گیشه سینماها در آخرین روزهای زمستان سردترین روزهای خود را در یک سال اخیر تجربه میکند. با انتشار نسخه قاچاق و آنلاین «فسیل» و نمایش مداوم آن از چندین کانال ماهوارهای حالا دیگر «هتل» تنها فیلم پرفروش سینماهاست که بیش از ۲۰۰ میلیون فروش روزانه دارد و دیگر فیلمها مانند «بچه زرنگ» و «هاوایی» در ردههای بعدی جدول هستند که فروششان به کمتر از ۲۰۰ میلیون میرسد.
چارسو پرس: این وضعیت گیشه در ماه آخر سال، پایان خوبی برای یک سال پررونق سینمای ایران نیست که البته با فروش تنها دو فیلم کمدی صدر جدولی به رونق رسید. چراکه در صورت ادامه اکران عمومی «فسیل» و «هتل»، گیشه سینماها گرمای خود را حفظ میکرد تا نوبت به اکران فیلمهای نوروزی برسد و بعد هم نمایش این فیلمها در کنار آثار نوروزی میتوانست همچنان رونق گیشه را تداوم بخشد.
ابراهیم عامریان، تهیهکننده «فسیل» درباره انتشار نسخه قاچاق این فیلم به ایرنا میگوید: «تلاش ما این بود که در زمینه مجموع مخاطبان بتوانیم رکورد فیلم «عقابها» را هم بزنیم. البته منظور یک فیلم خاص نیست، ما تا چند قدمی شکستن این رکورد هم رفته بودیم اما متاسفانه نگذاشتند که به آن برسیم. حالا چه عمدی بود و چه غیرعمدی، این اتفاق باعث شد که این رکورد را به دست نیاوریم».
سازندگی نوشت: این تهیهکننده درباره چگونگی انتشار این نسخه توضیح میدهد: «نسخهای که از فیلم ما منتشر شده، دقیقاً نسخهای است که در سینماهای داخل کشور درحال اکران است و حتی تبلیغات ابتدایی هم در آن وجود دارد. این نسخه تنها در اختیار سینماها بوده است و حتی لابراتوار ما هم نسخه بدون تبلیغات فیلم را در اختیار دارد! حتی نسخه موجود در شبکه شناسا هم نسخه دیسیپی بوده و بدون کیدیام، قابل استفاده نبوده است. پیگیر سرمنشأ این اتفاق هستیم و حدسهایی هم میزنیم اما امیدواریم اشتباه کرده باشیم. اگر آنچه حدس میزنیم برایمان اثبات شود قطعاً باید گفت همه سینما در خطر است. این اتفاق بسیار بدی برای همه سینمای ایران است که شاید به تعطیلی کامل فرآیند اکران منتهی شود. حتما باید برخی از سرورهای مربوط به اکران در سینمای ایران تعویض شود در غیر این صورت، من نوعی، قطعاً دیگر فیلمی را در سینمای ایران اکران نخواهم کرد».
تحقیقات درباره انتشار نسخه قاچاق «فسیل» ادامه دارد اما به گفته عامریان، فیلم از اتاق فرمان سینما قاچاق شده است! «مساله ما این نیست که چه کسانی فیلم را منتشر کردهاند، حتی اگر از رقبای ما باشند، مساله ما این است که از چه طریقی نسخه باکیفیت در اختیار آن افراد قرار گرفته است؟ به خصوص که نسخه منتشر شده، پردهای هم نیست. فیلم به طور کامل از یک منبع کپی شده، قطعاً این اتفاق در یک سینما و توسط یک سینمادار رخ داده است. «فسیل» توسط فیلمبرداری مخاطب از روی پرده کپی نشد بلکه از اتاق فرمان سینما، قاچاق شده است!»
با توجه به اینکه مدیر اداره نظارت بر نمایش فیلمهای سازمان سینمایی چندی پیش اعلام کرد که اکران فیلمهای روی پرده با آغاز نمایش فیلمهای نوروزی به اتمام خواهد رسید، این گمانهزنی تقویت میشود که افرادی از درون سینما دست به قاچاق «فسیل» با ارزش سینمای ایران زدند تا از این راه نفعی برای خود ببرند.
