مراسم اختتامیه بخش مناطق جشنواره تاتر دانشگاهی در حالی برگزار شد که مجید سرسنگی رییس جشنواره در طول برگزاری این رویداد و مراسم اختتامیه به جزیره کیش نیامد.

 

سایت خبری تئاتر به نقل از مهر: مراسم اختتامیه بخش مناطق جشنواره تئاتر دانشگاهی شامگاه گذشته ۱۰ اردیبهشت ماه با حضور حسین میرزایی مدیرکل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات، حجت الاسلام زم معاون فرهنگي، اجتماعي و گردشگري دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد، محمد محب خدایی معاون گردشگری منطقه آزاد کیش، نوش‌آبادی معاون حقوقی پارلمانی و سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،   محمدرضا خاکی، اتابک نادری و ناصر باباشاهی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم امیر مرسلی در سخنانی کوتاه گفت: «بخش مناطق جشنواره تئاتر دانشگاهی پس از سه سال به همت مسئولان برگزار شد. با فرصت کوتاهی که در اختیار داشتیم تلاش کردیم تا جشنواره‌ای در شأن دانشجویان برگزار کنیم.»

حسین میرزایی ضمن تبریک روز معلم و تشکر از مهندس مونسان مدیر عامل منطقه آزاد کیش و خدایی معاون گردشگری کیش عنوان کرد: «امیدوارم حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در حد اعلا داشته باشیم و نوش‌آبادی حلقه وصل تئاتر دانشگاهی و وزارت فرهنگ و ارشاد شود و کمک بیشتری به تئاتر دانشگاهی کند.»

وی ادامه داد: «برای این که تئاتر دانشگاهی، دانشگاهی بودنش را حفظ کند تاکید بر انتخاب دبیری دانشجو یا فارغ‌التحصیل تئاتر داشته‌ایم و امیدواریم تئاتر مولوی را هم که مرکز تئاتر دانشگاهی است به عنوان مرکز تئاتر دانشجویان افتتاح شود.»

مدیرکل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات تصریح کرد: «تمام قد از تئاتر دانشگاهی حمایت می‌کنیم و امیدواریم روز به روز تئاتر دانشجویی در شهرستان‌ها فعال شود.»

در این مراسم که جشن تولدی برای زنده یاد حمید سمندریان تدارک دیده شده بود، اتابک نادری به عنوان یکی از شاگردان سمندریان دقایقی درباره وی صحبت کرد.  

نادری در سخنانش گفت: «همین که اسم استاد سمندریان اینجا آمد و همین که امروز به یادش هستیم یعنی در دل ما است و برای تک تک ما ارزشمند است. حمید سمندریان پدر معنوی تئاتر ما بود و همیشه دوستش داریم و زادروزش را که همزمان با روز معلم است تبریک می‌گویم.»

وی یادآور شد: «حمید سمندریان در مفهوم یک معلم برای ما تئاتری‌ها واقعاً یک معلم و پدر بود. آقای سمندریان اسمت اینجا امده پس حتما در سالن حضور داری چون قلباً همه ما دوست داریم. استاد سمندریان همه خوبی‌هایت اینجا جمع شده است.»

در همین زمان شهاب حسین پور کیک تولد حمید سمندریان را روی صحنه آورد و اتابک نادری پس از خاموش کردن شمع‌ها کیک تولد را برید.

محمد محب خدایی در این مراسم عنوان کرد: «برگزاری چنین جشنواره‌ای یک تجربه تازه بود. کیش مهد هنر است و تلاشمان این است که هنر فاخر را به معرض نمایش بگذاریم و امیدواریم میزبان خوبی برای شما بوده باشیم.»

در بخش بعدی مراسم نماهنگی از عملکرد و فعالیت بنیاد نیکوکاری کمک (کیش مهر کتایون) پخش شد.

نوش‌آبادی نیز ضمن تبریک به مناسبت تولد حضرت علی(ع) و تلاقی مراسم اختتامیه بخش مناطق جشنواره تئاتر دانشگاهی با روز ملی خلیج فارس عنوان کرد: «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سال ۱۳۹۴ را سال تئاتر نامیده و ما نیز با بکارگیری تمام امکانات سخت افزاری و نرم افزاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌های ذیربط در جهت ارتقای کیفیت تئاتر تلاش کنیم.»

