داور بخش سیفژ در سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران درباره فاکتورهای داوری آثار انیمیشن توضیحاتی ارایه کرد.
چارسو پرس: مایکی کانتولا داور بخش سیفژ در سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران که این روزها در ایران حضور دارد، درباره معیارهای داوری آثار حاضر در این جشنواره گفت: برای داوری آثار جشنواره تنها یک فاکتور مد نظر قرار نمیگیرد بلکه چندین فاکتور و عوامل مختلف کنار یکدیگر سنجیده میشوند. مثلا معمولا میگویند صدا ۵۰ درصد از یک اثر را تشکیل میدهد و در داوریها نیز مدنظر قرار میگیرد اما من معتقدم صدا بخش مهمی از یک اثر است که در کنار کیفیت تصویری فیلم سنجیده میشود، برای مثال در فیلمهای مستند که گاهی اوقات کیفیت تصویری خوبی ندارد، صدا نقش موثرتری در بیان مفاهیم مدنظر خواهد داشت. به اعتقاد من، صدا آن قدر نقش مهمی دارد که در برخی مواقع به فضاسازی و کلیت کمک میکند و به نجات فیلم میآید.
وی بیان کرد: برخی آثار بخش ملی جشنواره پویانمایی تهران را دیدم که بدون زیرنویس بودند و به همین دلیل برایم قابل فهم نبود، بنابراین زیرنویس نیز یکی از فاکتورهای مهم در سنجش یک فیلم است.
کانتولا، داستان و روایت یک فیلم را دیگر فاکتور مهم در داوری برشمرد و افزود: به اعتقاد من، «داستان» قلب یک فیلم است که در کنار موارد فنی و تکنیکی یک فیلم را می سازد.
این داور بخش سیفژ در پایان گفت: برخی فیلمها نیز آن قدر از شخصیتپردازی و فضاسازی بسیار خوب برخوردار بودند که قلب من را به تپش درآوردند، یعنی در عین حالی که ممکن بود داستان خوبی نداشته باشند ولی فضاسازی عالی داشتند که سبب شد توجه من را بسیار جلب کند. در هر حال، فیلمهای زیادی با تکنیکها و داستانهای مختلف دیدم که از تماشای آنها لذت بردم.
مایکی کانتولا فعال رسانهای، فیلمساز و عکاسی است که برای مدتی طولانی تعداد زیادی کارگاه فیلم در فنلاند و خارج از آن در حیطه آموزش فرهنگ و رسانه برای کودکان برگزار کرده است. وی همچنین به فعالیت در سازمانهای رسانهای متعدد، هنرستانها و شرکت ملی صداوسیمای فنلاند به تدریس چگونگی ساخت آثار رسانهای، مستند و انیمیشن پرداخته است.
در سالهای اخیر بخش مهمی از آثار کانتولا به تنوع فرهنگی و سلامتی خلاق اختصاص داده شده و تعدادی از پروژههای او با موضوع انسانیت، فرهنگهای مختلف، طبیعت و خوشبختی بودهاند. او همچنین نمایشگاههای متعددی در حوزه عکاسی و هنر رسانه در فنلاند، بنین و ایرلند برگزار کرده است.
سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران همچون دورههای گذشته در چهار بخش مسابقه، خارج از مسابقه، نمایش ویژه و چشمانداز از ۱۳ تا ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است.
وی بیان کرد: برخی آثار بخش ملی جشنواره پویانمایی تهران را دیدم که بدون زیرنویس بودند و به همین دلیل برایم قابل فهم نبود، بنابراین زیرنویس نیز یکی از فاکتورهای مهم در سنجش یک فیلم است.
کانتولا، داستان و روایت یک فیلم را دیگر فاکتور مهم در داوری برشمرد و افزود: به اعتقاد من، «داستان» قلب یک فیلم است که در کنار موارد فنی و تکنیکی یک فیلم را می سازد.
این داور بخش سیفژ در پایان گفت: برخی فیلمها نیز آن قدر از شخصیتپردازی و فضاسازی بسیار خوب برخوردار بودند که قلب من را به تپش درآوردند، یعنی در عین حالی که ممکن بود داستان خوبی نداشته باشند ولی فضاسازی عالی داشتند که سبب شد توجه من را بسیار جلب کند. در هر حال، فیلمهای زیادی با تکنیکها و داستانهای مختلف دیدم که از تماشای آنها لذت بردم.
مایکی کانتولا فعال رسانهای، فیلمساز و عکاسی است که برای مدتی طولانی تعداد زیادی کارگاه فیلم در فنلاند و خارج از آن در حیطه آموزش فرهنگ و رسانه برای کودکان برگزار کرده است. وی همچنین به فعالیت در سازمانهای رسانهای متعدد، هنرستانها و شرکت ملی صداوسیمای فنلاند به تدریس چگونگی ساخت آثار رسانهای، مستند و انیمیشن پرداخته است.
در سالهای اخیر بخش مهمی از آثار کانتولا به تنوع فرهنگی و سلامتی خلاق اختصاص داده شده و تعدادی از پروژههای او با موضوع انسانیت، فرهنگهای مختلف، طبیعت و خوشبختی بودهاند. او همچنین نمایشگاههای متعددی در حوزه عکاسی و هنر رسانه در فنلاند، بنین و ایرلند برگزار کرده است.
سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران همچون دورههای گذشته در چهار بخش مسابقه، خارج از مسابقه، نمایش ویژه و چشمانداز از ۱۳ تا ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است.
https://teater.ir/news/58116