما این است که «هتل» حداقل به اندازه دیگر فیلمهایی که همزمان با آن روی پرده بودهاند، باید فرصت اکران در اختیار داشته باشد. اگر فیلمی بوده که یک سال روی پرده سینماها بوده، ما هم توقع داریم تا یکسال فرصت ادامه اکران داشته باشیم. این تأکید را هم داریم که به این زودیها فیلم «هتل» به اکران آنلاین نمیرسد چرا که برای اکران خارج از کشور آن برنامهریزی داریم و نمیتوانیم فیلم را در اکران آنلاین عرضه کنیم.
کارگردان فیلم سینمایی «هتل» در واکنش به طرح برخی انتقادات درباره قدرت گرفتن جریان تولید و اکران فیلمهای کمدی در سینمای ایران هم گفت: چه کسانی این انتقادات را مطرح میکنند؟ آیا مردم نسبت به این جریان، منتقد هستند؟ برخلاف نظر منتقدان این جریان، بنده معتقدم که سینمای ایران رو به رشد است. این مساله هم هیچ ارتباطی به یک ژانر خاص ندارد. فیلم خوب، فارغ از ژانر میتواند مخاطب داشته باشد. در هر ژانری امروز فیلم خوب ساخته شود، قطعا در اکران موفق میشود و در هر ژانری هم فیلم عقبمانده ساخته شود، مردم به آن اقبالی نشان نخواهند داد.
وی افزود: حتی تعداد ۷ الی ۸ نفری که از اعضای خانواده سینما، این جنس انتقادات را مطرح میکنند هم نمیتوان همه سینما دانست. خانواده سینما بیش از ۵ هزار نفر عضو دارد که بخش عمدهای از آنها توقع دارند ما تولید فیلمهای کمدی را ادامه بدهیم.
دوست دارم فیلمی اجتماعی بسازم
اطیابی در پاسخ به اینکه با توجه به سابقهای که در سینمای اجتماعی داشته، آیا تمایلی به ساخت فیلمهای غیرکمدی ندارد هم گفت: قطعا تمایل دارم و انشالله هم خواهم ساخت اما فعلا احساس میکنم نیاز مردم و جامعه امروز، فیلم کمدی است. جامعه امروز نیاز به مفرح بودن دارد و سینمای کمدی در این زمینه عملکرد بهتری دارد. در جشنواره فجر امسال هم دیدیم که فیلمهای موفق که مورد توجه هم قرار گرفتند، آثار کمدی بودند. به نظر میرسد فیلمسازان ما هم ژانر کمدی را جدیتر گرفتهاند.
وی افزود: من انبوه فیلمها با موضوع دفاع مقدس را در این سالها دیدهام که به نظر میرسد خود فیلمسازانشان هم کار خودشان را جدی نگرفته بودند! در ژانرهای دیگر هم همین شرایط را شاهد هستیم اما به نظر میرسد فیلمسازان ما در سینمای کمدی، بهشدت حوزه فعالیت خودشان را جدی گرفتهاند و به همین دلیل سطح ساختاری و محتوایی آثار خود را در این سالها بالاتر بردهاند. حتی امروز محتوای غنیتری هم در فیلمهای کمدی ما وجود دارد و حرفهای اجتماعی و غیراجتماعی مهمی در این آثار مطرح میشود که در ژانرهای دیگر خیلی خام مطرح میشود.
اطیابی ادامه داد: یک فیلم دفاع مقدسی شاید با بودجه ۳۰ میلیارد تومانی کلید خورده باشد اما مخاطب متوجه میشود که بیش از ۱۵ میلیارد تومان برای آن هزینه نشده و احتمالا باقی این بودجه، سود دوستان در فرآیند تولید بوده است! این اتفاق خوبی نیست. یک فیلم تکلوکیشن با چند هنرور را نمیتوان به نام فیلم دفاعمقدسی و یا هر ژانر دیگری به مخاطب تحمیل کرد. مردم متوجه کمکاریها و کمفروشیهای ما میشوند. هر چقدر هم برخی از این دوستان بخواهند سینمای کمدی را تخریب کنند و بکوبند، بازهم این سینما مسیر خودش را ادامه میدهد.