وی ادامه داد: «شما دانشجویان به عنوان نخبه جامعه حضورتان در عرصه هنر موثرتر از بخش‌های دیگر است چراکه وقتی یک دانشجو با همه مشغلعه‌های علمی‌اش وارد حوزه فرهنگ و هنر فعالیتش ستودنی است.»

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «هنر تئاتر از هنرهای پایه و مادر برای بخش‌های دیگر فرهنگ است و نقش تئاتر در تبیین واقعیت‌های کشور اجتناب ناپذیر است و وقتی یک دانشجو این حقایق را بیان کند اثرگذارتر خواهد بود.»

حجت الاسلام محمد علی زم نیز با حضور روی صحنه بیان کرد: «در مراسم اختتامیه بهترین سخن، سخن نگفتن است چون همه منتظر برنامه‌های بعدی هستند.»

رویا تیموریان داور بخش مناطق تئاتر دانشگاهی پیش از اهدای جوایز بیانیه‌ای به صورت شفاهی از سوی هیأت داوران این بخش قرائت کرد و در ادامه گفت: «لذت بردم از این همه عشق و شوق و مسئولیتی که جوانان امروز دارند و باعث شد که من به شما حسودی کنم. فراموش نکنیم که تئاتر پرزحمت است و بدون تلاش نمی‌توان به نتیجه دلخواه رسید، سالها است که اینطور نسل به نسل می‌گذرد.»

وی ادامه داد: «آموزش عالی نسبت به مراکز آموزشی قطعاً باید بازنگری کند و صرف دانش هنر، برای مربیان و اساتیدی که قرار است آموزش دهند کافی نیست چراکه آنچه دیدم حاکی از این است که با وجود این‌که تمام جوانان تلاش کردند  ولی بیشتر نقصان‌ها از آموزش است.»

وی ادامه داد: «بخش مهم آموزش است و همانطور که فقدان سالن و بازار کار داریم به همان اندازه هم آموزشگاه‌ها در داشتن اساتید دچار مشکل هستند به این ترتیب چطور می‌توانند استاد به شهرستان‌ها اعزام کنند.»

تیموریان خطاب به دانشجویان گفت: «نقد پذیر باشید که به طور حتم باعث پیشرفت شما خواهد شد. گرفتن جایزه دلالت بر هیچ چیز نیست و در عین حال ملاک همه چیز است.»

وی در پایان سخنانش متذکر شد: «از طرف آیین‌نامه داخلی جشن به هیأت داوران اعلام شده بود که افراد انتخابی باید دانشجو باشند بنابراین با وجود این که نیروهایی بالقوه عالی در میان شرکت‌کنندگان وجود داشت اما در انتخاب با محدودیت روبه‌رو بودیم و نتوانستیم آنها را به عنوان برگزیده معرفی کنیم.»

مسعود رایگان عنوان کرد: «فرایندی که در جشنواره دیدیم نقص آموزش است، وقتی ۷ هزار دانشجوی هنر هرساله فاغ التحصیل می‌شوند قرار است کجا اشتغال داشته باشند بنابراین باید مقوله آموزش را جدی بگیریم.»

وی همچنین خطاب به مسئولان حاضر در سالن اعلام کرد: «امیدوارم با برگزاری جلسه‌ای فرصتی فراهم شود تا درباره پیشنهاداتی که داریم با وقت بیشتری صحبت کنیم.»

رایگان خاطر نشان کرد: «اگر بخواهیم برای یک فیلم سینمایی به دنبال یک بازیگر جوان باشیم دچار کمبود بازیگر زن و مرد جوان هستیم.»

محمد امیریاراحمدی که از دیگر داوران بخش مناطق جشنواره تئاتر دانشگاهی بود در این مراسم عنوان کرد: «نمایشنامه نویسی رکن رکین نمایش است در حالی که بسیاری از متون از ضعف منطق برخوردار بودند. صرفاً بیان کردن یک بحران، موقعیت نمایش را شکل نمی‌دهد. بیشتر بازیگران بخصوص خانم‌ها در نقش‌هایی که بازی می‌کنند نسبت به آن نقش به قضاوت می‌پردازند.»