با این وجود باید به سرعت روشن شود که چه کسانی به دنبال سود شخصی از قاچاق فیلمهای پرفروش هستند. اگر چنین پیگیریای صورت نگیرد، دیگر فیلمهای پرفروش ازجمله «هتل» و حتی «تمساح خونی» هم در معرض این خطر هستند که با فرمان سازمان سینمایی مبنی بر پایان اکران آنها نسخه قاچاق این فیلمها هم توسط همین افراد سودجو منتشر شده و سود کلانی نصیب آنها شود. در این صورت ناامنی در فضای اکران حاکم میشود که نمیتوان آن را به سرعت از میان برد و دوباره قاچاق فیلمهای روی پرده، تبدیل به معضلی جدی برای سینمای ایران میشود که تهیهکنندگان مانند دو دهه پیش حاضر به اکران فیلمهایشان در شرایط ناامن نخواهند شد چراکه سرمایه خود را پیش از اکران برباد رفته خواهند دید.
منبع: سازندگی
ابراهیم عامریان، تهیهکننده «فسیل» درباره انتشار نسخه قاچاق این فیلم به ایرنا میگوید: «تلاش ما این بود که در زمینه مجموع مخاطبان بتوانیم رکورد فیلم «عقابها» را هم بزنیم. البته منظور یک فیلم خاص نیست، ما تا چند قدمی شکستن این رکورد هم رفته بودیم اما متاسفانه نگذاشتند که به آن برسیم. حالا چه عمدی بود و چه غیرعمدی، این اتفاق باعث شد که این رکورد را به دست نیاوریم».
سازندگی نوشت: این تهیهکننده درباره چگونگی انتشار این نسخه توضیح میدهد: «نسخهای که از فیلم ما منتشر شده، دقیقاً نسخهای است که در سینماهای داخل کشور درحال اکران است و حتی تبلیغات ابتدایی هم در آن وجود دارد. این نسخه تنها در اختیار سینماها بوده است و حتی لابراتوار ما هم نسخه بدون تبلیغات فیلم را در اختیار دارد! حتی نسخه موجود در شبکه شناسا هم نسخه دیسیپی بوده و بدون کیدیام، قابل استفاده نبوده است. پیگیر سرمنشأ این اتفاق هستیم و حدسهایی هم میزنیم اما امیدواریم اشتباه کرده باشیم. اگر آنچه حدس میزنیم برایمان اثبات شود قطعاً باید گفت همه سینما در خطر است. این اتفاق بسیار بدی برای همه سینمای ایران است که شاید به تعطیلی کامل فرآیند اکران منتهی شود. حتما باید برخی از سرورهای مربوط به اکران در سینمای ایران تعویض شود در غیر این صورت، من نوعی، قطعاً دیگر فیلمی را در سینمای ایران اکران نخواهم کرد».
تحقیقات درباره انتشار نسخه قاچاق «فسیل» ادامه دارد اما به گفته عامریان، فیلم از اتاق فرمان سینما قاچاق شده است! «مساله ما این نیست که چه کسانی فیلم را منتشر کردهاند، حتی اگر از رقبای ما باشند، مساله ما این است که از چه طریقی نسخه باکیفیت در اختیار آن افراد قرار گرفته است؟ به خصوص که نسخه منتشر شده، پردهای هم نیست. فیلم به طور کامل از یک منبع کپی شده، قطعاً این اتفاق در یک سینما و توسط یک سینمادار رخ داده است. «فسیل» توسط فیلمبرداری مخاطب از روی پرده کپی نشد بلکه از اتاق فرمان سینما، قاچاق شده است!»
با توجه به اینکه مدیر اداره نظارت بر نمایش فیلمهای سازمان سینمایی چندی پیش اعلام کرد که اکران فیلمهای روی پرده با آغاز نمایش فیلمهای نوروزی به اتمام خواهد رسید، این گمانهزنی تقویت میشود که افرادی از درون سینما دست به قاچاق «فسیل» با ارزش سینمای ایران زدند تا از این راه نفعی برای خود ببرند.
با این وجود باید به سرعت روشن شود که چه کسانی به دنبال سود شخصی از قاچاق فیلمهای پرفروش هستند. اگر چنین پیگیریای صورت نگیرد، دیگر فیلمهای پرفروش ازجمله «هتل» و حتی «تمساح خونی» هم در معرض این خطر هستند که با فرمان سازمان سینمایی مبنی بر پایان اکران آنها نسخه قاچاق این فیلمها هم توسط همین افراد سودجو منتشر شده و سود کلانی نصیب آنها شود. در این صورت ناامنی در فضای اکران حاکم میشود که نمیتوان آن را به سرعت از میان برد و دوباره قاچاق فیلمهای روی پرده، تبدیل به معضلی جدی برای سینمای ایران میشود که تهیهکنندگان مانند دو دهه پیش حاضر به اکران فیلمهایشان در شرایط ناامن نخواهند شد چراکه سرمایه خود را پیش از اکران برباد رفته خواهند دید.
منبع: سازندگی
https://teater.ir/news/58007