این کارگردان تأکید کرد: ما برای سالهای پیش رو حداقل به ۵۰ فیلم کمدی خوب نیاز داریم و اصلا قائل نیستم که فضا برای تولید این دست آثار اشباع شده است. نه فقط فضا اشباع نشده که ما هنوز در تولید فیلم کمدی، به مرحله سیراب کردن مخاطبان هم نرسیدهایم. دو فیلم «فسیل» و «هتل» بهعنوان دو فیلم پرفروش سال گذشته، تنها به اندازه دو سانس دو ساعته نیاز مخاطبان را برطرف کردهاند در حالی که در طول یک سال حداقل به ۱۰ برابر این ظرفیت برای افزایش نشاط مردم نیاز داریم.
اطیابی گفت: معتقدم کمیت تولید فیلمهای کمدی سینمای ایران، طی سالها ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ حداقل باید به اندازه دوبرابر رشد داشته باشد. این رشد را هم با کمی اغماض میگویم چرا که معتقدم با دوبرابر شدن تولیدات هم همچنان نیازهای مخاطبان برطرف نمیشود. ما در زمینه تولید فیلمهای کمدی خوب، کمکاری کردهایم. من تنها توان تولید سالی یک فیلم کمدی را دارم و امیدوارم دوستان و همکاران دیگر هم در این زمینه بیشتر فعال شوند.
کارگردان «هتل» درباره برخی نگرانیها نسبت به بروز بیاخلاقی در خلق موقعیتهای کمدی در فیلمهای پرفروش مثل «هتل» هم تأکید کرد: ما در این سالها اخلاقیترین فیلمها را ساختهایم.
ادعایی در زمینه پاستوریزه بودن نداریم اما فیلمهایمان به تمام موازین اخلاقی، دینی، اعتقادی و اجتماعی آراسته است. همین آراسته بودن هم سبب شده مردم این فیلمها را بپسندند. بعید است در ایران اسلامی حتی یک خانواده پیدا کنید که حاضر باشند به تماشای فیلمی بنشینند که در آن موازین اخلاقی رعایت نشده باشد. ما سعی کردهایم اعتماد مردم را به ساختههای خودمان حفظ کنیم.
اطیابی با اشاره به اعمال برخی اصلاحات حین اکران فیلم «هتل» گفت: همزمان با اکران فیلم، برخی دیالوگها و صحنهها دچار ممیزی شد که ما هم به آن تن دادیم اما بعدتر در جشنواره فیلم فجر همین امسال صحنهها و اشاراتی را دیدیم که به مراتب از آن موارد اصلاحی فیلم ما بدتر بود. البته این موضوع را در حد یک گلایه مطرح میکنم و فکر میکنم این رفتار دوگانه چندان به صلاح نیست. قطعا از ممیزی فیلم همکارانم خوشحال نمیشوم اما برخورد دوگانه با آثار، رویکرد درستی نیست. ما با ممیزان درباره این حذفیات همراهی کردیم اما توصیه و توقعم این است که دوستان مسئول ممیزی، دقت بیشتری در کار خود داشته باشند.
وی در پایان مطرح کرد: بهعنوان یک کارگردان، درخواستی هم از ریاستجمهوری و به تعبیری از دولت دارم. بالاخره ما باید مرجعی برای رسیدگی به اعتراضات در زمینه ممیزی آثارمان داشته باشیم. وجود چنین مرجعی بسیار مهم است. نماینده دولت و نماینده قوه قضاییه میتواند در این مرجع حضور داشته باشد تا اگر منِ فیلمساز، با ممیزی بیجهت مواجه شدم و یا احساس کردم اعمال برخی سانسورها به کارم، مغرضانه است، بتوانم درخواست بررسی آن را به جایی بدهم. اگر از این جنس ممیزیهای بیجهت، جلوگیری نشود، بیشتر به ضرر دولت تمام میشود. باید مرجعی برای اعتراضات قانونی در این زمینه وجود داشته باشد. حتی شاید من اعتراض اشتباهی هم داشته باشم، اما بد نیست مرجعی وجود داشته باشد تا به ادعای من رسیدگی کند. این توصیه و پیشنهاد بسیاربسیار دوستانه، از طرف من به رئیسجمهوری است.
منبع: ایرنا
https://teater.ir/news/58006