وی افزود: «خانم‌ها با توجه به شخصیت نمایشی‌شان احساس نارضایتی در چهره‌شان را نشان می‌دهند بنابراین بهتر است بغض‌هایی که در گلو دارند را با توجه به شخصیت نمایشی قضاوت نکنند.»

مهدوی  معاون امور جشنواره‌ها و مناسبت‌های جزیره کیش درباره کمبودها و نقص‌هایی که در بخش مناطق جشنواره تئاتر دانشگاهی وجود داشت تشریح کرد: «این برنامه در تقویم سالیانه سازمان گردشگری نبود و درست در روزهایی مطرح شد که ستاد نوروزی را تشکیل داده بودیم، بنابراین وقتی این بحث پیش آمد هیچیک از ما آمادگی برای میزبانی جشنواره تئاتر دانشگاهی را نداشت اما تنها به دلیل این که کار دانشجویی بود آن را پذیرفتیم. امیدوارم تمام کاستی‌های موجود در این مدت را ببخشید.»

 

برگزیدگان بخش مناطق هجدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی

در بخش نمایشنامه نویسی:

حسین ناظمیان پور برای نمایش «کوتوله ها» تندیس جشنواره را دریافت کرد و امین الهی برای نمایش «ناصر» نجما طاووسی و ولی الله داوری بریا نمایش «بشوی مرا باران» مورد تقدیر قرار گرفتند.

در بخش بازیگری مرد:

تندیس جشنواره به رضا غریب زاده برای نمایش «آدم آدم است» اعطا شد و رضا عموزاده برای نمایش «بهار تابلوی نقاشی من» مورد تقدیر قرار گرفت.

بازیگری زن :

حدیث گودرزی تندیس جشنواره را برای نمایش «آن زن» دریافت کرد و سعیده آغویی برای نمایش «آدم برفی سیاه» مورد تقدیر قرار گرفت.

در بخش طراحی صحنه:

رضا عموزاده برای نمایش «بهار تابلوی نقاشی من» تندیس جشنواره را کسب کرد و محسن حکیمی برای نمایش «آدم برفی سیاه» مورد تقدیر قرار گرفت.

در بخش کارگردانی:

محسن حکیمی برای نمایش «آدم برفی سیاه» و فریده گرمساری برای نمایش «آدم آدم است» مورد تقدیر قرار گرفت. همچنین در این بخش تندیس بهترین کارگردان به شقایق آقازاده برای نمایش «بهار تابلوی نقاشی من است» اهدا شد.

در بخش موسیقی:

در این بخش از سید حامد حسینی برای نمایش «ببند اون دهنو» تقدیر شد.

بخش آثار انتخابی هیأت داوران بدون اولویت برای راه یابی به بخش بین الملل:

نمایش «بهار تابلوی نقاشی من است»، نمایش «آدم آدم است»، نمایش «آدم برفی سیاه» و «خاطرات یک گاو توسری خور»

گفتنی است، اجرای این برنامه برعهده احسان کرمی و کیوان ساکت اف بود.  

مجید سرسنگی نیز به عنوان رئیس جشنواره در طول برگزاری آن و نه در مراسم اختتامیه  در بین دانشجویان حضور پیدا نکرد.

 

اخبار مرتبط:

فرخوان فستیوال «مونولیو» منتشر شد

جایزه نمایشنامه‌نویسی محمود استادمحمد برگزار می‌شود

از نمایشنامه نادر برهانی‌مرند رونمایی شد

کوروش نریمانی: فضای مجازی فردیت هنرمند را گرفت

فراخوان بخش تئاتر سومین یادواره ملی «طلوع خرداد» منتشر شد

معرفی استان‌های میزبان جشنواره مناطق تئا‌تر «سوره ماه»

سعید اسدی دبیر جشنواره سی‌ و‌ چهارم تئاتر فجر شد

عکسهایی‌ از اپرای عروسکی سعدی به کارگردانی بهروز غریب پور

«ده طراح صحنه» نوشته پیام فروتن رونمایی شد